Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Frankdv schreef: 08 jul 2020, 20:08 IK ben van beroep onderhoudstechnieker
Klever heeft bevestigd dat garantie vervalt als er een niet-originele zadelpen wordt gemonteerd.
Frankdv schreef: 08 jul 2020, 20:08 En zoals je al aangaf is het nog niet zolang dat ze de Body Float als een Stromer erkende optie aanbieden, maar wel bij iedere dealer vlot over de toonbank ging.
Het Stromer frame en het X-Speed frame zijn niet met elkaar te vergelijken. Het risico op schade aan een X-Speed frame is veel groter. Bovendien is de Kinekt Seatpost (niet de BodyFloat) gehomologeerd voor recentere Stromers, dus in de actuele situatie speelt dit niet meer bij Stromer.


Linksom of rechtsom: met de BodyFloat/Kinekt op een Klever X-Speed vervalt de garantie op het frame en vervalt de EU typegoedkeuring op de complete bike. Of je dit een acceptabel risico vindt is een persoonlijke afweging die niets aan het voorgaande verandert.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Frankdv
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2020, 21:50

[quote=Golvas post_id=84999 time=1594232109 user_id=1841]
Ik sta als eerste op de voorste rij om zo'n X Speed Pinion aan te kopen, maar als ik er een Kinekt op monteer en ik heb schade aan mijn frame wie verleent er dan garantie ?

Kan je me dat eventjes op papier bezorgen Frankdv ? ... ik hou van zekerheden, vooraf !
[/quote

Koop een klever en vraag aan de dealer om een verende zadel pen, als die een Body Float aanbied en je hebt daar een factuur van dan ben je zelf niet aansprakelijk bij het scheuren van je frame, koop je je body float online en plaats je die zelf en er gebeurt iets dan heb je een probleem. Een goeie fietsmaker gaat je altijd bijstaan met raad en daad.
Frankdv
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2020, 21:50

Stromeur schreef: 08 jul 2020, 20:25
Frankdv schreef: 08 jul 2020, 20:08 IK ben van beroep onderhoudstechnieker
Klever heeft bevestigd dat garantie vervalt als er een niet-originele zadelpen wordt gemonteerd.
Frankdv schreef: 08 jul 2020, 20:08 En zoals je al aangaf is het nog niet zolang dat ze de Body Float als een Stromer erkende optie aanbieden, maar wel bij iedere dealer vlot over de toonbank ging.
Het Stromer frame en het X-Speed frame zijn niet met elkaar te vergelijken. Het risico op schade aan een X-Speed frame is veel groter. Bovendien is de Kinekt Seatpost (niet de BodyFloat) gehomologeerd voor recentere Stromers, dus in de actuele situatie speelt dit niet meer bij Stromer.


Linksom of rechtsom: met de BodyFloat/Kinekt op een Klever X-Speed vervalt de garantie op het frame en vervalt de EU typegoedkeuring op de complete bike. Of je dit een acceptabel risico vindt is een persoonlijke afweging die niets aan het voorgaande verandert.
Zelf rij je met een St2, je rijdt rond met een kinekt zadel pen en schrijft nu dat die enkel gehomologeerd is voor recentere(dan denk ik aan de st1x, st3 en de st5) stromers hoelang is de St2 uit assortiment 🤔?

Dus vervalt bij jou ook de garantie als er iets gebeurt met je frame...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Frankdv schreef: 08 jul 2020, 20:48 Koop een klever en vraag aan de dealer om een verende zadel pen, als die een Body Float aanbied en je hebt daar een factuur van dan ben je zelf niet aansprakelijk bij het scheuren van je frame

...

Een goeie fietsmaker gaat je altijd bijstaan met raad en daad.
Die aansprakelijkheid ligt niet automatisch zo vast in de wet. Ik denk echter wel dat je in die situatie juridisch sterk staat, wanneer je je dealer aansprakelijk stélt (maar dat moet dan dus wel eerst gebeuren als de dealer bij problemen niet meewerkt).

Dat tweede betreft de goodwill van de dealer, niet de wet. Hier raak je namelijk van afhankelijk als er wat fout gaat. En dat is dus -opnieuw- een persoonlijke afweging, want de fabrieksgarantie en typegoedkeuring zijn verdwenen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Frankdv schreef: 08 jul 2020, 21:32 Dus vervalt bij jou ook de garantie als er iets gebeurt met je frame...
Klopt, en als dat consequenties heeft dan aanvaard ik die.

De ST2 S is mijn eigendom. De PINION is een leen-bike en daar neem ik geen risico's mee.

Bij een Stromer frame met BodyFloat is zoiets nog nooit fout gegaan, op één keer na. Dat was bij een te zware berijder (te zwaar voor de BF en te zwaar voor de Stromer) die de pen bovendien boven de markering had gemonteerd. De boel maxte uit en het frame scheurde. Meer gevallen zijn er bij Stromer niet bekend.

Bij een Klever X-Speed + geveerde zadelpen met vergelijkbaar parallellogram-principe (een Cane Creek Thudbuster ST) gaat zoiets sneller fout. Dat is inherent aan het ontwerp van het frame.

Dit is ook niet de eerste foto die ik zie van een frame-breuk bij een X-Speed op precies die plek. Het ontwerp van de X-Speed geeft gewoon minder marge voor gebruikersfouten omdat het zadel relatief ver het frame uit moet en de meeste pennen daar te kort voor zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Frankdv
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2020, 21:50

Stromeur schreef: 08 jul 2020, 21:37
Frankdv schreef: 08 jul 2020, 21:32 Dus vervalt bij jou ook de garantie als er iets gebeurt met je frame...
Klopt, en als dat consequenties heeft dan aanvaard ik die.

De ST2 S is mijn eigendom. De PINION is een leen-bike en daar neem ik geen risico's mee.

Bij een Stromer frame met BodyFloat is zoiets nog nooit fout gegaan, op één keer na. Dat was bij een te zware berijder (te zwaar voor de BF en te zwaar voor de Stromer) die de pen bovendien boven de markering had gemonteerd. De boel maxte uit en het frame scheurde. Meer gevallen zijn er bij Stromer niet bekend.

Bij een Klever X-Speed + geveerde zadelpen met vergelijkbaar parallellogram-principe (een Cane Creek Thudbuster ST) gaat zoiets sneller fout. Dat is inherent aan het ontwerp van het frame.

Dit is ook niet de eerste foto die ik zie van een frame-breuk bij een X-Speed op precies die plek. Het ontwerp van de X-Speed geeft gewoon minder marge voor gebruikersfouten omdat het zadel relatief ver het frame uit moet en de meeste pennen daar te kort voor zijn.
Bij Klever hebben ze toegegeven dat er productie fouten zaten in een aantal series, bij al die klanten hebben ze het frame onder garantie vervangen, er was 1 persoon bij die een zadel pen gekocht heeft die niet eens CE gekeurd was en de pen ook nog veel te ver uitstak, bij die persoon is de dealer niet tussen gekomen. De nieuwere series zijn aangepast en versterkt ik merk ook het verschil tussen mijn x speed en de pinion.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alleen de originele en optioneel door Klever aangeboden pennen (de Satori ELEGANCE-LT geveerde zadelpen en een extra lange zadelpen) zijn toegestaan op de X-Speed.

De argumenten om desondanks een Kinekt Seatpost op een (geleende) X-Speed te monteren - "ik kan het risico beter bepalen dan Klever, de dealer staat me bij, de dealer is aansprakelijk, het gaat nu ook goed, het frame is verstevigd, op Stromers doen ze het ook, ik kan die zadelpen niet missen" etc. - veranderen daar niets aan.

Ik vind de keus persoonlijk onverstandig. Maar dat mag iedereen natuurlijk zelf bepalen.

In de context van deze beta-test review en als eigenaar van dit forum ga ik dit evenmin aanraden, al helemaal niet zonder daarbij duidelijk te zijn over de risico's (dat doe ik hier ook niet bij ongeoorloofde Stromer-modificaties).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 08 jul 2020, 22:31 In de algemene regelgeving kom ik niet verder, dat de seatpost wel gewoon mag worden vervangen door een ander goedgekeurde seatpost voor een SP, mits de offset niet meer dan 20mm wijzigt.
Dat is niet helemaal juist. Je moet de SP in dat geval opnieuw laten keuren. De kans is groot dat je daar op deze voorwaarden vrij eenvoudig doorheen komt, maar dat is wat anders dan dat het zomaar mag.

De fabrieksgarantie vervalt sowieso.

Maar ga hierop gerust verder in het topic waar ik eerder naar linkte.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

GoPro filmpje vanuit de Klever X-Speed PINION cockpit is in de maak :)

G0010310.JPG
G0010310.JPG (2.13 MiB) 3629 keer bekeken
G0010318.JPG
G0010318.JPG (2.18 MiB) 3629 keer bekeken
G0020404.JPG
G0020404.JPG (2.11 MiB) 3629 keer bekeken
G0030474.JPG
G0030474.JPG (2.22 MiB) 3629 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hieronder een korte impressie.

Op mijn telefoon op het stuur zie je de Klever Dasboard app meedraaien (ik heb 'm ergens in de video wat verticaler gedraaid zodat te zien hoe de app eruit ziet) met daarop de snelheid, afgelegde afstand, cadans en accu-status. Wat de app laat zien kun je grotendeels zelf instellen. Ik vind de app veel fijner dan de display, daar kijk ik nooit meer op sinds ik de app gebruik.

Het gehobbeldebobbel: de cam (GoPro Hero5 Session) zat aan een borstband, en achter- of zadelpenvering heb ik niet op de PINION dus ja dat hobbelt wel over klinkerwegen e.d. De Pirelli's op de Stromer ST3 en ST5 geven meer comfort (en grip) dan de Schwalbe Super Moto X banden op de PINION.

Wat verder goed te zien is, is dat de toeterknop - links onder de display - voor mijn kleine handen ver buiten direct bereik zit. In noodgevallen heb ik er niks aan zo. De spiegel lijkt op het filmpje wel oké gepositioneerd, maar in de praktijk zit mijn arm er pal voor. Ik moet mijn elleboog optillen om in de spiegel te kunnen kijken.

Maar verder: de Klever X-Speed PINION rijdt en schakelt als een malle, in één woord heerlijk! Zeker om een mooie dag zoals vandaag met weinig wind. Ik schakel vrij veel terug en weer op bij bochten e.d. en dat gaat prima met deze PINION bak. De geveerde voorvork: ook lekker. Stuur en handgrepen: zeer fijn! (Zou ik zo op mijn Stromer monteren.)


Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie