Ervaringen met de ST2 met riem

Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Even gekeken onder mijn fiets maar die is niet zo vies als bij jou..misschien wat schonere fietspaden :D

Na 350km en het gemiddelde is erg fraai.
Afbeelding

Hier ook nieuwe update geïnstalleerd en de nieuwe tegenwind functie geactiveerd :P geweldig actie het was ff zoeken maar het werkt echt goed. :bp:

De spd pedalen rijden lekker en kan nu over de fietspaden met flinke wortels lekker doortrappen zonder van de pedalen te stuiteren.

Geen problemen ondervonden, geen uitval, geen slippartijen... gelukkig, veel regen gehad maar het blijft genieten. :d3:

De route die ik nu neem in de ochtend is bijna perfect, zeker in de coronatijd, heerlijk rustig en stoplichten die snel reageren als ik er aan kom.

Afbeelding
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Vandaag een proefritje gemaakt op de ST2 met riem terwijl m'n ST1x gerepareerd werd.
Alleen op asfalt getest dus qua rijgedrag mbt wiel grootte verschil 26-27,5 inch kan ik niet zoveel over zeggen.
Ik vind mijn ST1x ook heerlijk rijden op asfalt :-) en ik jakker niet door de bochten dus gemiddelde kwaliteit banden rijden rechtuit prima.

Vergeleken met mijn huidige Stromer heeft de ST2:
- betere handvaten,
- fijner zadel,
- stangetjes voorspatbord van metaal ipv kunststof,
- de bagagedrager heeft een betere bevestiging op het frame,
- mooie kleur dat blauw,
- de 5 speed SA naaf voelt robuust, moest alleen wennen aan de draairichting van de speedshift bij het schakelen,
- en mijn volgende wordt een belt-drive!

Wat betreft de 5 versnellingen: de laagste versnelling is te laag, de hoogste is te hoog en de stappen te groot.
Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Helaas had deze test-fiets een issue waardoor hij tegen de wind in niet vooruit te branden was. Met wind mee tot boven de 48 km/uur ondersteuning. Maar zo hard rijd ik zelden. Persoonlijk vind ik een 37/38 op de teller een ideale snelheid. Dan rijd de fiets optimaal met betrekking tot stuiteren, stuurgedrag en windruis.

Mijn conclusie is dat de ST2 een allemansvriend is. De veeleisende forens of veel-fietser wil waarschijnlijk iets meer versnellingen. Een echt M-frame (de B-maat afstand stuur-zadel wat kleiner) en XL frame zou ook niet verkeerd zijn.

Ik houd voorlopig m'n ST1x.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Harry00
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2020, 14:07
Locatie: Lewedorp
Merk SP: Stromer ST2 Belt LE

JanR schreef: 19 dec 2020, 19:42 Helaas had deze test-fiets een issue waardoor hij tegen de wind in niet vooruit te branden was. Met wind mee tot boven de 48 km/uur ondersteuning.
Tegen de wind in niet vooruit te branden... Dat klinkt als wat de mijne ook heeft. Geen wind makkelijk tot ruim 48 km/h, maar zodra er even wat wind van betekenis tegen is, zakt hij in no time terug naar 25-26. Was dat bij jouw test ST2 ook zo?
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Bibia spatlap. Niet mooi, wel zeer doeltreffend.
09396B81-38EA-41D0-8234-DB369BC9344F.jpeg
09396B81-38EA-41D0-8234-DB369BC9344F.jpeg (3.29 MiB) 2812 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sowieso een zeer efficiënt ingerichte Stromer: spatbordverlengers, spatlap, bidon, pompje, gereedschapstasje, ringslot, Spirgrips (?), winterbanden, broekbandje, Kinekt.

Top.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Afgelopen vrijdag de ST2 met riem een dag te leen gekregen en vrijdagmiddag en zaterdagochtend met droog weer een proefrit gedaan. Partner ('oude' ST1 2015) en ik (ST2 2018) waren toch wel nieuwsgierig hoe deze fiets rijdt. Bij aflevering niet goed op de hoogte van het zadel gelet en toen we na een uurtje wilden gaan fietsen bleek dat de inbusbout om het zadel hoger/lager te zetten niet los te krijgen was met onze simpele inbussleutel. Op dat moment niets aan te doen en toch maar gaan fietsen en dat fietst toch niet lekker als je met je knieën te hoog uit komt en voor het gevoel fietste het dan ook te zwaar. Later die middag bij zwager met een betere/grotere inbussleutel wel los kunnen draaien en op de juiste hoogte kunnen zetten. Dat scheelde al een behoorlijke factor en ook qua fietservaring beter.

Ik ben verwend met mijn ST2 2018 qua ondersteuning en daar ben ik gauw figuurlijk vanaf gestapt om hem daar mee te vergelijken. Belangrijkste reden om deze ST2 met riem te willen proefrijden is als eventueel opvolger van de 'oude' ST1 van partner, waarbij bij deze fiets een riem met praktisch geen onderhoud een groot pluspunt is. En daarnaast de redelijke vergelijkbare zithouding die je hebt op de ST2 met riem als je die vergelijkt met de ST1, dus niet al te sportief. En een grotere accucapaciteit die er in past.

De dikke banden ligt inderdaad anders op de weg, ik ben gewend met mijn ST2 2018 met 'dunne' banden als er een redelijke zijwind staat toch snel gevoelig te zijn en een klein beetje te gaan slingeren. Tijdens proefrit was het denk ik krap windkracht 4 en zijwind en dan ligt deze fiets toch wel stabieler op de weg, plakt wat meer aan de weg. Wat mij ook opviel was het zachte getik van de fiets, beetje het geluid als je met trappers achteruit trapt op een kettingfiets, maar dan een lagere frequentie. Erger me er niet aan, maar mijn ST2 is fluisterstil dus viel het me op.

Na de eerste kilometer of vijftien te hebben gefietst had ik het idee dat ik vaak bleef hangen op 35-37 km/u (krap windkracht 4 dus met zijwind/schuin tegen, niet een supersterke wind), ook al had ik hem op de hoogste ondersteuning staan. Wilde ik boven de 40 komen vonden we dat het best wat moeite kostte en serieuzer kracht moest zetten. Dacht dat het misschien aan de calibratie lag of sensorgevoeligheid e.d. en opnieuw gecalibreerd en alles qua gevoeligheid op maximaal gezet in de OMNI-menu's, maar dit leek voor het gevoel niets uit te maken. Als we 42-45 km/u wilden rijden met de zijwind/schuin tegen dan kostte dat duidelijk inspanning waar we van gingen zweten en wij in ieder geval niet continu zouden willen volhouden. Hadden we wind mee daarentegen dan konden we met weinig moeite 45/46/47 km/u wel halen op de hoogste ondersteuningsstand en iets dat je zonder zweten lang kunt volhouden. Maar dit is denk ik gewoon de sterkte van de motor qua ondersteuning en iets dat je kunt verwachten.

We hebben meerdere malen gewisseld en vergeleken met de oude ST1 en ik had eigenlijk niet verwacht dat de ST1 op de hoogste ondersteuning voor mijn gevoel minder moeite kostte om rond de 40 te rijden (hoogste ondersteuning) dan de ST2 met riem en hoogste ondersteuning (met de zijwind/schuin wind tegen dus). Hier begonnen we dus erg te twijfelen of er iets aan de hand was met ST2 of dat dit gewoon daadwerkelijk klopt wat we voelen. Op basis van deze ervaring qua ondersteuning die we beiden hebben opgedaan vonden we het verschil niet groot genoeg om daadwerkelijk verder serieus met de ST2 met riem aan de slag te gaan. Dan liever toch overstappen van de ST1 naar een fiets met echt fors meer ondersteuning zoals bijvoorbeeld de ST3, maar dan mis je weer wat voordelen die je nu bij deze ST2 hebt qua riem en naafversnelling en zithouding e.d. Of misschien toch nog eens ooit een ST4 (?) met riemaandrijving en de motor van de ST3? Maar dat zal ook wel een interessante prijs worden.

Het is verder zeker een mooie fiets en ik denk als je het niet vergelijkt zoals wij doen met een 'oude' ST1 er niks aan mankeert, maar voor ons was het vooral belangrijk om te ervaren hoeveel verschil er zat tussen de oude ST1 en deze fiets qua rijgedrag en ondersteuning. Daarin zijn we niet genoeg overtuigd geraakt, zeker gezien het prijskaartje dat er aan hangt is het ons dan niet waard om de overstap te maken. Maar wilde de ervaring toch wel delen, die erg persoonlijk is natuurlijk.
Stromet ST1, ST2 2018, ST2 riem
Stromet ST1, ST2 2018, ST2 riem
stromer_st1_st2_st2riem.jpg (195.94 KiB) 2792 keer bekeken
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
Luis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 nov 2020, 18:09
Locatie: Beringen
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 8453

