Hoe gezond is mijn accu nog?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 16 dec 2019, 14:14 Ik ben dus benieuwd naar de minimale waarde accuspanning die leidt naar een 100% geladen waarde. Hebben we een elektrotechnicus met een voltmeter in de zaal?
Ja, maar die heeft geen Stromer accu :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik ben sinds kort aan 't uitkijken voor mijn volgende wagen. Dat wordt een elektrisch voertuig. De garantievoorwaarden op accu's zijn daar toch net iets anders, bij Tesla is dat 8 jaar - 160 000 km....
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

8 jaar is erg netjes. 160.000 km klinkt als veel maar met 400 km per lading is dat 400 cycli. Niet heel extreem veel.

Wat Stromer doet is ook erg netjes hoor: als je flink kilometers eet dan heb je levenslang gratis een nieuwe batterij!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Tomasj schreef: 26 dec 2019, 12:48 Ik ben sinds kort aan 't uitkijken voor mijn volgende wagen. Dat wordt een elektrisch voertuig.
Als leasekarreke of in volle eigendom als natuurlijke persoon ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 26 dec 2019, 13:56 8 jaar is erg netjes. 160.000 km klinkt als veel maar met 400 km per lading is dat 400 cycli. Niet heel extreem veel.

Wat Stromer doet is ook erg netjes hoor: als je flink kilometers eet dan heb je levenslang gratis een nieuwe batterij!
Er zijn weinig wagens die 400 km halen op één lading. En wanneer je het advies van de autobouwers volgt, geen enkele, want er wordt geadviseerd niet boven de 80% te laden (kan je ook standaard instellen in het voertuig).
Het verschil is grotendeels het gevolg van de actieve batterijkoeling en opwarming (wat in een speedpedelec niet eenvoudig is)
Golvas schreef: 26 dec 2019, 18:57 Als leasekarreke of in volle eigendom als natuurlijke persoon ?
Ik heb een leasewagen op mijn werk. Maar ik rij toch vooral met de Stromer ;p
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Stromerforum,

heb mijn ST3 nu bijna een jaar en er dik 14.000 km op zitten. De details voor deze Stromer, spatbordverlengers, accu-transporter, banden etc etc staat wel verspreid op dit forum maar in het huidige topic kan ik mooi mijn accu-mededelingen kwijt.
huidige stand (windkracht 4 tegen vandaag...)
huidige stand (windkracht 4 tegen vandaag...)
Screenshot_20200115-172911_Stromer OMNI.jpg (33.65 KiB) 3374 keer bekeken
Sinds juni vorig jaar heb ik een aantal Revolts X-1 laders. Prima product want stevig uitgevoerd en daarnaast stil (wat van de Stromer-lunchtrommeltjes niet gezegd kan worden). Jammer genoeg is bij de lancering/fondsenwerving van dit product van alles misgegaan …….
Blij dat ik een aantal X-1's uit de voorserie heb gescoord want buiten dat ze lekker stil zijn leveren ze ook inzage in je accu. De 2 laders thuis zijn middels wifi mooi met de pc verbonden.
mijn laadhoekje thuis.....
mijn laadhoekje thuis.....
20200115_190307.jpg (477.64 KiB) 3374 keer bekeken
Niet alleen op de laders zelf kan je allerlei informatie lezen hoever het staat met de laadcyclus, temperatuur en percentage restcapaciteit.

