Zwabber gevoel op de fiets

rba
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2020, 12:36

Dag Allemaal,

Ik ben net in het bezit van mijn lang verwachte Stromer ST3.
Nu heb ik gisteren de eerste kilometers gedaan. Hierbij voelde de fiets bij hoge snelheid anders aan dan tijdens mijn twee testritten met deze fiets.

Daar ik niet zeker ben dat ik nog moet wennen aan "knallen" tegen 45 met een fiets of dat er toch meer mis is, drop ik het even hier, daar hier veel ervaringsdeskundige samen zitten.

Ik ga mijn best doen om het zo goed mogelijk te beschrijven, wat niet al te eenvoudig is met een "gevoel".

Als ik met de fiets op hoge snelheid rij heb ik het gevoel dat sturen moeizamer gaat en dat bij draaien aan het stuur de fiets een zwabbert als 1 star geheel. Als een soort golf beweging dat door je fiets loopt van het stuur naar de achterzijde.
Hierdoor heb je op die moment niet echt een gerust gevoel over de baanligging daar je fiets lijkt een mini slalom bewiging te maken.

Is er iemand die dit herkent?
Nu heb ik de fiets nog maar net en ga ik zeker nog meer test ritten doen om te kijken of het gewoon bv door de wind was gisteren of door een andere reden.

alvast hartelijk dank voor jullie tips en reacties.

een stromer-groentje :geek:
Stromer ST3 black Sport XL Urban Stem - Bodyfloat
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik zou zou bandenspanning en spaakspanning eens (laten) nazien.
DaanDaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:25
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Ik zou even langs je fm gaan. Ik herken dit totaal niet in mijn ST3. Ik vind hem ook op hoge snelheden (tussen 44-48 km/u) juist erg strak of stijf.

Ik rij met een bandenspanning van 2.9.
🇳🇱 | 🚲 ST3 SPORT L | 2020 | 🔋 983 |
ZWART
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Jins schreef: 14 aug 2020, 14:04 Ik zou zou bandenspanning en spaakspanning eens (laten) nazien.
+1
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

+1 voor wat betreft de spaakspanning.

Dit rijgedrag is niet goed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Wielen eruit en naar een wielenbouwer ermee ... tenzij jouw FM met zo iemand samenwerkt ?

Aan mijn (gloednieuw) achterwiel is meer dan een uur gewerkt om het in orde te krijgen, ik rij nu met een compleet andere fiets : viewtopic.php?p=85167#p85167
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
BLACKSTROMER
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:52
Locatie: Waregem Deerlijk

Is idd niet normaal, ik rij 48 topsnelheid alsook mijn vrouw en is zo stabiel als maar kan, zelfs een bobbel en de fiets stabiliseert direct. Bandenspanning ? Spaken ? Of ziet een of ander wiel los.... Balhoofd te strak aangespannen... dan zwemt de fiets ook.
m2ss180
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Bandenspanning op nivo, minimaal 3 bar. Heb je een verende voorvork? Druk tussen 7 en 8 bar. Rebound goed instellen zie you tube.
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Bandenspanning lijkt prima.
Balhoofd draait wel soepel bij stilstand?
Advies over druk voorvork gaat niet op, mocht de TS deze al hebben dan heeft hij een ander type dan de ST1 en dient hij deze voor zijn gewicht af te stellen.
Stdoeis
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mei 2020, 21:15
Locatie: Dordrecht

Heel herkenbaar. Ik heb mijn St3 nu iets meer dan 2 maanden in bezit en heb meerdere malen dit gevoel gevoel gehad.

Wat het veroorzaakt geen idee, het heeft in ieder geval niets met bandenspanning of spaakspanning te maken.

Het lijkt erop dat het stuur niet vrij beweegt in het balhoofd, maar ook dit betwijfel ik.

Ik vermoed dat de remfunctie en aandrijving van de motor het probleem veroorzaakt.

Tijdens een bergrit in het zwarte woud merkte het voor het eerst op. Tijdens een afdaling liep de snelheid op tot boven de 50km/u waar de mijn fiets begon te begrenzen. Dat veroorzaakte onstabiel rijgedrag wat ik enkel weg kon krijgen door te remmen.

Ook in het vlakke Nederland maak ik regelmatig mee dat de fiets star lijkt te worden, wat tot nu toe altijd vrij snel weer verdwijnt.

Ik ga dit bespreken met mijn fm en vragen of zij hier ervaring mee hebben.
ST3 xl black - 983wh - Wren suspension - kinekt 2.1 🇳🇱
Plaats reactie