Ongoing review: de nieuwe Stromer ST2 met riemaandrijving

Harry00
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2020, 14:07
Locatie: Lewedorp
Merk SP: Stromer ST2 Belt LE

Nou, de mijne komt er ook aan. Net zo voortvarend als mijn MTB Cycletech door de dealer werd gecanceld, werd deze besteld zonder dat ik daar zelf vanaf wist, op basis van een informatie aanvraag. Telefoontje gekregen: "je ST2 staat klaar om uit te leveren, wanneer schikt het?" Pardon??? Ik was wel van plan hem te bestellen, maar dat had ik nog niet gedaan...:shock: Wel met kennismakingspakket voor dezelfde prijs, dus laat maar komen dan. 11 december wordt hij afgeleverd.
Ik wilde eigenlijk niet de LE, maar die komt nu dus toch... Iemand interesse in nieuwe ongebruikte, originele, gerebrande Stromer tassen voor een leuke prijs? :bj
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 393
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Het is zonde dat MTB het zo laat afweten maar de ST2 LE gaat je ook bevallen :ay
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Die zakjes bij de st2 vond ik ook maar niks.
Ik heb ze kunnen inwisselen voor een kinekt mits opleg van het prijsverschil.
Bluuf me je fikn van me velo!
Harrievang
Pro
Pro
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 sep 2019, 23:37

Slim bekeken. ..Die Kinitect is de Max.
Harry00
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2020, 14:07
Locatie: Lewedorp
Merk SP: Stromer ST2 Belt LE

Bij mij zit er ter kennismaking een Redshift seatpost en extra helm bij de prijs in, tevens gratis tenaamstelling. En omdat het de LE betreft dus ook die tassen die ik niet gebruik.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sturmey Archer 5 gear hub: de verzetten en cadans

Een onderhoudsarme Gates riem gaat hand in hand met een gear-hub. Stromer heeft gekozen voor de Sturmey Archer 5-gear hub. Dit riep meteen bij de aankondiging twee grote vragen op:

- Vijf versnellingen op een Speed Pedelec? Kunnen we daar wel wat mee?
- Wat is de cadans bij 45km/u in de hoogste versnelling en wat vinden we daarvan?


Stromer zelf geeft behalve een 60T voorblad geen specs op, maar aangezien de ST2 hier nu staat kunnen we de rest aflezen en uitrekenen. Dat vond de Admin van het Zwitserse Stromer Forum ook. Hij vroeg mij om gegevens, heeft er een rekentabelletje op los gelaten et voilà we kunnen de hamvragen beantwoorden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voorgeschiedenis

De allereerste Stromers werden 11 jaar geleden geleverd met 27 versnellingen: 3 x 9, de standaard MTB configuratie. In die tijd flirtte Stromer wel ook al met een 1 x 8-speed Shimano Alivio. Ook de klassieke ST1 uit 2013 kwam als 27-gear. In 2015 lanceerde Stromer de inmiddels legendarische ST2, waarbij Stromer de drie bladen voor verving door twee.

In 2017 kwam Stromer met de ST2 S en ST1 X, beide voorzien van een 1 x 11 setup. Mijn eerste Stromer was een ST1 X, mijn tweede een ST2 S waar ik nu nog steeds mee rondrijd en persoonlijk vind ik 11 versnellingen genoeg. Ik gebruik niet alle verzetten.

Echter, dit was wel het moment waarop mensen die van hun racer of MTB op een Stromer stapten gingen klussen aan hun cassette. Meer ervaren fietsers conditie rijden gemiddeld in een wat hogere cadans met kleine onderlinge stappen, en zij misten vooral "de 12". Dus er werd gefreesd en gedraaid dat het een lieve lust was om andere cassettes passend te krijgen.

Maar het merendeel van de Stromeraars trapt 90 tot 100% van de route weg in het zwaarste verzet, de 11. Hoewel een lage cadans niet goed is voor de knieën of conditie, maakt de krachtige achterwielmotor het ons wel verleidelijk gemakkelijk. Deze groep was vaak teleurgesteld dat de 11 en ketting het onder al dit gehark al binnen een paar 1000km begaven. Een ervaren fietser snapt waarom, maar iemand die recht vanuit de auto op een Stromer stapt niet.

Tijd dus voor een onderhoudsarme riem en gear-hub.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vijf versnellingen op een Speed Pedelec? Kunnen we daar wel wat mee?

Dus: na lang wachten en aanzien hoe concurrenten zoals R&M, Klever en MTB Cycletech de ene na de andere SP met riem lanceerden, is-ie er nu eindelijk ook in de Stromer-vloot: de nieuwe ST2.

