Speedpedelec mag met ontheffing op fietspad in Rotterdam

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

RoRo schreef: 11 mar 2020, 14:42 Lijkt me sterk op 1 april pas aanvragen als de ontheffing per 1 april ingaat.

Ik ga de gemeente nog een keer bellen
Het kan dat het jou sterk lijkt, maar in de hierboven gedeelde link staat duidelijk:
Ontheffing nodig

Om de gebruikers van speed-pedelecs veilig door de stad te laten fietsen, mogen ze vanaf 1 april 2020 zelf beslissen waar ze willen fietsen; op de rijbaan óf op het fietspad. Om op het fietspad te fietsen, dienen ze in het bezit te zijn van een ontheffing. Deze ontheffing kunt u per 1 april aanvragen p de website met uw persoonlijke DigiD.
Dus, ja. Het lijkt er nogal op dat Golvas gelijk heeft :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 11 mar 2020, 16:26 Als het klinkt als een 1 april grap, dan...
Dat is de andere optie. Ik moet zeggen dat ik dit wel een erg onsmakelijke 1 april grap zou vinden, maar je weet nooit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Ik leg het woord "per" anders uit --> een van de betekenissen is "ingaande" dus ontheffing gaat in op 1 april en loopt dan tot 31 maart 2022

Maar goed misschien ben ik ongeduldig. Gisteren een half uur in de wacht gezeten bij de helpdesk en het maar opgegeven
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

RoRo schreef: 12 mar 2020, 07:16 Ik leg het woord "per" anders uit --> een van de betekenissen is "ingaande"
Klopt, en daarna staat het woordje "aanvragen". En van de betekenissen daarvan is: "iets (officieel) vragen aan een bevoegde macht". Dat kan dus ingaande 1 april.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Okkiesenior
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mei 2019, 11:34
Locatie: Rotterdam

En bij dezen aangevraagd. Al is het alleen maar voor de keuzevrijheid tijdens slechte weersomstandigheden.
ST1X model 2018 orange
Gebruikersavatar
Stromboli
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 mar 2020, 13:05
Locatie: Eindhoven
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 500

Vraag voor ontheffing aan de gemeente Eindhoven

Dank voor je reactie m.b.t. de speed pedelec en zijn positie op de weg. Ik deel je zorg over de (wettelijke) positie van de speed pedelec op de rijbaan. Er zijn in en om Eindhoven diverse 50 km/uur-wegen waar in praktijk harder wordt gereden en speed pedelec berijders zich niet veilig of welkom voelen op de rijbaan. De Geldropseweg bij DAF is zo’n voorbeeld. De lokale en provinciale overheden worstelen met het besluit van het Rijk om de speed pedelec naar de rijbaan te dwingen. Diverse organisaties, waaronder BOVAG en de fietsersbond pleiten voor meer maatwerk. Het is bovendien lastig uit te leggen dat we mensen stimuleren om de overstap van auto naar (elektrische) fiets te maken, maar dat speed pedelec berijders geen gebruik mogen maken van de brede hoogwaardige snelfietsroutes die we aanleggen en die juist bedoeld zijn voor lange-afstand-fietsers.

Rotterdam experimenteert inderdaad met de uitgifte van ontheffingen, waarbij een gedragscode hoort voor speed pedelec berijders. Zo mogen ze bijvoorbeeld niet harder dan 30 km/uur op de fietspaden. We volgen deze pilot in Rotterdam met veel interesse en zijn benieuwd naar de evaluatieresultaten. Intussen werken we samen met de provincie Noord-Brabant en de andere grote steden in Brabant aan een beleidskader voor de speed pedelec. Dat is in ontwikkeling, maar er tekenen zich 2 scenario’s af die realistisch lijken te zijn: een scenario met ontheffingen zoals Rotterdam of een scenario dat wegbeheerders met onderborden de speed pedelec toegang kunnen geven op (bepaalde) fietspaden. Ik verwacht niet dat er op korte termijn bestuurlijke besluiten worden genomen over dit beleidskader. Dat zal naar verwachting in de 2e helft van dit jaar het geval zijn.

Intussen zijn we wel gestart met een scan van ons fietspaden en bromfietspadennetwerk. Er zijn best wel wat onlogische plekken waar de speed pedelec van een bromfietspad naar de rijbaan zou moeten omdat het pad plotseling overgaat in een fietspad zonder aanwijsbare reden. Dit overzicht hebben we nodig om de consequenties van de landelijke wetgeving goed in beeld te hebben en te kunnen acteren als er een bestuurlijk besluit is genomen later dit jaar.

We hebben op dit moment helaas dus nog geen pasklare oplossing, maar er wordt aan gewerkt.
ST3, ÅSKA, ST5 dual battery
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Keurige reactie. Ik hoef geen namen (privacy) maar ik ben wel benieuwd van welke afdeling dit precies komt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromboli
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 mar 2020, 13:05
Locatie: Eindhoven
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 500

beleidsadviseur fiets
ST3, ÅSKA, ST5 dual battery
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klinkt alsof hij/zij een prima beeld heeft van het totale pakket van "onze" problemen: verplicht op wegen waar het onveilig rijden is, onlogische/slechte overgangen van fietspad naar rijbaan, geweldige snelfietspaden waar we niet op mogen komen, en dat alles haaks op het beleid om mensen uit de auto te krijgen.

Het is al heel wat dat dit onderkend wordt. Dat was een jaar of drie geleden - toen we met onze SP in NL van blauw naar geel kenteken werden gedwongen - nog heel anders.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad! Ik hoop dat ze Son ook meenemen, daar heb ik ook een erg vervelend stuk...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie