TREK DOMANE +LT

Plaats reactie
kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Sinds anderhalf jaar nu rij ik rond met mijn stromer, super tevreden van! Zo tevreden dat ik deze zomer ook een koersfiets kocht om extra te fietsen in de vrije tijd. De fietsmicrobe kruipt overal en zorgt ervoor dat ik nu zelf soms de Stromer laat staan en de koersfiets neem naar het werk. (Trek émonda)
Dit doet me aan het volgende denken; misschien na de leasing de Stromer inruilen voor een electrisch aangedreven koersfiets? Die geeft ondersteuning tot 25km/h dus helpt vooral bij het optrekken aan verkeerslichten, zorgt ervoor dat je toch want minder inspanning moet leveren dan een normale koersfiets voor dagelijks WW gebruik. (enkele rit 37km). Grootste nadeel tot nu toe in mijn ogen is de bagage die altijd in de rugzak moet. Geen fietstassen meer achterop. Grootste voordeel: niet meer moeten opladen op het werk ...
Iemand ervaring hiermee?
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik heb het andersom gedaan....ben begonnen op een trek domane 2.0 en toen een trek domane 4.7....daarna overgestapt op electrisch...begonnen met een Haibike SDuro Hardnine SL en toen diverse andere.....en nu dan de ST5.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik ga ook af en toe met de racefiets naar het werk in de zomer, maar de reden waarom ik het niet meer doe is ook de bagage. Op de meeste dagen heb ik teveel bagage mee om comfortabel op mijn rug te dragen.

Als ik dat kan voorzien breng ik alles van de dag ervoor met mijn stromer mee zodat ik de volgende dag eens met de racefiets kan komen, maar dat vraagt wat planning en organisatie waardoor ik het slechts zelden doe.

Een elektrische racefiets zou ik ten stelligste afraden om de simpele reden dat een racefiets quasi altijd >25km.u rijdt, waardoor de ondersteuning wegvalt en jij naast je bagage nog eens gewoon een batterij en motor aan het meesleuren bent die jou niets vooruit helpt... Lijkt me sowieso een absurditeit die e-racefietsen, behalve voor senioren die in bergachtige gebieden rijden en zo toch nog kunnen blijven fietsen of meerijden met een groepje andere senioren die 24km.u rijden...

Ik snap ook het probleem niet zo goed met opladen op het werk. Zo onoverkomelijk is dat toch niet?
ST3 black 983wh
kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Bram Roose schreef: 07 jan 2021, 14:08 Ik ga ook af en toe met de racefiets naar het werk in de zomer, maar de reden waarom ik het niet meer doe is ook de bagage. Op de meeste dagen heb ik teveel bagage mee om comfortabel op mijn rug te dragen.

Als ik dat kan voorzien breng ik alles van de dag ervoor met mijn stromer mee zodat ik de volgende dag eens met de racefiets kan komen, maar dat vraagt wat planning en organisatie waardoor ik het slechts zelden doe.

Een elektrische racefiets zou ik ten stelligste afraden om de simpele reden dat een racefiets quasi altijd >25km.u rijdt, waardoor de ondersteuning wegvalt en jij naast je bagage nog eens gewoon een batterij en motor aan het meesleuren bent die jou niets vooruit helpt... Lijkt me sowieso een absurditeit die e-racefietsen, behalve voor senioren die in bergachtige gebieden rijden en zo toch nog kunnen blijven fietsen of meerijden met een groepje andere senioren die 24km.u rijden...

Ik snap ook het probleem niet zo goed met opladen op het werk. Zo onoverkomelijk is dat toch niet?
Het is enkel een gesleur elke keer tussen de fietsparking en het kantoorgebouw, met de fietstas, oplader, ... inderdaad niet onoverkomelijk maar als het op te lossen is wel mooi mee genomen. Ik neem nu ook hemden mee voor een langere periode die ik dan op het werk hang zodat ik dit niet elke keer hoef mee te nemen. Geklede schoenen blijven zelf altijd op kantoor. Materiaal is in principe enkel de laptop wanneer ik ‘s avonds wat langer wil door werken... maar ja de ST5 is ook gewoon een plezier om op te rijden, misschien wat spelen met de instellingen zodat er meer kracht van uit mijn benen moet komen, zo kan ik ook wat extra trainen
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

kcornelis schreef: 08 jan 2021, 13:03 de ST5 is ook gewoon een plezier om op te rijden, misschien wat spelen met de instellingen zodat er meer kracht van uit mijn benen moet komen, zo kan ik ook wat extra trainen
Ja, hoewel ik bijvoorbeeld tijdens corona heel veel gemountainbiked en gezwift heb, en ik merk dat ik de batterij van mijn stromer nu zelfs sneller leegtrek dan ervoor (op dezelfde instellingen).
Ik geloof dus niet in de redenering dat door een betere conditie je de batterij spaart. Zeker niet op hoge instellingen. Het resultaat is dat ik nu een hoger wattage zelf trap, waardoor mijn TMM sensor mijn stromer meer vermogen laat leveren en nu heel vaak in de rode zone gaat (dat rode balkje), wat vroeger niet zo was. Ik rijd nu veel vaker tegen de snelheidsgrens aan. Resultaat: 10 - 20% MEER batterijverbruik dan toen ik minder goede benen had.
Natuurlijk kan je ook tegenwerpen dat het nu kouder weer is waardoor de batterij minder presteert, maar dan zou het ongeveer een nuloperatie moeten zijn.

Bovendien is het heel goed voor je conditie om met je stromer te rijden, op lage hartslag duursporten. Dus ik zou er niet mee inzitten dat je elektrisch rijdt. En in de zomer af en toe eens dieper gaan met je Trek.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 08 jan 2021, 18:16 Ja, hoewel ik bijvoorbeeld tijdens corona heel veel gemountainbiked en gezwift heb, en ik merk dat ik de batterij van mijn stromer nu zelfs sneller leegtrek dan ervoor (op dezelfde instellingen).
Koude werkt ook niet echt mee, qua winter.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Bram Roose schreef: 08 jan 2021, 18:16
kcornelis schreef: 08 jan 2021, 13:03 de ST5 is ook gewoon een plezier om op te rijden, misschien wat spelen met de instellingen zodat er meer kracht van uit mijn benen moet komen, zo kan ik ook wat extra trainen


Bovendien is het heel goed voor je conditie om met je stromer te rijden, op lage hartslag duursporten. Dus ik zou er niet mee inzitten dat je elektrisch rijdt. En in de zomer af en toe eens dieper gaan met je Trek.
Ja kan ik wel in vinden, maar zit met mijn stromer nu gemiddeld op een hartslag van 110. Als je weet dat mijn maximum hartslag 199 is dan zit ik eigenlijk in hertstel, en ben ik 's avonds iets te 'vermoeid' om nog te gaan lopen of dergelijke. Zou toch in een hartslagzone van 135-145 moeten raken.
39 rijden ipv 45 is trouwens ook een ultieme truc om je batterij merkelijk langer te laten meegaan :cool2:
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Bram Roose schreef: 07 jan 2021, 14:08 Een elektrische racefiets zou ik ten stelligste afraden om de simpele reden dat een racefiets quasi altijd >25km.u rijdt, waardoor de ondersteuning wegvalt en jij naast je bagage nog eens gewoon een batterij en motor aan het meesleuren bent die jou niets vooruit helpt... Lijkt me sowieso een absurditeit die e-racefietsen, behalve voor senioren die in bergachtige gebieden rijden en zo toch nog kunnen blijven fietsen of meerijden met een groepje andere senioren die 24km.u rijden...
Sta me toe hier wat nuancering in aan te brengen. :D
Met 49 lentes behoor ik misschien al tot de groep senioren. Maar ik kan u verzekeren dat in de Limburgse heuvels mijn Bianchi Impulso e-road een enorme winst aan fietsplezier heeft gebracht.
Toegegeven: mijn conditie is zeker niet denderend. Maar op het vlakke deel sta ik m'n mannetje.
Enkel berg op moet ik mijn sterke collega's altijd ver voor laten gaan.
En eer ik boven ben zag ik enkel nog in zwart/wit.
Dankzij de ondersteuning met veel Nm hoef ik dit mooie gebied niet meer te mijden.
En op het vlak levert het meer aan gewicht nog maar nauwelijks hinder op.
:cool2:
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Ik heb eens een week op de Specialized Creo SL E-racer mogen fietsen. Een lichte fiets (13 kg), een klein motortje en een kleine accu. Doordat alles klein en licht is kun je toch een acceptabele afstand fietsen en er eventueel nog een extender bij kopen. Je moet zelf nog wel arbeid leveren, je komt simpel op 25 per uur, daarna hoor je de licht zoemende motor niet meer en moet je alles zelf doen.