Op de computer zie je keurig bijgehouden wat de historie is van de accu's. Ik heb 2 blauwtjes en daar wordt een keurig grafiekje van getrokken wat de capaciteit is door de tijden heen.
aflezen.....
aflezen.....
20200115_192557.jpg (218.46 KiB) 3374 keer bekeken
Het is wat moeilijker te zien op de foto maar het gele blok LIJKT een horizontale rechte lijn te zijn. Als je inzoemt zie je dat die echter een heeeeel klein beetje afloopt. De lijn begint bij 1 van de blauwtjes bij 898 Wh en verloopt over bijna 8 maanden naar 896 Wh restcapaciteit. Da's allemaal prima af te lezen door er met de muis op te klikken. De lader geeft bij deze 896 Wh restcapaciteit ook keurig een indicatie van "91%" wat weer geheel overeenkomt met de Status-Of-Health die bij de dealer op te vragen is (en waar je een heeeeeele grove indicatie op de Stromer-app van ziet: "batterij zeer goed").
Het ene blauwtje is dus miniem teruggelopen (van 898 naar 896). Deze accu is degene die ik bij de ST3 heb gekregen. Is dus nog net geen jaar oud en heeft zeker 10.000 km ondersteund.
Het andere blauwtje is al meer dan 2 1/2 jaar oud (nog vanuit de eerste Stromer), heeft een half jaar stil gelegen (toen ik op uitzending was) en gebruik ik nu als bijzet-accu onderweg. Hier staat de lijn al die tijd continue op 886 Wh (en 90% restcapaciteit).
Ik trek eerst die eerste accu helemaal leeg en wissel bij 0% restcapaciteit. Direct bij aankomst thuis en op werk gooi ik ze allebei aan de laders.
En kennelijk vinden deze accu's dat fijn want ik vind de degradatie best meevallen.
Het echt grote verval bij accu's zal vast nog wel komen maar dat zal ik letterlijk kunnen zien.

Wat ik jammer vind is dat ik deze X-1 lader pas heb verworven na een paar maanden accugebruik. Heb dus nog nooit een gezonde nulmeting van mijn accu's gedaan. En als ik de lijnen van accudegradatie terugtrek kom ik nooit bij de 983 Wh uit. En toen ik een paar verse accu's bij de FM vol opgeladen heb uitgelezen was ik ook echt niet bij die 983...….

Ben benieuwd wanneer de lijnen van de degradatiegrafieken echt gaan kantelen. Met het verloop van nu ben ik heel blij maar besef dat dit niet eeuwig gaat zijn.

Vele veilige kilometers toegewenst en maximale ondersteuning uit de accu.
Grtz, Reinout

(Revolts is nu trouwens bezig met 2 nieuwe producten: de T-1 en de X-2. Die T-1 wordt een supersterke reislader; wel met fan maar moet een accu in een uur op gaan laden ?. De X-2 is de opvolger van de X-1 waarbij ik vooral hoop dat ze hun product nu wel slim op de markt zetten. Als ik meer hoor van deze firma, ben al in contact, horen jullie dat)
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Mijn fiets heb ik in mei 2018 gekocht en na het lezen van dit onderwerp was ik toch wel nieuwsgierig geworden naar de toestand van mijn batterij. Daarom maar opgevraagd bij mijn fietsenhandelaar en met momenteel ~21493 km. gefietst blijkt de state of health op 93% te staan. Volgens mij is dat nog behoorlijk als ik de reacties lees. Wordt dan toch maar alvast sparen voor een nieuwe batterij om te vervangen als de fiets een jaar of vijf oud is . Als hij dan al niet vervangen is door een nieuw model Stromer ;)
Stromer statistieken
Stromer statistieken
stromer_statistieken.png (11.9 KiB) 3229 keer bekeken
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Toch wat geschrokken deze week toen ik de SOH eens vroeg aan mijn FM. 1 jaar met de ST5 9500Km, opladen op het werk en thuis status: 89%... Zie mijn idee om de ST5 over te nemen na 3 jaar leasing toch wat wegglippen ... moet nog 1600 excl BTW opleggen + dan waarschijnlijk een nieuwe batterij want met een enkele rit van +-40 km zal ik er in 3 jaar niet meer raken als dit zo verder gaat...
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Komend jaar wat minder zuinig met je accu doen dan... Zoveel mogelijk leegrijden en zo.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Maar als je die -70% dan nét niet haalt zit je na twee jaar door je eigen toedoen met een accu in slechte conditie, in plaats van een gratis accu onder garantie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie