Vork van Stromer ST1 LE afgebroken

pcrispey
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 feb 2018, 08:49

Doet mij terug denken aan die ST5 waarvan de stuur inrichting het begeven had en waar er hier een heel topic is. Ongeveer 2 maand later moesten alle ST5 s plots getest worden.
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Ik begrijp niet waarom ze niet een tapered tube vork gebruiken.
Die is vele malen sterker. Dit ziet er maar iel uit.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een rechte vorkbuis geeft meer comfort. Hoe het eruit ziet maakt niet uit. SP vorken moeten door een strenge keuring heen, dus ze zijn echt wel sterk genoeg. Behoudens fabrieksfouten natuurlijk.. (mocht dat hier aan de orde zijn, maar daar lijkt het vooralsnog wel op).

De Stromer oude modellen met 26" wielen hebben tapered vorken, de nieuwe ST1, ST3 en ST5 niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Stromeur schreef: 22 mei 2020, 21:15 Een rechte vorkbuis geeft meer comfort. Hoe het eruit ziet maakt niet uit. SP vorken moeten door een strenge keuring heen, dus ze zijn echt wel sterk genoeg. Behoudens fabrieksfouten natuurlijk.. (mocht dat hier aan de orde zijn, maar daar lijkt het vooralsnog wel op).

De Stromer oude modellen met 26" wielen hebben tapered vorken, de nieuwe ST1, ST3 en ST5 niet.

Hmm, doe mij dan toch maar een tapered. Op m’n snuffert gaan met een SP lijkt me niet erg comfortabel.

Tapered vork geldt ook voor de St1x? Dat stelt mij weer gerust.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JanR schreef: 22 mei 2020, 22:06 Tapered vork geldt ook voor de St1x? Dat stelt mij weer gerust.
Yep. Ik heb een ST1 X gehad en daar zelf de voorvork bij vervangen door een geveerde. Dus ik kan je uit ervaring vertellen dat hier op zolder een vaste, tapered ST1 X voorvork lag :-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Supertjeduc
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10

De keuze voor een rechte of een tapered is gewoon een centen kwestie
Mijn huidige fiets had een rechte verende suntour
Duurdere types met het zelfde frame hadden een tapered voorvork van een duurder type
Zo kunnen ze verschillende fietsen maken van verschillende prijsklasse

Ik heb er zelf een Carbon tapered in gezet , dat paste gewoon
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Supertjeduc schreef: 22 mei 2020, 22:24 De keuze voor een rechte of een tapered is gewoon een centen kwestie
Mijn huidige fiets had een rechte verende suntour
Duurdere types met het zelfde frame hadden een tapered voorvork van een duurder type
Zo kunnen ze verschillende fietsen maken van verschillende prijsklasse

Ik heb er zelf een Carbon tapered in gezet , dat paste gewoon
Zo groot zal het prijsverschil niet zijn op de inkoopprijs.
Plus: het is een onzichtbaar feature: recht of tapered.
Het zegt de gemiddelde klant waarschijnlijk weinig.

Een fiets zonder vering die zo hard kan, moet tegen een stootje kunnen.
En hij komt niet van de Hema of Decathlon.

Ben het met Stromeur eens dat het ongetwijfeld goed getest is voor vrijgave.
Bedenk wel dat men bij het testen van de minimale eisen uitgaat. Nooit de maximale. Als deze vork van te voren een frontale overbelasting heeft gehad kan een spontane breuk optreden. Anders kan een materiaalfout of produktiefout nog de oorzaak zijn. Dit zal in het breukpatroon zichtbaar moeten zijn. Hopelijk hebben ze de expertise om hierover uitsluitsel te geven.
Laatst gewijzigd door JanR op 22 mei 2020, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JanR schreef: 22 mei 2020, 23:21 Als deze vork van te voren een frontale overbelasting heeft gehad kan een spontane breuk optreden. Anders kan een materiaalfout of produktiefout nog de oorzaak zijn. Dit zal in het breukpatroon zichtbaar moeten zijn. Hopelijk hebben ze de expertise om hierover uitsluitsel te geven.
Dat zijn inderdaad zaken waar ik ook allemaal rekening mee houd.

Ik hoop dat de politie de bike in beslag heeft genomen voor nader onderzoek. Dat is b.v. ook gebeurd bij een eenzijdig ongeval met letsel met een test-Stromer van een Amsterdamse Stromer dealer. Stromer zal deze bike ongetwijfeld zelf gaan onderzoeken, maar als de politie hem nu in handen heeft dan vindt er ook onafhankelijk onderzoek plaats en dat is een hele goeie zaak.

Voor nu wil ik vooral de berijder van harte beterschap wensen. Ik heb geen idee of het een forum-lid is. Hopelijk valt het mee met de fysieke en mentale schade en komt-ie er snel weer bovenop.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zo... Heftig! Ik hoop ook dat het meevalt met de persoonlijke schade.
Zo te lezen lijken de blessures mee te vallen, als in: dit had serieus naar kunnen aflopen voor de bestuurder en dat gevoel houd ik er nu niet aan over. Ik hoop enorm dat dit klopt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

FreddyH schreef: 22 mei 2020, 23:40 Zo... Heftig! Ik hoop ook dat het meevalt met de persoonlijke schade.
Zo te lezen lijken de blessures mee te vallen, als in: dit had serieus naar kunnen aflopen voor de bestuurder en dat gevoel houd ik er nu niet aan over. Ik hoop enorm dat dit klopt.
Jezus, ja, maar als de volgende dit meemaakt aan warp speed ipv aan een rustig tempo zoals hier (zone dertig en vluchtheuvel) wil ik niet weten hoe die er uit komt...
Hopelijk inderdaad éénmalige productiefout of stromer die al eens gevallen of gebotst is en die nadien niet deftig onderzocht was op schade.
ST3 black 983wh
Gesloten