Mwah. Als je SPs van M1-Sporttechnik en de Speedped niet meerekent. Beiden vegen de vloer aan met een ST3, op gebied van vermogen, accu grootte, onderhoud én mogelijkheden om in de bergen te fietsen.
Teleurstelling met de ST3 in de vakantie
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Het verschil in koppel moet je bekijken op het achterwiel. Voor de hub is dat duidelijk maar voor de middenmotor niet.sir5 schreef: ↑02 okt 2020, 14:00 Het grote nadeel van de achterwielmotoren is het koppel. Beperkt tot 40nM, maar in praktijk voor lange hellingen op lage snelheid substantieel minder. Een middenmotor doet het met 70-90nM een heel stuk beter, dat scheelt enorm. Dat zijn alleen nog maar de specificaties. Daar komt het probleem van de lage omwentel-snelheid van een achterwielmotor bij. Door de lage snelheid waarmee de motor draait (het wiel omwentelt) kan het koppel van 40nM niet gehaald worden en moet je nog meer zelf doen. Bij een middenmotor kan (en moet!) je terugschakelen om het koppel wel op het (veel hogere) peil te houden.
Ik denk dat je koppel en vermogen door elkaar haalt. Voor vermogen moet je toerental hebben, wat met een middenmotor eigenlijk in elke versnelling kan als je maar terug schakelt.
De achterwiel motor levert al max koppel vanuit stilstand, geleverd vermogen komt pas als het wiel draait en het geleverde vermogen stijgt met het stijgende toerental/snelheid. Als je dus een steile helling hebt daalt het geleverd vermogen terwijl het koppel max is en dus ook max stroom, dus max warmte ontwikkeling en dat met minder toerental dus minder (lucht) koeling en vroeg of laat wordt het zaakje te warm. Wat je hieraan kan doen is in de hub wat olie doen, deze verspreid de warmte van spoelen en magneten naar de buitenkant van de motor en zo naar de buitenlucht. Kijk wel uit welke olie je gebruikt --> niet elektrisch geleiden en mag niet dikker worden ifv tijd, automatische transmissie olie doet het goed. Zo kan je motor 2x het koppel/vermogen leveren (uiteraard met andere controller) zonder oververhitting.
Inmiddels ben ik zo'n 250 km verder en vandaag geconstateerd dat de achterrem weer verder ingeknepen moet worden en zie wat olie lekkage op de hendel. Ik denk dat het verhaal met te hete remolie niet helemaal klopt en er wat anders aan de hand is. Volgende week naar de FM en ben benieuwd wat er uit zal komen.
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Vloeibare pakking gebruiken om een remhendel oliedicht te krijgen is symptoombestrijding en prutswerk. Als het niet zonder vloeibare pakking kan moet je de hendel vervangen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22961
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik heb niet de expertise van mboelis, maar als je het vanuit de andere kant benadert: ik kan me niet voorstellen dat Magura bij een lek voorschrijft om dit met vloeibare pakking op te lossen. (Waarschijnlijk inderdaad eerder: remhendel vervangen.)
Ik zou me kunnen voorstellen dat een FM hiervoor kiest buiten de garantieperiode (hier niet aan de orde), als er sprake is van een gebruikersfout, wat niet onder garantie valt (remhendel heeft een tik gekregen) of wanneer er een zeer lange levertijd op een nieuwe remhendel zit (wat we inderdaad weleens meemaken).
Gewoon aan je FM vragen waarom-ie deze keus heeft gemaakt.
Ik zou me kunnen voorstellen dat een FM hiervoor kiest buiten de garantieperiode (hier niet aan de orde), als er sprake is van een gebruikersfout, wat niet onder garantie valt (remhendel heeft een tik gekregen) of wanneer er een zeer lange levertijd op een nieuwe remhendel zit (wat we inderdaad weleens meemaken).
Gewoon aan je FM vragen waarom-ie deze keus heeft gemaakt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
De keuze van de FM is dat deze vloeibare pakking nog beter afdicht en geeft een gelijkmatige afsluiting, is tevens ook blijvend en niet tijdelijk. Ik ga er vanuit dat de FM weet waar hij het over heeft.
Het is overigens geen Magura rem, maar TRP remmen die er op zitten.
Het is overigens geen Magura rem, maar TRP remmen die er op zitten.