ST3 actieradius

Stephan
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2020, 14:19

Beste lezers,
Heb in januari'20 een ST3 XL gekocht met 983wH accu.
Ik ben 1,94mtr en gewicht is ca. 95kg incl. bagage en rij regelmatig woon-werkverkeer 50km enkele reis.
Rij sowieso nooit in stand 3 omdat de accu dan na ca. 40/45km leeg is.
Maar ook op stand 2 en uiteraard met tegenwind (kracht 4 zoals vanmorgen) haal ik deze 50km enkele reis niet.
Heb vanochtend de laatste 8 km maar in stand 1 gefietst. En ben hier niet zo tevreden mee dus.
Zijn er andere gebruikers die iets vergelijkbaars ervaren of tips hebben om e.e.a. te verbeteren?
groeten Stephan
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Klopt, is ook mijn ervaring in de winter.
In de zomer haal je met gemak een langere afstand.
Conclusie: wachten tot het weer wat beter wordt. ?? :D
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hoe heb je stand 2 ingesteld staan?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Stephan,

heb net zoals jij en Henry eenzelfde ervaring. Ook mijn ST3/blauwtje is na 45 km echt wel leeg in de winter maar wel in stand 3 en op volle snelheid.
Ik rijd altijd op stand 3 / vol vermogen op mijn 65 km enkel woon-werkverkeer.

Als het echt veel kouder wordt maar vooral bij stevige tegenwind wordt het zelfs wel eens minder dan die 40 km; en met een zonnetje en bries mee kom ik zo in de buurt van de 55~60 km actieradius. Precies de reden waarom ik een 2e blauwtje bij me heb; kan ik altijd op "3" doortrappen.

Waarom jij "maar" 45 km haalt in stand 2 heeft mogelijk te maken met je routekeuze ? Ik zorg er echt voor dat mijn route zo min mogelijk onderbroken wordt en dat ik feitelijk door kan blijven Stromeren. Stoppen/accelereren zijn grote stroomslurpers en daarom heb ik een langere route naar mijn werk maar slechts minimaal onderbroken door een verkeerslicht of moeilijke kruising.
Op mijn ochtendtraject start ik rond 04.00 dus dan heb ik vrijwel geen medeweggebruiker. In de middag op de terugweg dipt mijn daggemiddelde aanzienlijk door de vele medeweggebruikers en de terechte snelheidsaanpassing die dan gewoon noodzakelijk is. Behalve nu bij deze Corona-dagen nu ik vrijwel niemand tegenkom op zowel heen- als terugweg. Bizarre daggemiddelden qua snelheid gewoon omdat je vrijwel alleen gebruiker op de weg bent. En doordat je domweg door kan stromeren verlies je ook weinig accu-actieradius. Zelfs met 's ochtends zeer frisse tegenwind kracht 4 en terugweg kracht 3 mee haalde ik een vette 42 km/h gemiddelde over de hele dag. En met accu-actieradius gewoon 45 km per blauwtje.

Probeer je route zo "smooth" mogelijk te maken ?!
Stromer ze, Reinout (191 cm; 91 kg.....ST3XL....best vergelijkbaar)
Corona daggemiddelde
Corona daggemiddelde
Screenshot_20200316-152240_Stromer OMNI.jpg (33.67 KiB) 5161 keer bekeken
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Ik heb vanaf oktober 2019 een ST3 met een blauwe accu. Ik kom altijd wel 50 km ver, ook met forse tegen wind op stand 3.

Wanneer ik tussendoor ook stukken wat langzamer rijd, zo'n 35 km/h zit ik al snel richting de 60 km. Het enige wat ik niet doe is veel afremmen en vanuit stilstand weer verder rijden. Gebruik hem recreatief en maak meestal en rit over lange stukken zonder al te veel stoppen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Maar:
- hoe groot en zwaar been jij?
- als je recreatief rijdt, rij je dan een "rondje"?

Als je flink kleiner of lichter bent dan de OP of als je in een cirkel rijdt zijn jouw waarden niet echt representatief.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Of zo gaan rijden ;-) 1% batt in 50min.
Bijlagen
56C6EE7A-7480-4583-8661-AB2687457B19.png
56C6EE7A-7480-4583-8661-AB2687457B19.png (65.82 KiB) 5098 keer bekeken
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

- Zoals Reinout zegt zo weinig mogelijk stops in je route, maar als je dan toch moet optrekken, dan zo traag mogelijk optrekken en rustig opschakelen zodat je torque sensor niet voelt dat hij super hard de motor moet aanspreken.

- Verder zo'n laag mogelijk stuur en zo laag mogelijke houding op het stuur. Eventueel aan zo'n spirgrips denken?

- Banden een tikje harder zetten dan normaal / comfortabel

Kleine details die misschien wel die laatste km kunnen uitmaken:

- je kan je dagrijleds in je frame uitzetten.

- Proberen bijna nooit op je schijfremmen te remmen, maar defensief te rijden en alles op recup te remmen.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 24 mar 2020, 08:31 - je kan je dagrijleds in je frame uitzetten.
Slecht plan. Om 2 redenen:
1. Dat scheelt je max een paar honderd meter range*
2. Je zichtbaarheid gaat omlaag

* Ik heb een keer uitgerekend hoeveel range mijn Supernova M99 Pro in normale stand (dus niet daglicht mode en ook niet high beam) kost, dat vanwege een vraag van iemand anders. Dat kwam uit mijn hoofd neer op iets van 800 meter. Je dagrijleds gebruiken significant minder energie dan een M99 Pro die 1100 Lumen produceert.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Stephan schreef: 23 mar 2020, 15:48 Beste lezers,
Heb in januari'20 een ST3 XL gekocht met 983wH accu.
Ik ben 1,94mtr en gewicht is ca. 95kg incl. bagage en rij regelmatig woon-werkverkeer 50km enkele reis.
Rij sowieso nooit in stand 3 omdat de accu dan na ca. 40/45km leeg is.
Maar ook op stand 2 en uiteraard met tegenwind (kracht 4 zoals vanmorgen) haal ik deze 50km enkele reis niet.
Heb vanochtend de laatste 8 km maar in stand 1 gefietst. En ben hier niet zo tevreden mee dus.
Zijn er andere gebruikers die iets vergelijkbaars ervaren of tips hebben om e.e.a. te verbeteren?
groeten Stephan
Dat is wel heel weinig idd. Ik ben 1.76 66kg. Moet je veel stoppen en optrekken op je route?
Ik haal (in 95% van de gevallen) wel de 60km en heb dan nog wat over. Altijd stand 3. Soms bij tegenwind en veel stoppen/optrekken is het krap en haal ik net de 50km. Mijn werkroute is 20 heen 20 terug (dus tegenwind zelden 2x). en hou dus meestal 25-35% over.

ALs jij op stand 2 gaat rijden en die staat wat terug geschroefd (ik denk dat ie bij jou voluit staat) dan moet het gemakkelijk kunnen. Maar dan doe je er lang over. Je zou dit toch moeten redden op stand 3 en goed mee trappen.
Plaats reactie