Ik vond de prijs te stevig, de hoeveelheid arbeid te veel, de houding te sportief. En zoals hier ook al is gemeld, je rijdt snel harder dan 25 en dat kun je ook zonder motor en accu.
Bijlagen
824B214F-06B9-4408-A090-9A7951AF18D1.png
824B214F-06B9-4408-A090-9A7951AF18D1.png (937.62 KiB) 2332 keer bekeken
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

kcornelis schreef: 07 jan 2021, 13:31 Sinds anderhalf jaar nu rij ik rond met mijn stromer, super tevreden van! Zo tevreden dat ik deze zomer ook een koersfiets kocht om extra te fietsen in de vrije tijd. De fietsmicrobe kruipt overal en zorgt ervoor dat ik nu zelf soms de Stromer laat staan en de koersfiets neem naar het werk. (Trek émonda)
Dit doet me aan het volgende denken; misschien na de leasing de Stromer inruilen voor een electrisch aangedreven koersfiets? Die geeft ondersteuning tot 25km/h dus helpt vooral bij het optrekken aan verkeerslichten, zorgt ervoor dat je toch want minder inspanning moet leveren dan een normale koersfiets voor dagelijks WW gebruik. (enkele rit 37km). Grootste nadeel tot nu toe in mijn ogen is de bagage die altijd in de rugzak moet. Geen fietstassen meer achterop. Grootste voordeel: niet meer moeten opladen op het werk ...
Iemand ervaring hiermee?
Twee jaar geleden kocht ik de toen pas uitgekomen Specialized Turbo Creo SL, een schitterende fiets, zoals je kan lezen in de talrijke reviews op het net. Ook al kost fietsen meer moeite dan op een Stromer, heb ik geregeld de neiging eerder met mijn Specialized een fietstocht te maken dan met mijn ST5.

Voor puur woon-werkverkeer lijkt deze fiets minder geschikt (1) om de reden die je al hebt vermeld: als je bagage wil meenemen zal je een rugzak moeten dragen, (ii) terwijl je van een Stromer na 37 km fris als een hoentje afstapt, zal je met de Specialized bezweet zijn als je gas hebt gegeven (iii) 2 x 37 km op 1 acculading lijkt krap als je meer wil dan de minimum-ondersteuning. Met een extra-accu lijkt het te doen, maar ook dan, krap in de hoogste ondersteuning.

MAAR: terwijl het op een Stromer lijkt alsof je in een Rolls zit, geeft de Specialized eerder het gevoel van een Porssche. Ook al gaat hij langzamer. Julian Alaphilippe zal je evenwel nooit kunnen inhalen, zoals nochtans in een advertentie van Specialized (met een knipoog) wordt gesuggereerd, Al bij al een bijzonder leuke fiets.

www.ispot.tv/ad/oG7Y/specialized-bicycl ... laphilippe
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Plaats reactie