Duur wel, maar gevoelig? Juist niet. Zo'n interne vijf-bak met riem is juist veel minder probleemgevoelig dan een achterderrie plus ketting.
Advies nodig!
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dat was ook gebaseerd op praktijkervaring. Op m'n eerste dag op de ST1X (begin febuari) ging het al mis. Fris weer, op de heenweg nog wat moeten zoeken naar de juiste route en flinke wind tegen op de terugweg. Toen moest ik op de 2x29km de laatste 5 toch echt van standje 2 naar 1 om thuis te komen. Sindsdien ligt er een tweede lader op het werk (waar ik al maanden niet meer ben geweest).Commuterplus schreef: ↑30 jun 2020, 14:07 Wat Bastiaan zegt klopt zeker1 Ik ben best zwaar en neem veel mee . Dan betaal je tol.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Wat +/- zegt, een derailleur is proven technology en simpel en goedkoop te vervangen. Riem ben ik wel van overtuigd, versnellingsbakken minder.
Stromer ST2, 814Wh, SP Connect, Osprey Sycnro, SQLab innerbarends, CatEye BM-45, Crane Bell Suzu mini, Shimano PDM-324, Kinect 2.1. GEEN Ortliebs.
W/W Annen - Groningen - Annen 43km/dag
ST1 2020, 983Wh.
Forum waarschuwing ontvangen
W/W Annen - Groningen - Annen 43km/dag
ST1 2020, 983Wh.
Forum waarschuwing ontvangen
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
- Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
- Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP
Bedankt voor jullie reacties. Het is een lastige afweging dus. Wel of geen riem. ST1 nu of wachten op de ST2!? Wel interessant om jullie afwegingen en expertise te lezen. Ik ben er nog niet uit!
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Die riem zal je echt wel bevallen. Het is vooral de vraag wat je van - slechts - vijf versnellingen vindt, aangezien er in de praktijk van ons vlakke land maar twee of drie versnellingen bruikbaar zullen zijn.
Helaas ga je daar pas achter komen als er gebruikerservaringen zijn, al zijn de drie dealers die ik over de nieuwe ST2 gesproken heb er wel enthousiast over (die hebben 'm vorige week even kunnen testen).
Topic over de nieuwe ST2:
viewtopic.php?f=14&t=2958
Overigens heb ik hier momenteel een test-exemplaar van de Klever X-Speed PINION staan. Die heeft een riem en 12 versnellingen, ook interessant:
viewtopic.php?f=23&t=3577
Helaas ga je daar pas achter komen als er gebruikerservaringen zijn, al zijn de drie dealers die ik over de nieuwe ST2 gesproken heb er wel enthousiast over (die hebben 'm vorige week even kunnen testen).
Topic over de nieuwe ST2:
viewtopic.php?f=14&t=2958
Overigens heb ik hier momenteel een test-exemplaar van de Klever X-Speed PINION staan. Die heeft een riem en 12 versnellingen, ook interessant:
viewtopic.php?f=23&t=3577
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Wat zijn de potentiële zwakheden van de Sturmey Archer 5-bak? Ik heb oprecht geen flauw idee. Ik ken alleen de PINION, vanuit het verleden (prima) en nu op de Klever X-Speed PINION (nog steeds prima).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Sparta gebruikt de 5 speed IHG al sinds 2017, moet wel wat over te vinden zijn.
https://electricbikeinsider.com/accell- ... -gear-hub/
https://cyclingindustry.news/sunrace-st ... or-accell/
En ja, je mag een 500W motor gebruiken in een e-bike/25kmh. De controller moet dan limiteren op 250W continu, piek vermogen maakt niet uit. De simpelste oplossing is de spanning verlagen (36V ipv 48V) en stroom begrenzen.
https://electricbikeinsider.com/accell- ... -gear-hub/
https://cyclingindustry.news/sunrace-st ... or-accell/
En ja, je mag een 500W motor gebruiken in een e-bike/25kmh. De controller moet dan limiteren op 250W continu, piek vermogen maakt niet uit. De simpelste oplossing is de spanning verlagen (36V ipv 48V) en stroom begrenzen.