Toekomst wetgeving SP

Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Dag allemaal,

Vergeef me als deze vraag reeds elders is gesteld, ik heb geprobeerd op het forum te zoeken.

Het volgende: ik ben al een jaar aan het azen op een SP. Prachtige machines, maar het rijden op de rijbaan zit me niet lekker. En mijn vrouw wordt ook niet erg blij van deze gedachte. We hebben 3 kleintjes en ik wil geen onnodige risico's nemen. Op dit moment denk ik zelfs na over dan maar een gewone ebike te nemen. Zonde, want ik ben enorm gecharmeerd van SP's.

Afijn, ik vond op het forum het draadje over hoe Rotterdam ontheffingen uitgeeft voor de SP op het fietspad met een beperkte snelheid. Ik lees de standpunten van de Fietsersbond, ANWB etc. Er lijkt veelal consensus dat de huidige situatie bij momenten echt gevaarlijk is. Maar of dat iets gaat veranderen?

Ik ben benieuwd of jullie zicht hebben op deze ontwikkelingen? Verwachten we dat binnen afzienbare tijd meer gemeenten, of bijvoorbeeld landelijk beleid zal wijzigen ten gunste van SP's? Of is dit typisch zo'n dossier dat nog jaren gaat voortslepen voordat er iets verandert?

Ik wil best nog een poosje wachten op wetswijzigingen, maar dan moet het wel aan de horizon liggen. Anders misschien toch maar met pijn in het hart naar een gewone ebike.

Dank allen,
Stijn
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zou het héél graag willen, maar gezien het tempo waarin het nu gaat verwacht ik niet dat er binnen nu en een paar jaar veel gaat veranderen.

Ik verwacht wel dat er meer experimenteren komen door individuele gemeenten of provincies, maar die ontwikkelingen gaan vreselijk traag.

Ik zou zeggen: stuur jouw bericht naar de gemeenten en provincie(s) waar jij van plan bent te gaan rijden en stel hem de vraag of zij iets van plan zijn en zo ja op welke termijn...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Stijnemans schreef: 22 sep 2020, 07:18 Er lijkt veelal consensus dat de huidige situatie bij momenten echt gevaarlijk is. Maar of dat iets gaat veranderen?

Waarom zoui het "echt" gevaarlijk zijn? waar baseer je dat op?
Er rijden al wat jaren SPérs rond tevreden en veilig. Natuurlijk ongelukken gebeuren er ook, maar dat is met de fiets en de auto ook.

Je moet misschien een weekje een fiets proberen.

Ben wel met je eens dat er meer duidelijkheid moet zijn naar de overige weggebruikers. Voorlichting denk ik dan aan.
ocra

Er is op het moment simpelweg niet rekening gehouden in de type goedkeuring dat de factor mens er in zit. Met andere woorden bij andere voertuigen kan je er vanuit gaan dat de max ook de min snelheid is, een scooter bijvoorbeeld zal altijd 45 kunnen en de berijder zal dat eigenlijk ook altijd wel willen. Dat is op de speed pedelec natuurlijk anders, want daar zit ene mens met spierkracht op en die kan om heel veel externe factoren verschillen en ook nog eens de fiets. Stromer kan vrij makkelijk 45 en andere fietsen moet je in goede omstandigheden al je best doen. Ik heb stukken waar je niet mag inhalen wat vals plat omhoog loop, met mijn ST1x kom ik met moeite op 40km/u GPS en dat is mega irritant voor automobilisten en vervolgens ook gevaarlijk.

Ik denk dat bovenstaande vooral de situaties gevaarlijk maakt. En ik heb persoonlijk moeite dat ik bewust op de fiets stap en dat niet doe om vervolgens tussen de autos bij een stoplicht te staan waar ik daarvoor met de auto stond. Ik zie dus graag aanpassing van het fiets netwerk zodat ook alle andere alternatieve voertuigen die nu ontstaan een plek kunnen krijgen. Ik zie zelf persoonlijk geen toekomst in het aanpassen van het wegen netwerk.

Las 2 weekjes geleden dat de kopgroep speed pedelec een klankgroep gaat vormen bij de fietsersbond ipv zelfstandig. Nu vind ik beide groepen wat eigenaardig maar op zichzelf denk ik wel een positieve ontwikkeling.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stijnemans schreef: 22 sep 2020, 07:18 beperkte snelheid. Ik lees de standpunten van de Fietsersbond, ANWB etc. Er lijkt veelal consensus dat de huidige situatie bij momenten echt gevaarlijk is. Maar of dat iets gaat veranderen?
Grote druk van De Fietserbond (die de belangen van hun bejaarde e-bikende achterban vertegenwoordigt) heeft er juist voor gezorgd dat de SP in 2017 een brommer werd en de rijbaan op moest. Leuk dat ze nu een mini-draaitje hebben gemaakt in het verhaal op hun website, maar ik ben niet onder de indruk zolang ze niet doorpakken. Dat konden ze immers wel heel goed toen ze de SP naar de rijbaan wilden hebben.

De Kopgroep zit als sinds haar ontstaan bij De Fietsersbond op schoot (daarom zie je ook de ene na de andere willen helpen bij De Kopgroep en weer teleurgesteld vertrekken), dus feitelijk verandert daar ook niks mee.
Stijnemans schreef: 22 sep 2020, 07:18 Ik ben benieuwd of jullie zicht hebben op deze ontwikkelingen? Verwachten we dat binnen afzienbare tijd meer gemeenten, of bijvoorbeeld landelijk beleid zal wijzigen ten gunste van SP's? Of is dit typisch zo'n dossier dat nog jaren gaat voortslepen voordat er iets verandert?
Dat laatste.

