Onderhoud voor een dummy

Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Dag allemaal,

Een vraag om advies, maar eerst een kleine geschiedenis.

Net voor de Corona een RM SC2 en een ST3 getest. Gevallen voor de ST3, besteld, en op de valreep geannuleerd toen de lockdown ingesteld werd.

Sindsdien houd ik de ontwikkelingen in de gaten. RM SC2 vind ik te traag. De Klever met pinion vind ik helaas niet mooi en die is eigenlijk ook te klein (al kan er een hoge zadelpen in). De nieuwe ST2 vind ik erg interessant door de riem, maar ik ben eigenlijk te groot voor het L-frame. Ook lijkt er niet binnenkort een st3 of st5 met belt te komen.

Kortom: eigenlijk moet ik gewoon de st3 of st5 kopen. Maar ik vrees het onderhoud. Ik ben er niet goed in, al is alles natuurijk te leren. Maar ik vind het ook niet leuk, getuige mijn zeer matig onderhoud aan mijn racefiets, terug denkende aan mijn studententijd.

Mijn vraag aan jullie als ervaren onderhoudsknutselaars is dus: hoe veel is dat onderhoud nou echt als je 2-3 keer per week gaat forensen voor 25-35km enkele reis?

Als het meevalt stel me dan gerust. Als het stiekem toch gedoe is, en op termijn vervelend wordt, jaag me dan vooral in de gordijnen zodat ik geen dure fiets koop waar ik spijt van krijg :d3:

Dank allen!
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In principe hoef je alleen je drivetain zelf te onderhouden. De rest kun je door de dealer laten doen, eventueel via een periodiek onderhoudscontract.

Ik maak elke 500km (wel wat minder vaak in de zomer/bij droog weer) mijn ketting schoon met een reiniger, droog de boel en vet 'm weer in. Anderen volstaan met na een natte rit even een doek over de ketting, smeermiddeltje erop en klaar weer. Weer anderen gaan juist heel veel verder en rijden met twee kettingen die ze elke paar 100km wisselen.

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar laat je het drive-train onderhoud te veel versloffen en het is nattig weer, dan gaat de boel binnen een paar 100km piepen, kraken, doortrappen en kun je de ketting na een km of 1500 vervangen. Schakel je weinig, dan zal tegen die tijd ook de 11 eraan zijn en zullen veel dealers een compleet nieuwe cassette monteren (tenzij je zelf 11-jes gaat shoppen).

Mijn mening: elke 500km met een goeie reiniger schoonmaken, drogen, nieuwe smering en klaar. Max half uur werk, maar je moet het wel even doen, ook als je er geen zin in hebt.

Zie b.v. ook:

viewtopic.php?f=8&t=174


Eens in de zoveel tijd je Stromer in zijn geheel een beetje poetsen kan geen kwaad, maar hoeft niet als je er geen zin in hebt. Zelf vind ik fiets poetsen wel lekker ZEN-werk. Poets je Stromer in elk geval voordat je 'm langs je dealer brengt voor periodiek onderhoud. De monteur zal je dankbaar zijn, want klussen aan een schone Stromer is veel prettiger dan klussen aan een blerfbike en dat komt de kwaliteit van zijn werk meestal ten goede.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Kettingonderhoud in alle eenvoud bij mij: woon-werk is elke week Tussen 150-180 km. Elke week de ketting met een doek schoonvegen. Dat is een oud laken in stukken van 30x30 cm knippen. Met Schildershandschoenen van de Action Houd je je handen schoon. Met een dunne reep laken tussen alle tandwielen van de cassette ragen.
De spuitbus Brunox en een blokje Grease Ninja op de ketting. 2,5 ronde met de trappers redelijk snel ronddraaien en tegelijk spuiten. Krant eronder om de vloer schoon te houden.
Ik wissel elke 1000 km de ketting maar dat kan je zelfs overslaan. Vaak een beetje smeren werkt.
Resultaat: twee Wippermann Connex SE gaan al 8000 km mee en nog binnen de 0,75% slijtage limiet. De cassette rijd ik al 16000 km mee rond.
9D30D069-3C33-4074-B0D8-6B302BC0B192.jpeg
9D30D069-3C33-4074-B0D8-6B302BC0B192.jpeg (1.89 MiB) 2971 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
AntonW
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 aug 2020, 15:07
Locatie: Hilversum
Merk SP: Stromer ST1-2020
Km-stand: 10000

Gebruik je dan steeds nieuwe stukken laken?
ST1 2020 L - 983 wh - redshift shockstop zadelpen - verende voorvork - ortlieb classic tassen
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Na 3x is het zwart en vuil, dan gaat het in de Kliko
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Ik heb de ST3 nu sinds een week. Tot nu toe 200km gefietst en 1x schoongemaakt. Met dit weer was hij toch wel erg vies. Heb inmiddels wat hulpmiddelen besteld om het onderhoud gemakkelijker te doen.

Wat ik me nog wel afvraag: na een natte vieze rit, is het nodig om dan direct alles droog te maken? Dat heb ik tot nu toe niet gedaan, maar vrees een beetje dat ik nu om problemen vraag? De dealer zei namelijk: gewoon laten drogen en dan met een doek etc.

Ik wil hem niet meteen vernachelen :D
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Lijkt me prima. Na een vieze rit ga ik er snel ff met een doek over. Met name over de ketting. Eventueel wat Boeshield aanbrengen voor de smering. In het weekeinde goed schoonmaken. 15 minuten werk.
Met vriendelijke groeten, peter.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
mrstrom

ik doe lui onderhoud....

1x per maand of minder, bij slecht weer iets vaker, met een doek over de ketting, ergste er af vegen, tot je weer wat staal ziet. glimmen Dan kettingspul er op laten druppelen, zodat overal wat zit. ff rondje op en af schakelen, soms nog wat "olie" erbij en dan nachtje laten intrekken.

nu na ruim 8k lijken de tandwieltjes wat versleten te raken maar kan nog even. De ketting heb ik bij 5 of 6k een keer vervangen.

bij de 10k kijk ik wel weer en wissel dan wel van tandwielen of ketting, net wat me goed lijkt.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

:cool2:
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Peerke1960 schreef: 23 dec 2020, 09:16 Lijkt me prima. Na een vieze rit ga ik er snel ff met een doek over. Met name over de ketting. Eventueel wat Boeshield aanbrengen voor de smering. In het weekeinde goed schoonmaken. 15 minuten werk.
Met vriendelijke groeten, peter.
Maar waarom dan precies dat afdrogen? Is dat om roest te voorkomen? Of heeft het nog een andere reden? Zou een goede smering roestvorming niet moeten voorkomen?

Ik vind het maar verwarrend aangezien mijn dealer zei: altijd laten drogen, dan met droge materialen afdoen en daarna smeren.

Wat is nu het goede antwoord? :bc
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Plaats reactie