Is 5 versnellingen te weinig? Welnee! Voor de groep die weinig tot niet schakelt (de meerderheid) en liefst met een lage cadans in de zwaarste rijdt zou zelfs een fixie voldoen.

Is vijf versnellingen te weinig voor ervaren fietsers die hun dagelijkse commute ook gebruiken als persoonlijke training? Ja. Ik denk het wel. Maar deze nieuwe ST2 is ook niet bedoeld als vervanger van de racer of MTB; het is een speed pedelec/commuterbike die je eerder náást je racer/MTB gebruikt. Je vraagt een vis ook niet om in een boom te klimmen. Maar wie graag kleine stappen tussen de versnellingen heeft kan deze ST2 beter links laten liggen en de ST1, ST3 of ST5. (En blijven ketting poetsen natuurlijk, het is maar net wat het je écht waard is nu er een Stromer met riem is.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sturmey Archer 5-gear: de cadans bij 45km/u?

Het voorblad van de ST2 is 60T. Dit geeft Stromer zelf op, en het staat ook op het blad. Op het achterste tandwiel staan geen gegevens, dus ik heb de tandjes een aantal keer geteld: het is een 22T. De wielen zijn 27,5", de bandenmaat is 57/100-584 (staat op de band).

Volgens de specs van Sturmey Archer is de 3e versnelling van hun vijfbak de 1:1 gear, met daarboven en daaronder twee stappen van elk 25%.

Met deze gegevens kunnen we uitrekenen wat de cadans op de ST2 is bij 45km/u in de versnellingen 3, 4 en 5:

Cadans ST2.png
Cadans ST2.png (112.82 KiB) 3975 keer bekeken

Ook kunnen we vergelijken hoe de cadans in het zwaarste verzet (de 5) zich verhoudt tot de zwaarste versnelling ('de 11') op Stromers met 26" wielen (ST1 X, ST2, ST2 S) en Stromers met 27,5" wielen (ST1, ST3, ST5):

Cadans bij 45kmu.png
Cadans bij 45kmu.png (135.19 KiB) 3975 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bovenstaande tabellen laten zien waarom ik op de ST2 aanvankelijk het liefst in de 4 reed. Ik geef de voorkeur aan een cadans rond de 95 RPM (soms 100). De vierde versnelling met 45km/u geeft een cadans van 100 RPM. Ik kruis in de praktijk meestal zo rond de 42 a 43km/u en dat gaat helemaal lekker met een cadans van 93-95 RPM.

Maar, ook bij deze ST2 neemt de ondersteuning toe naarmate je meer kracht op de pedalen zet, naar mijn gevoel nog iets meer dan bij de Stromers met ketting en derrie. Dit heeft misschien te maken met het feit dat de ST2 alleen een krachtsensor heeft op de riem (en niet zoals de Klever X-Speed PINION een kracht- en rotatiesensor).
Inmiddels vertrek ik standaard in de 3, schakel vlot op naar de 4 en trek door, om tegen de 40km/u over te schakelen op de 5. Op dat moment neemt de ondersteuning duidelijk voelbaar toe.

De rest van de route vervolg ik in z'n 5. De cadans is wel wat lager dan ik gewend ben, maar dat is persoonlijk. Ik vind de ST2 desondanks echt fijn rijden en de meesten willen een lagere cadans dan ik dus die zijn helemaal blij.

Voor degenen die van een 'luie' cadans houden: je rijdt dus 45km/u met 80 RPM. In de tweede tabel zie je dat deze cadans maar een tikkie hoger is dan bij de ST1 X, ST2 en ST2 S met 26" wielen in de hoogste versnelling (76 RPM). Dat verschil is niet echt spannend.

Het verschil met de Stromers met 27,5" wielen is groter; daarmee rij je 45km/u in de zwaarste versnelling met een cadans van 71 RPM. Ik vind zo'n lage cadans niks, maar als dit voor jou superbelangrijk is, dan vind je de cadans op deze nieuwe ST2 misschien wat te hoog. Testen dus, alvorens je de knoop doorhakt.

Houd er rekening mee dat je conditie in de eerste maanden rap zal toenemen wanneer je een wat hogere cadans aanhoudt (80 RPM is nog steeds vrij laag) en dat dit echt beter is voor je knieën. Persoonlijk zou ik deze ST2 nooit links laten liggen omdat 80 RPM te hoog is, want dat is het gewoon niet (in tegendeel).


Verder nog het vermelden waard: met deze gear hub kun je ook schakelen terwijl je je pedalen niet beweegt, terwijl je terugtrapt of zelfs vanuit stilstand. Als je dit eenmaal gewend bent, dan wil je niet meer zonder, superhandig!


Thanks Stromer Forum CH for sharing your calculations :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie