Teleurstelling met de ST3 in de vakantie

HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Oktober vorig jaar een ST3 gekocht, een hoop geld voor betaald en inmiddels ca. 2.750 km mee gefietst. Niet bedoeld voor woon werk oid, maar puur voor ontspanning en met name gebruik tijdens vakanties en weekendjes weg. Ik vind de kwaliteit van zo'n dure fiets niet echt goed. Na de koop had ik gelijk al na de eerste km een nieuwe bediening nodig gezien de fiets in recup bleef staan. Keurig netjes door de fm vervangen. Na ca. 1.000 km moest de TMM sensor vervangen worden gezien de fiets geen enkele ondersteuning meer gaf. Voorts ook de eerste en tweede onderhoudsbeurt laten uitvoeren en moest na 2.000 km de ketting vervangen worden even als een klein tandwiel. Goed, dat kan allemaal gebeuren en onderhoud hoort er bij.

Echter nu de ST3 voor het eerst mee naar Frankrijk genomen om in de Ardeche te fietsen en ook de Mont Ventoux te "bedwingen" Tijdens wat mooie ritten in de Ardeche moest ik mijn rechter rem steeds verder in knijpen en kwam er achter dat deze olie lekt. Kan hem nog net gebruiken maar verwacht dat het niet lang meer duurt dat deze niet meer naar behoren gaat remmen. Vandaag het uiteindelijke doel om de Ventoux te gaan fietsen, een klim van 21 km met af en toe 13% stijging. Ik ben tot mijn grote teleurstelling en frustratie maar tot de helft gekomen gezien de ST3 gewoonweg geen ondersteuning meer gaf. Een aantal keren gekalibreerd, accu er uit gehaald en weer opnieuw geprobeerd verder te gaan. Steeds na een paar honderd meter stopt hij er weer mee. Uiteindelijk maar helemaal gestopt en weer terug gegaan met een half werkende achterrem en een fiets die niet meer wil.

Mijn fm zal ongetwijfeld de problemen weer gaan oplossen als ik weer in Nederland ben, maar wat heb je er aan als je met vakantie bent, een paar fiets uitdagingen hebt die je wilt volbrengen en door problemen waar je niets aan kunt doen kan het niet meer. In mijn beleving mag dit allemaal toch niet gebeuren met zo'n kostbare fiets.

Heeft iemand vergelijkbare problemen gehad of ben ik degene die gewoon wat meer pech heeft?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HHV schreef: 13 sep 2020, 23:05 Na de koop had ik gelijk al na de eerste km een nieuwe bediening nodig gezien de fiets in recup bleef staan. Keurig netjes door de fm vervangen.
Wat is "bediening"? OMNI display? Knoppenring op het stuur? Iets anders?
HHV schreef: 13 sep 2020, 23:05 Na ca. 1.000 km moest de TMM sensor vervangen worden gezien de fiets geen enkele ondersteuning meer gaf.
Bij onregelmatige ondersteuning kan er weleens wat zijn met de TMM-sensor: moet gekalibreerd worden, is niet goed in het frame gemonteerd, of hij is stuk (in die volgorde). Maar als de ondersteuning helemaal wegvalt dan vraag ik me af of je FM de sensor wel heeft doorgemeten en heeft doorgezocht naar andere oorzaken. Wiebelige connector in het accuvak bijvoorbeeld. Een bekend probleem bij de eerste ST3-batch. Of de TMM-sensor is niet correct in het frame gemonteerd. Of er is een kabel defect.
HHV schreef: 13 sep 2020, 23:05 Voorts ook de eerste en tweede onderhoudsbeurt laten uitvoeren en moest na 2.000 km de ketting vervangen worden even als een klein tandwiel.
Als je weinig/niet schakelt en je onderhoudt je drivetrain niet goed dan is het na 1.500 a 2.000km gedaan met "de 11" en kun je ook meteen je ketting vervangen. Een Stromer is behalve een bak elektronica ook gewoon een fiets.
HHV schreef: 13 sep 2020, 23:05 Tijdens wat mooie ritten in de Ardeche moest ik mijn rechter rem steeds verder in knijpen en kwam er achter dat deze olie lekt.
Als je dit thuis niet had en nu in Frankrijk ineens wel: een remleiding gaat niet spontaan lekken. Misschien heeft je bike een tikje gehad tijdens transport. Als de remleiding altijd al heeft gelekt, dan had je dit eerder gemerkt of je dealer had het tijdens het eerste onderhoud gezien.
HHV schreef: 13 sep 2020, 23:05 gezien de ST3 gewoonweg geen ondersteuning meer gaf. Een aantal keren gekalibreerd, accu er uit gehaald en weer opnieuw geprobeerd verder te gaan. Steeds na een paar honderd meter stopt hij er weer mee.
Had je foutmeldingen in de display? Heb je de accu uitgenomen terwijl je Stromer aan stond, 10 minuten gewacht, Stromer weer aangezet? Stopt de ondersteuning steeds na remmen? Of op een ander specifiek moment?
HHV schreef: 13 sep 2020, 23:05 Heeft iemand vergelijkbare problemen gehad of ben ik degene die gewoon wat meer pech heeft?
Ja en nee. Slijtage aan je drivetrain: gebeurt alleen zo snel bij te weinig schakelen en onvoldoende onderhoud. Lekkende remmerij: gebeurt niet spontaan, en was bij aflevering/onderhoud direct zichtbaar geweest. Wegvallende ondersteuning: niks over te zeggen zonder de foutcodes te kennen, maar dit klinkt wel als mogelijk een probleem met de Stromer zelf (dat de dealer wellicht de eerste keer niet goed heeft opgelost).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap dat je baalt. En ik snap ook dat je door de optelsom van problemen wat "overwhelmed" bent. De problemen die je omschrijft hebben verschillende oorzaken. Ik vind alleen het probleem met de ondersteuning zorgwekkend, omdat niet helder is of je FM voldoende onderzocht heeft wat de root-cause is.

Dat gezegd hebbende: ondanks het feit dat Stromer het een stuk beter doet dan enkele jaren geleden, zijn er zeker eigenaren die geconfronteerd worden met een reeks onacceptabele Stromer-specifieke problemen. Maar dat is in jouw geval volgens mij niet aan de orde: er is wel duidelijk wat aan de hand met de ondersteuning en laat dat nou net Stromers "core business" zijn dus dat is zeker niet goed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Echt balen dat je zo veel pech achter elkaar hebt. Dat geeft natuurlijk wel een deuk in het vertouwen en plezier dat je uit zo'n dure fiets moet halen .

Kan niet anders dan hopen dat je FM het goed oplost en dat je volgende 1000kilometers weer met plezier en lol is. Dat kan wel, want ik heb nu 7,5k op zitten zonder problemen. 1x de TTM sensor die niet lekker werkte, maar na goed schoonmaken van de FM nooit geen last meer gehad.
Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Waarom ben toch de Ventoux opgegaan wetende dat je een defect aan je rem hebt en ook op de Stromer weer naar beneden moet?
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

HHV schreef: 13 sep 2020, 23:05 Vandaag het uiteindelijke doel om de Ventoux te gaan fietsen, een klim van 21 km met af en toe 13% stijging. Ik ben tot mijn grote teleurstelling en frustratie maar tot de helft gekomen gezien de ST3 gewoonweg geen ondersteuning meer gaf. Een aantal keren gekalibreerd, accu er uit gehaald en weer opnieuw geprobeerd verder te gaan. Steeds na een paar honderd meter stopt hij er weer mee. Uiteindelijk maar helemaal gestopt en weer terug gegaan met een half werkende achterrem en een fiets die niet meer wil.
Een achterwielmotor is niet echt geschikt om te klimmen. De Ventoux is een vrij pittige berg (13% is stijl). Waarom zou je die opgaan met je stromer die bedoeld is voor forenzen en niet voor een klim van 22km non stop.
De berg bevindt zich ook nog eens in zuid frankrijk (warm). Heb je gekeken naar de motor en batterijtemperatuur? Volgens mij sloeg de bescherming aan omdat je hem over zijn grenzen geduwd hebt door 1. zo sterk te stijgen voor zo lang en 2. in de hitte. Dit kon je ook merken aan je recuperatie die dan niet meer werkt. Dit is dus niet een defect, maar een door stromer zo geprogrammeerde bescherming zodat je de boel niet kapot maakt.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zou kunnen.

Maar als de boel richting overtemp gaat, dan verschijnt er een waarschuwing op de OMNI. Als er dan toch mee wordt doorgereden en de Stromer schakelt de ondersteuning uit (protectie), dan verschijnt er een temperatuurgerelateerde foutmelding op de OMNI. In dat geval zou ik het wel vreemd vinden dat de OP hier in zijn relaas niks over zegt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 14 sep 2020, 09:37 Een achterwielmotor is niet echt geschikt om te klimmen. De Ventoux is een vrij pittige berg (13% is stijl). Waarom zou je die opgaan met je stromer die bedoeld is voor forenzen en niet voor een klim van 22km non stop.
Je bent ervan op de hoogte dat Stromer uit Zwitserland komt en dat het daar niet perse vlak is?
Bram Roose schreef: 14 sep 2020, 09:37 De berg bevindt zich ook nog eens in zuid frankrijk (warm). Heb je gekeken naar de motor en batterijtemperatuur? Volgens mij sloeg de bescherming aan omdat je hem over zijn grenzen geduwd hebt door 1. zo sterk te stijgen voor zo lang en 2. in de hitte. Dit kon je ook merken aan je recuperatie die dan niet meer werkt. Dit is dus niet een defect, maar een door stromer zo geprogrammeerde bescherming zodat je de boel niet kapot maakt.
Ik ben het met je eens dat een achterwiel motor minder geschikt is voor klimmen dan een middenmotor. Ik ben het niet eens met dat een achterwielmotor ongeschikt zou zijn en ben het ook niet eens met je beschuldigende toon. De fiets moet dit gewoon aankunnen en in geval van dreigende oververhitting dat duidelijk naar de gebruiker communiceren.

Dat gezegd hebbende heb je natuurlijk wel een punt, gezien de ketting ook al heel vroeg versleten was: fietst de OP niet in een veel te groot verzet? Daarmee maak je het je Stromer natuurlijk extra moeilijk... op vlak terrein is dat geen enkel probleem maar op een steile helling wel.

Maat dan nog vind ik dat als de Fiets geen duidelijke melding geeft over bewust uitschakelen dat de klacht dan terecht is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Er staat wat info over oververhitting (en de bescherming) op de Stromer website, hier bij de FAQ's :
Hoe wordt mijn Stromer e-bike beschermd tegen oververhitting?

Stromer e-bike: Regulering van de motortemperatuur en bescherming tegen oververhitting

De motortemperatuur van uw Stromer e-bike stijgt bij hoge belasting. De belasting stijgt door:

- groter totale gewicht
- lagere eigen inspanning
- lagere snelheid
- steiler wordende hellingen

Als de motor een te hoge temperatuur bereikt, kan dit in traditionele systemen leiden tot oververhitting en uitval van de motor. Het slimme Stromersysteem bewaakt de temperatuurontwikkeling in de motor. Bij hoge temperaturen wordt het vermogen automatisch verlaagd om oververhitting van de e-bikmotor te voorkomen. Dit kan tijdelijk tot minder ondersteuning leiden, maar is een effectieve bescherming tegen motoruitval.

In het rijscherm wordt met een balk de energietoevoer weergegeven. Hoe hoger het vermogen, hoe langer de balk. Wordt het vermogen van de e-bikemotor wegens te hoge temperatuur verlaagd, dan wordt deze balk ook korter.

De prestatie van de motor is echter in de eerste plaats afhankelijk van uw eigen inspanningen en niet van de motortemperatuur. Een korte balk betekent daarom niet automatisch dat het systeem een te hoge temperatuur heeft bereikt. Bij oververhitting wordt de ondersteuning automatisch uitgeschakeld. Geef de motor wat tijd om af te koelen en rijd daarna verder.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

FreddyH schreef: 14 sep 2020, 10:02
Je bent ervan op de hoogte dat Stromer uit Zwitserland komt en dat het daar niet perse vlak is?
Ja, maar dat is toch iets anders dan een col van buitencategorie... dat is pushing it... zoals een uur plankgas rijden met je auto...
FreddyH schreef: 14 sep 2020, 10:02
Ik ben het met je eens dat een achterwiel motor minder geschikt is voor klimmen dan een middenmotor.
Inderdaad, dat is wat ik bedoelde met 'niet echt', maar kon beter verwoord worden.
FreddyH schreef: 14 sep 2020, 10:02 Ik ben het niet eens met dat een achterwielmotor ongeschikt zou zijn en ben het ook niet eens met je beschuldigende toon. De fiets moet dit gewoon aankunnen en in geval van dreigende oververhitting dat duidelijk naar de gebruiker communiceren.
Akkoord, de fiets zou dit moeten communiceren, maar doet dit denk ik niet, zie golvas zijn post. Bij mij werd de motor ook al eens zo warm dat de recuperatie uitviel, zonder waarschuwing. Dit kan beter en dan zou OP zich inderdaad geen zorgen gemaakt hebben of proberen herkalibreren etc...

Maar je kan wel lezen op de site van stromer waarvoor deze gemaakt en ontworpen is, en dat is niet om cols van buiten categorie te bedwingen, vandaar mijn beschuldigende toon...
ST3 black 983wh
Plaats reactie