Ben nog altijd in blijde verwachting van de ST2 die ik begin oktober bestelde. Volgens FM wordt de fiets volgende week geleverd. Maar heb hier mijn twijfels over. Denk dat ik wat te impulsief ben geweest bij het kiezen van de FM. Koos deze FM omdat hij in de buurt ligt. Maar goed hopelijk zijn mijn twijfels over de FM onterecht.
Ondertussen volg ik dus al maanden dit forum en vooral de ervaringen van leden met een nieuwe ST2.
Fijn om te lezen dat de meeste eigenaars van de ST2 overwegend positief zijn.
Vraagje aan Marco69 kan je wat meer uitleg geven bij:
"Hier ook nieuwe update geïnstalleerd en de nieuwe tegenwind functie geactiveerd :P geweldig actie het was ff zoeken maar het werkt echt goed."

Zakte de snelheid voor de update echt zo ver weg en is er nu een duidelijk verschil met de nieuwe update?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mboelis schreef: 20 dec 2020, 11:24 Bibia spatlap.
Je hebt de Touring vervangen door een Classic die dieper komt ... hoort dat bij zijn wintermodus of is het een definitieve switch ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Luis schreef: 20 dec 2020, 11:59 Fijn om te lezen dat de meeste eigenaars van de ST2 overwegend positief zijn.
Vraagje aan Marco69 kan je wat meer uitleg geven bij:
"Hier ook nieuwe update geïnstalleerd en de nieuwe tegenwind functie geactiveerd :P geweldig actie het was ff zoeken maar het werkt echt goed."

Zakte de snelheid voor de update echt zo ver weg en is er nu een duidelijk verschil met de nieuwe update?
Bij mijn “leenfiets” van Qicq kon ik niets instellen. Daar zakte de ondersteuning met tegenwind behoorlijk weg. Nu met mijn eigen fiets de omni wel kunnen instellen en dat scheelde een slok op een borrel.
De fiets ondersteunt nu echt goed ook met volle tegenwind rij je boven de 40km/u ...

En de nieuwe update :D die tegenwind functie zit natuurlijk in mijn lichaam :cool2:

Wat voor mij goed werkt is de spd , trekken en duwen met tegenwind is wat ik op de racefiets ook doe dus het voelt nu dat ik mijn krachten beter verdeel :d3: en ik hou van lekker doortrappen ;)
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

tjeerd schreef: 20 dec 2020, 11:47
De dikke banden ligt inderdaad anders op de weg, ik ben gewend met mijn ST2 2018 met 'dunne' banden als er een redelijke zijwind staat toch snel gevoelig te zijn en een klein beetje te gaan slingeren. Tijdens proefrit was het denk ik krap windkracht 4 en zijwind en dan ligt deze fiets toch wel stabieler op de weg, plakt wat meer aan de weg. Wat mij ook opviel was het zachte getik van de fiets, beetje het geluid als je met trappers achteruit trapt op een kettingfiets, maar dan een lagere frequentie. Erger me er niet aan, maar mijn ST2 is fluisterstil dus viel het me op.

Na de eerste kilometer of vijftien te hebben gefietst had ik het idee dat ik vaak bleef hangen op 35-37 km/u (krap windkracht 4 dus met zijwind/schuin tegen, niet een supersterke wind), ook al had ik hem op de hoogste ondersteuning staan. Wilde ik boven de 40 komen vonden we dat het best wat moeite kostte en serieuzer kracht moest zetten. Dacht dat het misschien aan de calibratie lag of sensorgevoeligheid e.d. en opnieuw gecalibreerd en alles qua gevoeligheid op maximaal gezet in de OMNI-menu's, maar dit leek voor het gevoel niets uit te maken. Als we 42-45 km/u wilden rijden met de zijwind/schuin tegen dan kostte dat duidelijk inspanning waar we van gingen zweten en wij in ieder geval niet continu zouden willen volhouden. Hadden we wind mee daarentegen dan konden we met weinig moeite 45/46/47 km/u wel halen op de hoogste ondersteuningsstand en iets dat je zonder zweten lang kunt volhouden. Maar dit is denk ik gewoon de sterkte van de motor qua ondersteuning en iets dat je kunt verwachten.
Ik hoor ook dat lichte geratel maar ben er inmiddels aan gewend.
Een beetje gezonde inspanning lijkt mij normaal ? Met tegenwind moet je wel kracht zetten, maar boven de 40 is zeker haalbaar voor lange tijd.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Plaats reactie