Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 16 mei 2020, 23:48 Hoe neem je die dan mee. Past die in je Ortlieb? Het hek is van dam met je testwerk.
:bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

mboelis schreef: 16 mei 2020, 23:48 Vraag een extra akku aan Klever. Ook een testcriterium. Hoe neem je die dan mee. Past die in je Ortlieb? Het hek is van dam met je testwerk. Vindt reinoud-ST3 ook vast interessant. En Golvas natuurlijk :ay
Ze hebben van Klever uit een speciale accu tas waarin je een extra accu mee kan nemen, is wel gewoon van ortlieb met een Klever logo erop ;)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dit is ze :

Afbeelding
Stromeur schreef: 16 mei 2020, 20:54 Als er in de tussentijd vragen zijn
Hier (en verder) staan er nog wel wat van mboelis en mezelf (o.a. trapfrequentie) ... ;)

Nog eentje (mogelijks voor Klever zelf ?): volgens info die ik lees op het Kleverforum zou de X Speed nu ook verkrijgbaar zijn met het rise (comfort) stuur van de X Comfort ... wat mag dit kosten en wordt het originele stuur dan wel / niet meegeleverd ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 17 mei 2020, 10:24 Hier (en verder) staan er nog wel wat van mboelis en mezelf (o.a. trapfrequentie) ... ;)
Golvas schreef: 10 mei 2020, 10:08 - de stijfheid van het frame
Ik ben klein en licht; mijn zadel staat erg laag en het frame wordt dus niet heel erg belast. Dat gezegd hebbende: frame voelt prima aan. Niks gemerkt van enig gebrek aan stijfheid. Geen enkel verschil met mijn ST2 S.
Golvas schreef: 10 mei 2020, 10:08 - de grootte van de gaten tussen de verschillende versnellingen
Range is 600%. De stappen zijn allemaal 17,7%.
Golvas schreef: 10 mei 2020, 10:08 - de trapfrequentie bij topsnelheid in 11e en in 12e versnelling
Veel te laag. Ik rij op topsnelheid (49,4km/u op de teller) in zijn 10. De 11 en 12 vind ik alleen bruikbaar bij afdalingen. Ik verwacht alleen de 7, 8, 9 en 10 in dit vlakke landschap te gebruiken, de 6 misschien nog eens bij het optrekken.

Zal eens zien of ik mijn cadansmeter kan overzetten. Als dat lukt, laat ik hier de gegevens wel even weten.
Golvas schreef: 10 mei 2020, 10:08 - de verende voorvork (heb jij - denk ik - ook op je Es ?)
In looks, prijs en kwaliteit vergelijkbaar met de Suntour/Stromer voorvork. Gewoon een prima verende vork, met een veerweg van 100mm. Dat is overkill voor gebruik op de weg 80mm is al meer dan genoeg, maar dat zit me niks in de weg, want de vork is goed af te stellen. Ik ben blij dat-ie erop zit.
Golvas schreef: 10 mei 2020, 10:08 - hoe je de Super Moto X'en ervaart
Eerste indruk onder perfecte omstandigheden (droog, warm): prima, maar mijn CTCII banden grippen beter. Kan ook zijn dat ik gewoon nog wat onwennig ben, omdat deze Klever, o.a. met zijn 27,5" wielen, een totaal ander weggevoel heeft dan mijn ST2 S met 26" wielen.
Golvas schreef: 10 mei 2020, 10:08 - hoe je de zitpositie ervaart
Uitstekend!
Golvas schreef: 10 mei 2020, 10:08 - de bevestiging van stuurpen / stuurbuis (+ kabelloop thv de stuurpen) met in het achterhoofd het aftoetsen van de mogelijkheid een andere stuurpen te plaatsen
Niet mogelijk, tenzij je alle kabels buitenom gaat geleiden, maar dat zou ik persoonlijk echt niet doen.
Golvas schreef: 10 mei 2020, 10:08 Nog eentje (mogelijks voor Klever zelf ?): volgens info die ik lees op het Kleverforum zou de X Speed nu ook verkrijgbaar zijn met het rise (comfort) stuur van de X Comfort ... wat mag dit kosten en wordt het originele stuur dan wel / niet meegeleverd ?
Lijkt me dat dit stuur er gewoon op past, alles aan deze Klever heeft standaard maten. Ik zal de vragen even bij Klever uitzetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -seamless ride?
Nee.
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -incl slot?
Geen ABUS o.i.d. Wel een e-key, dat is een HDMI-stickje die je in de display steekt. Je kunt in het menu kiezen of de e-key altijd in de display moet zitten alvorens je met je Klever kunt rijden, of niet. Deze Klever heeft motorblokkering en een akoestisch alarm (nog niet getest).
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -app: wat zit erin wat Stromer niet heeft? Wat zit er niet in wat Stromer wel heeft?
De app is feitelijk alleen een uitbreiding van wat je al op de display ziet, en geeft zaken weer zoals snelheid, resterende accu-capaciteit etc. Niet heel erg spannend. (Nog niet getest.)
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -Prettig zadel en handvatten?
Handgrepen: uitstekend. Zadel: niet mijn ding. Maar dat zadel heeft een verkoopprijs van ca. 23 euro, dus die vervang je gewoon voor een zadel dat 100% jouw keus is.
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -welke accessoires levert Klever?
Je kunt bij ABUS een vouwslot bestellen o.v.v. het sleutelnummer, en dan krijg je een vouwslot dat je met hetzelfde sleuteltje kunt bedien als het accuslot.

Ortlieb tas met Klever print voor een extra accu.

1,2kWh accu (eind 2020 leverbaar).

USB lader.

Verder verwijst Klever voor opties naar de dealer. Ik zie er ook niks over staan in de folder die ik bij mijn testbike kreeg.
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -met welke fabriekopties leverbaar?

-zijn de fabrieksopties achteraf leverbaar en te monteren. Zelf of persé door FM ivm garantie?
Mij niet bekend.
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -verkrijgbaarheid diverse merken zomer- en winterbanden bij maat velgen?
De maat van de Schwalbe Super Moto-X is 27.5” x 2.40” of 62-584 mm. Breder kan niet.
Klever adviseert de CTCIIWP winterband. Die is volgens mij wat smaller.
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -garantie verlengbaar via Klever en hoeveel?
Zie:
https://www.klever-mobility.com/nl/supp ... t-warranty

Garantie op de accu is te verlengen van 2 naar 3 jaar, maar wel met heel veel mitsen en maren.
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -robuuste lader en makkelijk mee te nemen?
Yup, yup. Wel een lawaaiding.
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -accu makkelijk uitneembaar om binnen op te laden?
Eitje.
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -slijtage onderdelen regulier verkrijgbaar?
-tandriem/ketting
-tandriempoelies/tandwielen voor - achter
-wiellagers
-BB lagers
-balhoofd lagers
Klever zegt dat alle reguliere fietsonderdelen bij de gewone fietsenwinkel te krijgen zijn.
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 Garantie: wat dwingt Klever af ivm garantie met vervangen van onderdelen en waarin laat Klever je vrij? Kortom: wat staat daarover in het boekje?

-zit er een Nederlands boekje bij?

-welke onderhoudsintervallen hanteert Klever?
Ik heb geen boekje bij mijn testbike meegekregen. Ik zie online wel Nederlandstalige handleidingen staan (alleen nog niet van dit model), dus ik verwacht dat dat wel goed zit.

Ik zal Klever eens vragen of er al een digitale versie van de handleiding van deze X Speed Pinion beschikbaar is, dan kan ik daarin door de kleine lettertjes struinen.

Wat ik al wel gezien heb, is dat garantie wat Klever betreft alleen geldt voor de eerste eigenaar, en dat op vervangen onderdelen geen nieuwe garantietermijn ingaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Dank.
Stromeur schreef: 17 mei 2020, 17:18Wat ik al wel gezien heb, is dat garantie wat Klever betreft alleen geldt voor de eerste eigenaar.
Mag dat wel?
Dat betekent dat de demo waarop je rijdt geen garantie heeft als ie wordt verkocht.
Een tweedehands Klever < 2 jaar wordt zo een Risico. Net als Sparta
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

mboelis schreef: 17 mei 2020, 18:11 Dank.
Stromeur schreef: 17 mei 2020, 17:18Wat ik al wel gezien heb, is dat garantie wat Klever betreft alleen geldt voor de eerste eigenaar.
Mag dat wel?
Dat betekent dat de demo waarop je rijdt geen garantie heeft als ie wordt verkocht.
Ik rij zelf rond op een demo S45 van Klever en daar zat gewoon de volledige garantie op toen ik deze in gebruik nam.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een demo is wat anders dan een tweedehands. Een winkel kan afspraken maken met de koper over de garantie (van b.v. een demo). Zulke afspraken kunnen niet gemaakt worden tussen de ene en de andere particulier, en juridisch gezien heeft de tweede eigenaar dan geen overeenkomst met de dealer (de koop). Dat heb jij, met de aanschaf van deze demo bij een dealer wel. (Dat heeft iemand die een inruiler bij een dealer koopt ook.)
mboelis schreef: 17 mei 2020, 18:11 Dank.
Stromeur schreef: 17 mei 2020, 17:18Wat ik al wel gezien heb, is dat garantie wat Klever betreft alleen geldt voor de eerste eigenaar.
Mag dat wel?
De wettelijke garantie verhuist automatisch mee naar de nieuwe eigenaar. De fabrieksgarantie, een uitbreiding op de wettelijke garantie, verhuist conform de voorwaarden van Klever niet mee naar de nieuwe eigenaar. Dat mag Klever doen.

Het is dus niet zo dat je als tweede eigenaar helemaal geen garantie meer hebt, maar wel eentje die aanzienlijk is uitgekleed en waar veel kleine lettertjes voor gelden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Atze
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2019, 13:33

Waar ik erg benieuw naar ben is waar voor verschil je ervaart tussen 'comfort' en 'power' mode en als dat ook invloed heeft op snelheid met tegenwind en actieradius.

Je kan op het display vinden (ergens bij alle info over de fiets) in welke mode hij staat. Je kan helaas niet zelf aanpassen (waarom niet ...), daar moet klever/FM bij helpen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Net nagekeken. De mijne staat op Comfort. Ik kan je helaas niet vertellen wat het verschil is met de Power Mode, want dit is de eerste Klever waar ik op zit. Ik kan me echter wel voorstellen dat de - m.i. toch al krappe - actieradius krapper wordt als hij op Power wordt gezet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie