Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Stdoeis schreef: ↑16 aug 2020, 00:07
Het lijkt erop dat het stuur niet vrij beweegt in het balhoofd, maar ook dit betwijfel ik.
Of het stuur vrij draait in het balhoofd is eenvoudig te testen: ga schrijlings over je bike heen staan, voor het zadel. Til de bike op aan de bovenbuis en laat de bike naar links en naar rechts leunen. Draait je stuur/voorwiel soepel mee, dan draait het vrij. Draait het stuur niet makkelijk mee, of met "horten", dan draait het niet vrij en is het balhoofd te strak aangedraaid,
Overigens zorgt een te strak aangedraaid balhoofd niet voor het door de OP omschreven gedrag.
Stdoeis schreef: ↑16 aug 2020, 00:07
het heeft in ieder geval niets met bandenspanning of spaakspanning te maken.
Op welke manier heb je de spaakspanning uitgesloten als veroorzaker? (Bandenspanning is het sowieso niet als de banden binnen spec op druk zijn.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Op mijn ST2 ervaar ik ook wel ‘ns vreemd rijgedrag, maar dat kan ik dan meestal goed verklaren:
- ortliebs met zware belading, of
- flink wind mee waardoor ik de snelheidsbegrenzing (48.x km/u) aan tik, of
- lekke band
Ik lees hier al veel interessante reacties.
Ik ga zeker eens langs de FM gaan om met hem het gedrag te bespreken.
Spaakspanning heb ik al eens getest door twee spaken naar elkaar te knijpen (zo vond ik dit op het internet), geen geeikte methode, maar de spaken van het achterwiel zijn zeer strak aangetrokken, bij het voorwiel heb ik het gevoel dat er wel enkele zijn die harder mogen.
Ik zal ook eens testen of het stuur vrij mee draait.
Kijk ook eens of je voor- en achterwiel (en de banden) in lijn staan en/of er geen speling op de vork/wielen zit.
Handigst om iemand de fiets aan de hand mee te laten nemen en zelf te kijken of de wielen en banden in een rechte lijn draaien.
Heb ooit een zwabber brommer gehad; bleek dat de voorvork niet bepaald recht was (ook nogal wat speling) en het voor- en achterwiel uit het lood stonden. Dus voorvork aangepast/hersteld en toen reed het geheel weer strak.
Ik ben overtuigd dat het met de aandrijving te maken heeft. Het zwabberen is niet zoals mensen hier misschien denken. Het lijkt idd het meest op een te strak gespannen balhoofd, maar dat is niet het geval. (Uiteraard getest, soepel, vloeiend en zonder speling)
Ik ga van de week mijn motortuning aanpassen, waar ik van denk dat Ik daarmee het probleem kan wegnemen/omzeilen)
Niet dat dit een permanente oplossing zal zijn en stromer moet hier echt naar kijken. Het is namelijk echt gevaarlijk rijgedrag waar iemand echt door in de problemen kan komen.
Stdoeis schreef: ↑16 aug 2020, 00:07
Het lijkt erop dat het stuur niet vrij beweegt in het balhoofd, maar ook dit betwijfel ik.
Of het stuur vrij draait in het balhoofd is eenvoudig te testen: ga schrijlings over je bike heen staan, voor het zadel. Til de bike op aan de bovenbuis en laat de bike naar links en naar rechts leunen. Draait je stuur/voorwiel soepel mee, dan draait het vrij. Draait het stuur niet makkelijk mee, of met "horten", dan draait het niet vrij en is het balhoofd te strak aangedraaid,
Overigens zorgt een te strak aangedraaid balhoofd niet voor het door de OP omschreven gedrag.
Stdoeis schreef: ↑16 aug 2020, 00:07
het heeft in ieder geval niets met bandenspanning of spaakspanning te maken.
Op welke manier heb je de spaakspanning uitgesloten als veroorzaker? (Bandenspanning is het sowieso niet als de banden binnen spec op druk zijn.)
Stdoeis schreef: ↑17 aug 2020, 19:40
Ik ben overtuigd dat het met de aandrijving te maken heeft.
Je bedoelt de motor-ondersteuning? We hebben hier in de afgelopen drie jaar al talloze varianten van motor-ondersteuningsproblemen voorbij zien komen, maar geen enkel motor-probleem leidde tot "zwabberen". Wat we wel kennen vanuit het verleden is een "vibrerende motor" (ST2, batch slechte motorkabels). Maar ook die trilling leidde niet in een andere wegligging.
Lijkt me inderdaad het beste dat je FM hiernaar kijkt. Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zou het kunnen dat je eigenlijk last hebt van een pendel beweging, die je zelf veroorzaakt door op de pedalen te trappen ? Dan gaat de Stromer een beetje links of rechts, gestuurd door je trap cadens...
Stromer ST3 Pinion LE ABS
15km Kampenhout - Zaventem
Rene schreef: ↑18 aug 2020, 09:23
Zou het kunnen dat je eigenlijk last hebt van een pendel beweging, die je zelf veroorzaakt door op de pedalen te trappen ? Dan gaat de Stromer een beetje links of rechts, gestuurd door je trap cadens...
Hey Rene
daar heb ik al over getwijfeld.
Zeer moeilijk voor iemand die zijn eerste SP heeft, om te oordelen of de fiets nu al dan niet juist aanvoelt.
Maar ik heb voor ik de fiets kocht een week met een Koga SP rond gereden en daarna twee test ritten met de stromer gemaakt waarvan 1 uitgebreide test rit van een dik uur. En ik heb dit gevoel toen niet gehad.
Ik ga nog enkele test ritten maken maar door Corona maatregelen in Antwerpen is er geen woon werk verkeer, dus minder kans om mijn fiets vaak te gebruiken.
Dat zelf veroorzaken kan ook met je houding te maken hebben, dus om het helemaal uit te sluiten zou je eens met eenzelfde (of erg vergelijkbare) fiets moeten testen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]