De landelijke overheid lijkt vooralsnog niet van plan om naar de positie van Speed Pedelec-rijders te kijken. Hoewel ik hoop dat COVID, en de explosieve stijging in de fietsverkoop die hier nu op volgt, ervoor zorgt dat "fietsen" en alles wat daarbij komt kijken hoger op de overheidsagenda komt.

Momenteel ben je volledig afhankelijk van regionale maatwerkoplossingen. Die komen er gelukkig steeds meer, maar een lijn is er niet in de trekken en het gaat, zoals hierboven al opgemerkt, tergend traag. Denk in heel veel jaren. Veel provincies kijken naar elkaar en wachten af. Zo zijn al jaren alle ogen op Gelderland gericht, waar ze wel de kop boven het maaiveld uitsteken, onderzoeken laten uitvoeren en experimenten en regionale oplossingen bedenken.
Stijnemans schreef: 22 sep 2020, 07:18Anders misschien toch maar met pijn in het hart naar een gewone ebike.
Ik kan me goed voorstellen dat je rijden op de rijbaan gevaarlijk vindt. Dat is het niet altijd en overal, maar soms gewoon wel. Zie je geen mogelijkheden om je route aan te passen naar eentje die wel veilig is?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Ik vind de regelgeving nu prima en duidelijk, ik voel me veilig op de rijbaan. Ik voel me daarentegen niet veilig op het vrijliggende bromfietspad. Men verwacht daar geen voertuigen die 45 km/u gaan. Dit was ook precies de oorzaak van mijn eigen ongeval.

Ik pleit voor meer communicatie naar de andere weggebruikers toe vanuit overheidswege.

Wellicht is er nog wat aan te vullen ten aanzien van de eisen omtrent herkenbaarheid van de SP. Ik merk dat vooral tegenliggers vaak toeteren en seinen (al dan niet met middelvingers) dat ik niet op hun zo dierbare stukje asfalt hoor.
Misschien een kentekenplaat aan de voorkant of weer een zichtbaar geel stukje plastic op het voorspatbord, ook al ziet dat er echt niet uit. Maar we zien er gewoonweg niet onderscheidend genoeg uit ten opzichte van fietsen.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Vanuit overheidswege zou er een landelijk en uniform beleid moeten worden gehanteerd; er is nu nogal wat verschil tussen de gemeentes onderling, zoals bijv. Amsterdam (specifieke regels brommers/SP binnen de ring), Rotterdam met de ontheffing fietspad, maar ook andere gemeentes met de aangewezen "snelfietspaden" en/of andere autonome regelgeving.

Problematiek voor de SP rijder is m.i. de lokale regelgeving en de vermenging van vier verkeersgroepen i.c.m. autowegen en (brom-)fietspaden:
Fietsers, snorfietsers, brommers (50km) en de Speed-pedelec (45km).
Ideaal in mijn optiek (landelijk):
1. De Speed pedelec (SP) haalt 50 Km, zodat deze mee komt met het autoverkeer en minder oponthoud en irritatie oplevert door de huidige beperkende 40 - 45 Km.
2. Toegang tot het fietspad waarbij op een max. snelheid van 30 Km wordt gehandhaafd.
3. Brom/fietspaden; net als brommers, ook de SP max 50.

Helaas is de praktijk anders; bijv. de gemeente Amsterdam is herhaaldelijk gewezen op structurele fouten in de bebording met aanwijzing brom- en fietspaden; geen enkele reactie, of aanpassing.
Gevaarlijke autowegen waar in theorie max. 50 Km geldt, maar waar door autoverkeer makkelijk 70 à 80 wordt gereden omdat dit "kan"; deze wegen blijven voor de SP verplicht incl. de risico's; terwijl er een breed en vrij "fietspad" pal naast ligt.
Zo zijn er tal van voorbeelden, maar blijft de SP helaas buiten de aandacht en wordt er weinig tot niets gedaan met meldingen om dit te verbeteren of aan te passen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
ocra

Ik zie meer de toekomst in gehele hervorming van het fietspad wat overal brom/fiets pad word. De auto zal in steeds meer gebieden verbannen worden (waar met name fietspaden liggen)en daar moet wel een oplossing voor komen voor de brommers en andere vervoersmiddelen. Ik denk dat alles wat niet constant snelheid kan houden en voertuigen onder bepaalde snelheid op 1 strook moet komen te rijden. Deze moet zo ingericht worden dat de snelheids verschillen op gevangen worden. Daar is wel een radicale ommezwaai nodig in de inrichting hiervan.
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Mooie reacties allemaal. Dank daarvoor!

Tussen jullie lijkt consensus dat er niet zomaar in de komende 1-2 jaar grote structurele wijzigingen in beleid zullen komen.

Hoe ervaren jullie het rijden tussen verkeer eigenlijk? Een eerdere poster zei dat het helemaal niet zo vaak tot daadwerkelijke gevaarlijke situaties leidt.

Voelen jullie je vaak onveilig? Of ongemakkelijk? Went het? Of is het iets dat eigenlijk steeds meer tegenvalt naarmate je het vaker moet doen?
Laatst gewijzigd door Stijnemans op 23 sep 2020, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ligt er helemaal aan waar. Ruim binnen de bebouwde kom gaat het hier over het algemeen prima, heb ik geen last van deze wetgeving (behalve dan dat je in sommige plaatsen om de paar honderd meter van de weg af, dan wel weer juist op moet).

Het gaat vaak mis op plekken buiten de bebouwde kom, op industrie terreinen of bij de overgang binnen/buiten bebouwde kom. Daar mag een auto vaak 60 of 50 maar er wordt veel sneller gereden. Daar rijd je dus "in de weg", waarbij sommigen dat niet waarderen...
Plaats reactie