VanMoof to remove illegal US mode in e-bikes planned for EU market

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

VanMoof has announced that it will remove the US support mode of up to 32 km/h in its e-bikes intended for the EU market. The move comes after German cyclists were fined for unwittingly riding in the US support mode, which made the e-bike no longer legally compliant as a bicycle.
In addition to VanMoof, other e-bike manufacturers have also taken measures to remove the US support mode. The first e-bikes of Belgian manufacturer, Cowboy, offered an ‘off-road’ mode with 30 km/h pedal support. The company has since taken out this option on this year’s e-bikes. Estonian brand, Ampler, has also deleted the faster mode capabilities from its European models.
Lees hier het volledige artikel:
https://www.bike-eu.com/laws-regulation ... tent=Email
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
AntonW
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 aug 2020, 15:07
Locatie: Hilversum
Merk SP: Stromer ST1-2020
Km-stand: 10000

Kwam van de week voorbij een moov. Zeker 38 (GPS) ging ie (zonder helm)
ST1 2020 L - 983 wh - redshift shockstop zadelpen - verende voorvork - ortlieb classic tassen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mensen die hun e-bike illegaal opvoeren zeggen vaak dat ze 'net een beetje harder dan 25km/u' willen, maar in de praktijk jakkeren ze gewoon met dik 35km/u over het fietspad (zonder helm, zonder verplichte WA verzekering).

Het artikel impliceert dat fabrikanten de opvoermogelijkheid eraf halen omdat berijders bekeuringen krijgen, maar ik denk dat de werkelijkheid anders zit. Het duurt niet lang meer voordat e-bike fabrikanten verplicht worden om inspanningen te leveren die illegaal opvoeren moeten voorkomen. Bosch is daar al langer mee bezig.

Dan is zo'n eenvoudig door de gebruiker aan te kiezen 'Amerikaanse stand' die we zien bij Van Moof, Cowboy, Conqer etc. not done meer. Volgende stap is dat dealers die e-bikes illegaal opvoeren die niet door de gebruiker zelf op US te zetten zijn ook (b.v. Amerikaanse FW op Klever zetten, en eerder ook op Stromer trouwens) worden aangepakt.

Als je harder wil dan 25km/u, dan pak je de racer en doe je het zelf, of als het met ondersteuning moet dan koop je een SP.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

Volledig akkoord stromer. Ik vraag me wel af of "dan pak je de racer en doe je het zelf" ook niet valt onder snel en gevaarlijker rijden maar dan zonder verplichte helm of verzekering (of licht...).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Verlichting is in NL wel degelijk vereist op een racefiets, hoewel dat alleen gecontroleerd gaat worden als je door het donker rijdt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BramVDBe schreef: 11 nov 2020, 07:47 Volledig akkoord stromer. Ik vraag me wel af of "dan pak je de racer en doe je het zelf" ook niet valt onder snel en gevaarlijker rijden maar dan zonder verplichte helm of verzekering (of licht...).
Ik vind daar ook zo het mijne van in bepaalde situaties (vooral in kuddes) ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Als je een nieuwe Vanmoof aanschaft vanaf 17 november buiten de US, gaat deze nog maag 25km/u.
De oude Vanmoofs blijven 32 per uur kunnen gaan, afhankelijk van de settings.

De nieuwsbrief zoals Vanmoof-rijders ontvangen hebben:
Recently, a handful of VanMoof riders have been stopped and penalized by local authorities in European cities. This is because our app allows you to change to a different region setting, and potentially allows for a higher assisted support speed than local laws allow.
After consultation with the authorities involved, we’ve decided to introduce a software change that removes the option to switch region settings in the app.
This change will take effect with an app update on November 17. This applies to all VanMoof e-bike riders (with version 3.5 of the iOS app and version 5.5.0 of the Android app), and you will be notified inside the updated app.
If you are not riding with the correct region setting, you need to tap the ‘reset region settings’ button when you receive the app update. You’ll find this on the settings tab of the updated app, as shown here. This will ensure you comply with local laws and regulations.
If you have any questions, you can reach us at regionsettings@vanmoof.com at any time. We’ve also answered the four biggest questions you may have about this topic below. If you've sold or passed your bike on, please forward this email to the new owner or let us know about the change in ownership.
We know this change will be frustrating for some of you, and we appreciate your understanding. We’re confident that as e-bike use continues to grow worldwide, current laws and regulations will be updated to give riders greater freedom. Until then, happy riding.
En de bijbehorende FAQ:
https://support.vanmoof.com/en/support/ ... 4001216080

Het niet updaten van de app zorgt ervoor dat je de US-setting nog kunt (blijven) gebruiken.
Update je de app wel, kun je alsnog 32 km/h, totdat je de regio-settings reset. Dan is het terug naar 25.
Riders living outside the US currently using the US region setting will still be able to use this until they press the ‘reset region settings’ button in the VanMoof App.
Even los van de regels voor e-bikes zie ik weinig verschil tussen een e-bike die 32 gaat, of een (race)fiets die hetzelfde of harder gaat. Beide fietsen tussen de (door het lage tempo slingerende) scholieren, gewone fietsers, e-bikers en andere voertuigen op het fietspad.
Hier wordt de (verzekerde) Vanmoof met US-setting niet tot de max van 32per uur gebruikt. Hoogstens 28-30, wat ook zonder ondersteuning mogelijk zou moeten zijn, maar niet lekker fietst (maar dat is met elke gewone e-bike het geval).
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
mrstrom

TomSP schreef: 11 nov 2020, 10:37 Even los van de regels voor e-bikes zie ik weinig verschil tussen een e-bike die 32 gaat, of een (race)fiets die hetzelfde of harder gaat. Beide fietsen tussen de (door het lage tempo slingerende) scholieren, gewone fietsers, e-bikers en andere voertuigen op het fietspad.
Hier wordt de (verzekerde) Vanmoof met US-setting niet tot de max van 32per uur gebruikt. Hoogstens 28-30, wat ook zonder ondersteuning mogelijk zou moeten zijn, maar niet lekker fietst (maar dat is met elke gewone e-bike het geval).

Op de racefiets ben je lichter en slingerend tussen de scholieren door haal je geen 30 hoor. Maar het blijft een lastig ding op de racefiets moet je je ook aanpassen hoor.

Hoe kan jij je illegale van Moof dan verzekeren voor een WA? Dat pikt toch geen enkele verzekering? bedoel je niet de diefstalverzekering?
AntonW
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 aug 2020, 15:07
Locatie: Hilversum
Merk SP: Stromer ST1-2020
Km-stand: 10000

Die vanmoof gaat eerder 38 op de gps. Een riese&muller HS gaat hem nauwelijks inhalen.
ST1 2020 L - 983 wh - redshift shockstop zadelpen - verende voorvork - ortlieb classic tassen
Plaats reactie