Teleurstelling met de ST3 in de vakantie

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

HHV schreef: 03 okt 2020, 10:27 Het is de beste fiets die er op dit ogenblik gemaakt werd met het meeste vermogen en de enige die echt doet wat er beloofd wordt.
Mwah. Als je SPs van M1-Sporttechnik en de Speedped niet meerekent. Beiden vegen de vloer aan met een ST3, op gebied van vermogen, accu grootte, onderhoud én mogelijkheden om in de bergen te fietsen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

sir5 schreef: 02 okt 2020, 14:00 Het grote nadeel van de achterwielmotoren is het koppel. Beperkt tot 40nM, maar in praktijk voor lange hellingen op lage snelheid substantieel minder. Een middenmotor doet het met 70-90nM een heel stuk beter, dat scheelt enorm. Dat zijn alleen nog maar de specificaties. Daar komt het probleem van de lage omwentel-snelheid van een achterwielmotor bij. Door de lage snelheid waarmee de motor draait (het wiel omwentelt) kan het koppel van 40nM niet gehaald worden en moet je nog meer zelf doen. Bij een middenmotor kan (en moet!) je terugschakelen om het koppel wel op het (veel hogere) peil te houden.
Het verschil in koppel moet je bekijken op het achterwiel. Voor de hub is dat duidelijk maar voor de middenmotor niet.
Ik denk dat je koppel en vermogen door elkaar haalt. Voor vermogen moet je toerental hebben, wat met een middenmotor eigenlijk in elke versnelling kan als je maar terug schakelt.
De achterwiel motor levert al max koppel vanuit stilstand, geleverd vermogen komt pas als het wiel draait en het geleverde vermogen stijgt met het stijgende toerental/snelheid. Als je dus een steile helling hebt daalt het geleverd vermogen terwijl het koppel max is en dus ook max stroom, dus max warmte ontwikkeling en dat met minder toerental dus minder (lucht) koeling en vroeg of laat wordt het zaakje te warm. Wat je hieraan kan doen is in de hub wat olie doen, deze verspreid de warmte van spoelen en magneten naar de buitenkant van de motor en zo naar de buitenlucht. Kijk wel uit welke olie je gebruikt --> niet elektrisch geleiden en mag niet dikker worden ifv tijd, automatische transmissie olie doet het goed. Zo kan je motor 2x het koppel/vermogen leveren (uiteraard met andere controller) zonder oververhitting.
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Inmiddels ben ik zo'n 250 km verder en vandaag geconstateerd dat de achterrem weer verder ingeknepen moet worden en zie wat olie lekkage op de hendel. Ik denk dat het verhaal met te hete remolie niet helemaal klopt en er wat anders aan de hand is. Volgende week naar de FM en ben benieuwd wat er uit zal komen.
DSC08863.jpg
DSC08863.jpg (89.5 KiB) 2541 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Olie buiten het systeem wijst op een lek.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

De Stromer is inmiddels gemaakt en er was een seal lek geraakt in de rechterhendel. Inmiddels is er een vloeibare pakking ingezet die nog beter zal afsluiten. Hoop dat het probleem nu blijvend is opgelost.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Vloeibare pakking gebruiken om een remhendel oliedicht te krijgen is symptoombestrijding en prutswerk. Als het niet zonder vloeibare pakking kan moet je de hendel vervangen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Ik neem aan dat de FM weet waar hij mee bezig is, ik heb daar geen kijk op. Zijn er meerdere die bovenstaande mening delen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb niet de expertise van mboelis, maar als je het vanuit de andere kant benadert: ik kan me niet voorstellen dat Magura bij een lek voorschrijft om dit met vloeibare pakking op te lossen. (Waarschijnlijk inderdaad eerder: remhendel vervangen.)

Ik zou me kunnen voorstellen dat een FM hiervoor kiest buiten de garantieperiode (hier niet aan de orde), als er sprake is van een gebruikersfout, wat niet onder garantie valt (remhendel heeft een tik gekregen) of wanneer er een zeer lange levertijd op een nieuwe remhendel zit (wat we inderdaad weleens meemaken).

Gewoon aan je FM vragen waarom-ie deze keus heeft gemaakt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

De keuze van de FM is dat deze vloeibare pakking nog beter afdicht en geeft een gelijkmatige afsluiting, is tevens ook blijvend en niet tijdelijk. Ik ga er vanuit dat de FM weet waar hij het over heeft.

Het is overigens geen Magura rem, maar TRP remmen die er op zitten.
Plaats reactie