Bekeuringen

Overheidsregels en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor leasen, verzekeringen, RDW, etc.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3750
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Bekeuringen

Bericht door FreddyH » 06 okt 2019, 10:54

Wiebe schreef:
06 okt 2019, 10:48
Ben ik het zeker niet mee eens. De huidige SP wetgeving is ontstaan uit onbekendheid en gemakzucht. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en blijkt de realiteit over dit vervoersmiddel anders in elkaar te steken dan de theorie toen.
Verkeerswetgeving zou de veiligheid moeten bevorderen en dat doet deze momenteel niet.
In slechte weersomstandigheden, met verminderde conditie, met accu besparend rijgedrag heb ik tussen de auto's niets te zoeken want de snelheidsverschillen worden te groot en dus zorgt dit voor gevaarlijke situaties. In dat geval wordt het fietspad de veilige optie.
De wet vindt dus eigenlijk dat ik dan maar gewoon lekker in de auto moet stappen of mijzelf en anderen in gevaar moet brengen. Lijkt mij niet de juiste insteek.
Het laten voorkomen van dit soort issues ben ik dan ook zeker voorstander van om zo deze vreemde wetgeving wel onder de aandacht te brengen.
+1
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1377
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: Bekeuringen

Bericht door Henry » 06 okt 2019, 11:13

Ik durf te betwijfelen of een bezwaar weinig kans maakt. Ik ben het dus eens met de tekst van Wiebe. Alles hangt en staat bij het verweer dat je voert. Dat Amsterdam de snorfietsers en bromfietsers binnen de ring van fietspaden hebben geweerd, wil voor mij niet zeggen dat je geen kans maakt.


De tekst hieronder heb ik gehaald uit een eerder hier gepost artikel. Deze heb ik wel enigszins herschikt zonder dat (volgens mij) conclusies geweld zijn aangedaan.

Het algemene beeld is dat de speedpedelecrijder erg defensief rijdt. Uit eerdere metingen met kleine groepen proefpersonen is gebleken dat de gemiddelde snelheid van een speedpedelecrijder ongeveer 29-32 km/uur is, afhankelijk van de weglocatie. Moeten speedpedelecrijders Artikel 5 van de Wegenverkeerswet schenden (dit artikel zegt: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd), óf onder dreiging van een boete dan maar op het fietspad rijden, omdat dat in veel situaties eenvoudigweg de veiligste optie is? Wat moet een fietser met 30 km/uur tussen auto’s op wegen waar de V85 boven de 50 km/uur ligt?

Daar komt nog eens bij dat je met je mening niet alleen staat! Twee provincies, Gelderland en Groningen, hebben al deze patstelling doorbroken en onder specifieke criteria ontheffingsborden geplaatst op fietspaden naast wegen waarbij het rijden op de weg voor de speed pedelec een onacceptabel risico oplevert. Ook bij onze zuiderburen gaat het al beter. Daar zijn door wegbeheerders ontheffingen voor fietspaden uitgedeeld.

Om de speedpedelecrijder weer veilig te laten rijden moeten wegbeheerders met elkaar, het ministerie en de kennis- en belangengroepen om de tafel om binnen afzienbare tijd de huidige regeling te herzien.

Als de rechter van jou wil weten welke oplossingsrichtingen jij dan ziet, dan zou je bijvoorbeeld de volgende twee kunnen benoemen:
  • Een volledige keuzevrijheid, zodat de speedpedelecrijder met aangepaste snelheid het fietspad kan kiezen.
  • Een vorm van een ontheffingsbeleid op gevaarlijke weggedeelten of bij slechte weersomstandigheden.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 9988
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Bekeuringen

Bericht door Stromeur » 06 okt 2019, 11:51

FreddyH schreef:
06 okt 2019, 10:54
Wiebe schreef:
06 okt 2019, 10:48
Ben ik het zeker niet mee eens. De huidige SP wetgeving is ontstaan uit onbekendheid en gemakzucht. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en blijkt de realiteit over dit vervoersmiddel anders in elkaar te steken dan de theorie toen.
Verkeerswetgeving zou de veiligheid moeten bevorderen en dat doet deze momenteel niet.
In slechte weersomstandigheden, met verminderde conditie, met accu besparend rijgedrag heb ik tussen de auto's niets te zoeken want de snelheidsverschillen worden te groot en dus zorgt dit voor gevaarlijke situaties. In dat geval wordt het fietspad de veilige optie.
De wet vindt dus eigenlijk dat ik dan maar gewoon lekker in de auto moet stappen of mijzelf en anderen in gevaar moet brengen. Lijkt mij niet de juiste insteek.
Het laten voorkomen van dit soort issues ben ik dan ook zeker voorstander van om zo deze vreemde wetgeving wel onder de aandacht te brengen.
+1
+2
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 516
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort

Re: Bekeuringen

Bericht door Barry » 06 okt 2019, 14:04

+3
ST5 XL met bagagedrager sinds 30 nov '18 | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbordverlenger 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Visibility zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 11.000km and counting

RikC
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Arnhem

Re: Bekeuringen

Bericht door RikC » 06 okt 2019, 15:52

Hoi Wiebe e.a.,

De huidige wetgeving is in 2017 eens goed onder de loep genomen door SWOV. Aan de hand heeft de toenmalige minster van verkeer geconcludeerd dat er geen zaken hoefden te worden aangepast. Alhoewel het rapport van SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) toe al een paar duidelijke kanttekeningen maakte.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -bromfiets

Nu zijn we dus inderdaad 3 jaar verder.

Ondertussen heeft ook CROW (https://www.crow.nl/over-crow/crow) begin dit jaar een studie uitgevoerd in opracht van het ministerie van IenW die hier te vinden is (zie de bijgevoegde link naar het document): https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/H ... ed-pedelec

Nu bevat de rapportage van CROW vooral aanbevelingen voor vervolgonderzoek. Maar wel worden een drietal mogelijke scenario's overzichtelijk naast elkaar gezet en op plus en min punten.

Scenario I: plek op de weg ALTIJD als bromfiets
Scenario II: plek op de weg ALTIJD als (snor)fiets
Scenario III: speed-pedelec-berijder kiest zelf plek op de weg
Scenario IV: wegbeheerder bepaalt plek op de weg

Dat zijn kortom zo te zien de scenario's die in ambtelijke kringen de rond doen.

Ook raadt men bijv. plaatselijke experimenten aan.

Kortom, nog genoeg discussie hierover zo te zien.
Witte ST3 XL met verhoogde stuurpen & 11-36 casette per september '19! :D

Stromerfred
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem

Re: Bekeuringen

Bericht door Stromerfred » 07 okt 2019, 00:31

Is er überhaupt iemand op die forum die met succes een bekeuring heeft aangevochten?
Stromer ST1x oranje 2017, verende voorvork, bodyfloat, spurcycle, blinkers
Stromer ST2 zwart 2018, verende voorvork en bodyfloat

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 9988
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Bekeuringen

Bericht door Stromeur » 07 okt 2019, 00:40

Nope, er is nog niet eens iemand die het formeel heeft geprobeerd.

Maar het aantal bekeuringen is ook nog niet echt hoog. Ik denk dat SP'ers momenteel vooral in Amsterdam risico lopen op een bon wanneer ze het fietspad pakken (en dat komt door de verhoogde aandacht van handhavers voor snorfietsers).
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Saloe
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:40

Re: Bekeuringen

Bericht door Saloe » 07 okt 2019, 07:11

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat me vooral om aandacht te krijgen voor dit “probleem”.
Ik wacht de bekeuring netjes af. Zal waarschijnlijk via de leasemaatschappij komen want ze maakten een foto van het kenteken, en dan maar eens kijken hoe we dit gaan aanvliegen.
Gang is alles, rust kan je redden :lol:

CKR
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 dec 2017, 20:11

Re: Bekeuringen

Bericht door CKR » 07 okt 2019, 20:03

Vorige week ook aan de kant gezet op het Hoofddorpplein in Amsterdam. Een zeer vriendelijk agent legde uit dat er extra werd gecontroleerd vanwege de vele ongelukken op die plek. En daar kan ik me op die drukke rotonde veel bij voorstellen. Ik reed wel heel rustig een kwart rotonde tussen de fietsers maar ook dat mag dus niet...😏 Was trouwens de eerste x in 14.5k km. Kreeg een waarschuwing met de mededeling dat het de volgende x wel 100euro+ kost. Als er ooit een boete komt (en ik heb de tijd) dan ga ik op zoek naar een jurist die dit een uitdaging vindt.
St2S met gebruikelijke opties. Woon-werk 35km enkele trip. En een lekkere fully MTB en carbon racert in de garage.

Saloe
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:40

Re: Bekeuringen

Bericht door Saloe » 14 okt 2019, 21:10

Vandaag op weg van werk naar huis (hoofddorp - IJburg) had ik idee opgevat om een alternatieve route te fietsen.

De route die ik normaal altijd rij gaat namelijk door het Amsterdamse bos maar de fietspaden zijn daar in zo’n slechte staat dat het gewoon niet fijn fietsen is.

Enfin toen ik op een gegeven moment op mijn telefoon de route stond te bestuderen werd ik wederom aangesproken door een handhaver. Dit maal de boswachtersuitvoering. Hij gaf aan dat ik daar op de rijbaan moest gaan fietsen.
Ik vertelde hem dat ik dat vermoeden al wel had maar dat ik wat twijfel had vanwege het verkeersbord wat daar bij een afslag stond. Het verkeersbord gaf aan voetpad met daarbij het onderschrift “fietsers toegestaan”. Ik ben in de basis m.i nl een fietser.
De beste man wist mij tevens te vertellen dat er in Amsterdam momenteel stevig gecontroleerd wordt
Ivm klachten van “gewone” fietsers en wandelaars. Om die reden worden er camerabeelden bekeken en als blijkt dat er regelmatig speed-pedelecs op plekken fietsen
waar dat niet is toegestaan wordt er gepost en gehandhaafd. En passant liet hij zich ook ontvallen dat heel veel rijders daarom de nummerplaat verwijderen.
Als ik kijk waar ik op mijn route dan wordt geacht te fietsen
dan is dat in een aantal gevallen echt levensgevaarlijk.

Ik wacht dus met smart op de bekeuring om bezwaar te gaan maken.
Gang is alles, rust kan je redden :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast