Stuur wil graag in de stand rechtdoor
-
- Veteraan
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
- Locatie: Groningen
- Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2
Sinds de perikelen met de afgebroken voorvorkextra aan het letten op het weggedrag van mijn ST3 LE. Het viel me al een tijdje op dat hij een beetje onwillig is bij rechte stukken en nogal heftig instuurt. Er zit geen speling in het balhoofd, maar bij het sturen kraakt er wel het een en ander in het vooronder. Daarnaast wil het stuur graag in de stand rechtuit staan, het voelt alsof er een deadcentre bepaling in zit. Is dit iets wat meer ST3 rijders ervaren?
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
- JanR
- Expert
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
- Locatie: Noord-Brabant
- Merk SP: Stromer St2 pinion
- Km-stand: 24048
Dit probleem kennen we ook in de motorwereld.
Ff gegoogled:
Kracht zetten om te sturen
De meeste druk op de lager schalen ontstaat bij het rechtdoor rijden met een (motor)fiets want dat doe je nou eenmaal het meest.
De beschadiging van de lager schaal ontstaat meestal op het punt recht tegenover de berijder.
De druk van het lager heeft er in geval van een versleten balhoofdlager voor gezorgd dat de lagerschaal beschadigd is.
Die beschadiging bestaat meestal uit een putje in het lager schaaltje en daar blijft het kogeltje als het ware in hangen.
Hierdoor moet de berijder iedere keer een beetje kracht zetten om het stuur in een andere positie te zetten en dat maakt soepel sturen zo goed als onmogelijk.
Om dit probleem op te lossen kan je maar een ding doen en dat is de balhoofdlagers vervangen.
Ik weet niet of het een makkelijk klusje is, maar dat zal Stromeur vast kunnen vertellen.
Ff gegoogled:
Kracht zetten om te sturen
De meeste druk op de lager schalen ontstaat bij het rechtdoor rijden met een (motor)fiets want dat doe je nou eenmaal het meest.
De beschadiging van de lager schaal ontstaat meestal op het punt recht tegenover de berijder.
De druk van het lager heeft er in geval van een versleten balhoofdlager voor gezorgd dat de lagerschaal beschadigd is.
Die beschadiging bestaat meestal uit een putje in het lager schaaltje en daar blijft het kogeltje als het ware in hangen.
Hierdoor moet de berijder iedere keer een beetje kracht zetten om het stuur in een andere positie te zetten en dat maakt soepel sturen zo goed als onmogelijk.
Om dit probleem op te lossen kan je maar een ding doen en dat is de balhoofdlagers vervangen.
Ik weet niet of het een makkelijk klusje is, maar dat zal Stromeur vast kunnen vertellen.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
-
- Veteraan
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
- Locatie: Groningen
- Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2
FF met dealer gesproken. Vermoeden is idd het balhoofd. Volgende week maar eens langs voor vervanging.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Zal inderdaad het balhoofd-lager zijn. Als één of beide lagers vervangen moeten worden, dan heeft de FM dit binnen een half uurtje gedaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
- Locatie: Groningen
- Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2
Haha ik zal Tom gaan timen...
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
In balhoofdlagers zit kwalitatief toch veel verschil. Kan me niet herinneren dat er een merk op de originele balhoofdlagers van Stromer stond.
Een goed lager kiezen van een gerenommeerd merk kan zeker het verschil maken.
De Cane Creek Fourty (40) lagers zijn erg goed, duurzaam en ook erg maatvast, wat krakende lagers kan voorkomen.
Jammer dat het geen zero stack is, zodat je ook de lagerschalen kunt mee vervangen, zodat alle contactvlakken weer ‘ vers’ zijn.
Een goed lager kiezen van een gerenommeerd merk kan zeker het verschil maken.
De Cane Creek Fourty (40) lagers zijn erg goed, duurzaam en ook erg maatvast, wat krakende lagers kan voorkomen.
Jammer dat het geen zero stack is, zodat je ook de lagerschalen kunt mee vervangen, zodat alle contactvlakken weer ‘ vers’ zijn.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
In de ST1 X, ST2 en ST2 S zitten allemaal FSA balhoofdlagers. Wat er in de latere modellen zit is mij niet bekend.Edgecrusher schreef: ↑23 jun 2020, 18:51 Kan me niet herinneren dat er een merk op de originele balhoofdlagers van Stromer stond.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ook FSA, zie deze bijdrage van mboelis : https://stromerforum.nl/viewtopic.php?f=24&t=3535
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)