Teleurstelling met de ST3 in de vakantie

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij dreigende overtemp wordt de ondersteuning automatisch geknepen. Bij overtemp wordt de ondersteuning automatisch uitgeschakeld.

Als een oververhitte motor inderdaad de reden is waarom de ondersteuning uit ging (en dat zou mij op de Alp ook niet verbazen, zeker als er daarnaast b.v. extra veel van de motor is gevraagd door verkeerd verzet/weinig meetrappen, ik heb geen idee) en de OP heeft deze melding gemist op de OMNI, dan is-ie waarschijnlijk wel in het Service Menu terug te vinden en komt de FM daar vanzelf wel achter.

Daarnaast zal de ondersteuning -als de motor eenmaal is afgekoeld- het gewoon weer doen. Ik ben benieuwd of dat ook al door de OP geconstateerd is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Dank voor jullie reacties en zal nog een kleine toelichting geven. Ik ben geen technicus en wil dat ook helemaal niet zijn maar gewoon lekker fietsen op een speed pedelec. Daar heb ik hem uiteindelijk ook voor gekocht.

Er kwam geen enkele melding van een te warme motor of andere storingen. Ik ben geen 20 meer en neem ook ruim de tijd om zo'n klim te maken. Normaal geschakeld en zorg dat de lijn in het display zeker niet alleen maar op rood staat. Gewoon met mate en gezond verstand zo'n klim doen met een licht verzet. Ik was ook niet de enige met een electrische fiets, er waren er genoeg die naar boven reden en dat ook gewoon haalde.

Overigens staat er in mijn beleving nergens dat een Stromer alleen maar door forenzen gebruikt kan worden. In Zwitserland zijn er veel bergen in mijn beleving, als je daar niet mee zou kunnen fietsen had men dat wel moeten melden in de brochures etc. Ik vind gewoon dat zo'n fiets van dat kaliber dit gewoon aan moet kunnen. Ik hoef als leek mij niet af te vragen of zo'n fiets dat wel of niet aan kan, hij moet het gewoon weg doen anders had ik wel wat anders gekocht voor zoveel geld.

Inmiddels ben ik in de Jura bij Clairvaux Les Lacs en ga het morgen opnieuw proberen, er zijn hier wel hoogteverschillen alleen wat minder steil en niet zo hoog. Ben benieuwd of de Stromer het blijft doen?

Betreft de lekkende rem is dat opgetreden toen ik in Frankrijk was en niet eerder. De ST3 wordt zeer zorgvuldig op het rack van mijn camper geplaatst en kan mij niet voorstellen dat er iets mee is gebeurt. Ik denk dat er een seal niet goed meer is. Er lekt iets bij het pompsysteem bij de hendel.

Wanneer de Stromer goed werkt is het gewoon een fantastische fiets om te gebruiken en heb ook mooie km kunnen maken in de Ardeche. Het is nou eenmaal een enorme teleurstelling als het niet meer werkt op het moment supreme waar je al een tijdje naar uit kijkt.

Wordt nog vervolgt.........
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HHV schreef: 15 sep 2020, 23:26 Overigens staat er in mijn beleving nergens dat een Stromer alleen maar door forenzen gebruikt kan worden. In Zwitserland zijn er veel bergen in mijn beleving, als je daar niet mee zou kunnen fietsen had men dat wel moeten melden in de brochures etc. Ik vind gewoon dat zo'n fiets van dat kaliber dit gewoon aan moet kunnen. Ik hoef als leek mij niet af te vragen of zo'n fiets dat wel of niet aan kan, hij moet het gewoon weg doen anders had ik wel wat anders gekocht voor zoveel geld.
Je kunt met je Stromer in de bergen rijden. Het complete hoofdkantoor van Stromer rijdt er in Zwitserland mee rond en met hen nog vele andere Zwitsers.

Maar het is net als met auto's: als je teveel van de aandrijving vraagt (te stijl, te lang, te warm, te zwaar etc.) dan kan het mis gaan. En net als bij auto's is de ene e-bike de andere niet, en de ene gebruiker de andere niet. Vergelijken met willekeurige andere e-bikes heeft geen zin.
HHV schreef: 15 sep 2020, 23:26 Ik denk dat er een seal niet goed meer is.
Welk onderdeel van de remmerij bedoel je met "een seal" en waarom denk je dat?

Klopt het dat de ondersteuning van je Stromer na een tijdje stil staan weer terugkeerde? (Lees: nadat de motor was afgekoeld.)

Heb je gekeken welke foutmeldingen er in het Service Menu staan? En zo ja, welke trof je aan?

Wat is de waarde van de TMM-sensor in het Service Menu?

Is het achterwiel nog op het juiste moment aangedraaid?

Heb je je dealer gebeld en gevraagd om je Stromer op afstand uit te lezen? Wat zei die erover?
HHV schreef: 15 sep 2020, 23:26 Het is nou eenmaal een enorme teleurstelling als het niet meer werkt op het moment supreme waar je al een tijdje naar uit kijkt.
Snap ik. Maar ik zou wel proberen om je oordeel te baseren op feiten en niet op emotie. Je kunt er 7k tegenaan gooien en vinden dat alles ongeacht alles moet kunnen, punt. Of je kunt met je dealer bekijken wat er precies aan de hand is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Inmiddels heb ik vandaag een rit in de Jura gemaakt van ca. 54 km met wat hoogteverschillen en de ST3 ondersteunde prima tijdens de complete rit. Ik ging met gemengde gevoelens op pad en een wat onzeker gevoel. De ST3 presteerde geheel naar behoren en was geen reden meer om onzeker te zijn.

Tijdens deze rit kreeg ik een mail binnen van de FM over mijn ervaringen op de Ventoux. Er waren idd storingen gesignaleerd op de dag dat ik de Ventoux op wilde rijden. Het bleek een te hete motor te zijn met een temperatuur van boven de 142 graden. Hierdoor ging de ST3 geen ondersteuning meer geven wat een normale beveiliging is gaf de FM aan. Uiteindelijk kan ik mij er wel wat bij voorstellen, het is een steile, lange beklimming met een buitentemperatuur van 34 graden. Jammer dat ik geen melding oid kreeg, dan had ik het geweten en wellicht de motor kunnen laten afkoelen. (weet niet hoelang zoiets zal duren?) Er was niets te zien op het schermpje dat de motor te heet was geworden.

Vind het nog steeds apart dat andere merken zonder problemen naar boven hebben gefietst die dag. Ik ben vervolgens met mijn motorscooter nog naar boven gereden en zag diverse electrische fietsen die deze beklimming deden en boven kwamen.

Wat mij zeker verbaasde is dat er een week eerder tijdens een rit bij Vallon pont d'Arc ook een melding was geweest van een hete motor en deze in de beveiliging ging. Ik heb hier niets van gemerkt. Heb de rit nog even bekeken en er was één steil stuk met een lengte van 2.900 meter en een hoogteverschil van 236 meter. Dat moet toch geen enkel probleem zijn lijkt mij?

Voorts zal de FM volgende week mijn rem repareren en zal ik verder met hen bespreken wat ik wel en niet van de ST3 mag verwachten. Ik hoef niet te gaan vliegen met de ST3 maar wil wel het uiterste er uit kunnen halen en in "bergen" kunnen fietsen.

Dank voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

HHV schreef: 16 sep 2020, 22:41 Vind het nog steeds apart dat andere merken zonder problemen naar boven hebben gefietst die dag.
Als dat andere merken met middenmotoren waren dan is dat niet raar. Een achterwielmotor wordt minder efficiënt als het toerental terug loopt (minder efficiënt betekent meer warmte ontwikkeling). Een middenmotor heeft dat op zich ook, maar als jij terugschakelt dan gaat ook het toerental van de middenmotor omhoog, waardoor de efficiëntie weer toeneemt. Bij een achterwielmotor heb je die optie niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

HHV schreef: 16 sep 2020, 22:41 ...Vind het nog steeds apart dat andere merken zonder problemen naar boven hebben gefietst die dag. Ik ben vervolgens met mijn motorscooter nog naar boven gereden en zag diverse electrische fietsen die deze beklimming deden en boven kwamen....
Het verbaast mij helemaal niet. Verschillende mensen belasten hun fiets immers verschillend, kijk bijvoorbeeld maar eens in de overzichten over de actieradius hier op dit forum of naar de berichten waar sommigen klagen over een versleten 11-je terwijl die bij anderen alleen maar stof en vuil heeft staan te happen. Ik heb het dus niet alleen over de de eigen bijdrage in de prestatie, maar ook over de Instellingen van de fiets, het eigen en meegenomen gewicht of de pauzes die men neemt. Wil je dus dit een tweede keer voorkomen, dan zul je dus je meer moeten verdiepen in hoe anderen het hebben aangepakt, want ik ben anders bang dat ik kan voorspellen hoe een nieuwe poging van je zal eindigen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Dubbele post verwijderd.....
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 17 sep 2020, 07:20 Dubbele post verwijderd.....
Tip: dat kan ook zonder er een nieuwe post van te maken :ay
20200917_080311.jpg
20200917_080311.jpg (201.08 KiB) 2521 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Om OP zijn verhaal samen te vatten en in perspectief te stellen:

- Het was inderdaad oververhitting, waardoor de motor ermee ophield. Geen pech, geen storing, gewoon correct werkende software. Zou bij iedereen gebeurd zijn en dat is door stromer geprogrammeerd (binnen je 7k om ervoor te zorgen dat je geen 2k weggooit door je motor te smelten). Kunnen we dus blij voor zijn!

- De enige pech factor wordt dus die rem die olie lekt. Jammer, maar wordt zeker goed opgelost door de FM.

Wat kan stromer hiervan leren: mensen worden graag op de hoogte gesteld als ondersteuning uitvalt om motor te beschermen tegen oververhitting.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 17 sep 2020, 18:00 Wat kan stromer hiervan leren: mensen worden graag op de hoogte gesteld als ondersteuning uitvalt om motor te beschermen tegen oververhitting.
Die melding verschijnt ook: Drive Error 0X210288 uit het foutmeldingen topic:
Stromeur schreef: 20 okt 2017, 21:18 Drive Error 0X210288

ST1 X 2017. Tijdens de melding neemt de ondersteuning af. Kan worden weggedrukt met "OK". Wijst volgens Stromer op een verhoogde temperatuur van de motor, ondersteuning neemt dan af omdat de motor wordt begrensd. Bij een dergelijke melding voorzichtig voelen of de motor daadwerkelijk heet is. (Indien niet, dan wijst dit op een probleem met de temperatuursensor.)

ST2. OMNI App geeft aan dat de motortemperatuur 155 graden is, terwijl de Stromer bij -1 in de stalling staat. Wijst volgens de dealer op een probleem met de temperatuursensor of de bekabeling naar de temperatuursensor.

ST1 X 2017. Melding met OK weggedrukt. Motortemperatuur in de OMNI App geeft onjuiste waarden: 70-113 graden, maar de motor voelt niet heet aan. Enkele dagen later: verlichting + ondersteuning valt 4x uit. Dag erna: verlichting en ondersteuning valt 5x uit i.c.m. Drive Error 210205 + Drive Error 210288. Motortemperatuur geeft 142 graden aan, maar voelt niet zo aan. Temperatuursensor onder garantie vervangen (achterwiel + motor compleet vervangen, aangezien de temperatuursensor in de motor zit).
Dit waren wel allemaal Stromers met een OMNI, geen OMNI C.

De dealer van de OP heeft temperatuurgerelateerde foutmeldingen in het log van deze ST3 gevonden, dus ze staan ook in het Service Menu. De vraag is of deze melding sinds de OMNI C niet langer aan gebruikers wordt getoond, of dat de OP dit misschien gemist heeft. Geen idee hoe lang de melding in het scherm blijft staan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie