België overweegt snelheidsbeperking voor speed-pedelecs op fietspaden

Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Gisteren in het nieuws , België wil een snelheidsbeperking beperking op de fietspaden voor de speed pedelecs

Voor of tegen !
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Op fietspaden binnen dorpen/steden lijkt me dat een prima plan, daarbuiten niet zo (dan heb je effectief niks meer aan je SP).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Ik ben voor, maar alleen op bepaalde tijdstippen, bvb begin of einde school. Anders kunnen we beter stoppen met de SP. Trouwens hoe controleer je dat bij een wielertoerist? Of een andere fiets? Die hebben geen nrplaat.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Hier de link naar het document van het fietsberaad.be
https://fietsberaad.be/documenten/advie ... cbcUdrGjps
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Weer een ronduit uitstekend advies van Fietsberaad. Die organisatie heeft echt visie

Aan de Vlaamse overheid bevelen we aan om een aantal wijzigingen met betrekking tot de snelheidsregimes op de openbare wegen te onderzoeken:
• Max. 30 km/u koppelen aan borden bebouwde kom – veralgemening
• Snelheidsverhoging tot max. 45 km/u mogelijk maken op F99
• Binnen het Scheepvaartreglement een snelheidsverhoging op jaagpaden mogelijk maken: max. 30 km/u binnen bebouwde kom en max. 45 km/u buiten bebouwde kom.

Aan de Federale overheid bevelen we aan om een aantal wijzigingen in de wegcode te onderzoeken:
• Speedpedelecs laten meegenieten van alle fietsers tegelijk groen en rechtsaf/rechtdoor vrij voor fietsers
• Speedpedelecs toelaten op busbanen
• Speedpedelecs toelaten op D9 en D10, met absolute bescherming van de voetganger


Law speedpedelec in bebouwde kom = 30 km/h erbuiten zo goed als altijd 45 km/h (ook op jaagpaden)
En speedpedelec mag op alle fietspaden
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Dat is op zich een prima voorstel, 30 km/u betekent dat je toch nog altijd zo'n 34 op de OMNI kunt rijden zonder risico op een boete dus zo erg is die beperking ook weer niet. En dan buiten de bebouwde kom wel lekker doortrappen, prima geregeld. Beter dan in (het grootste gedeelte van) Nederland.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Geweldig voorstel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ernie
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:29
Locatie: Leuven

Op zich prima maar waarom altijd de speedpedelec eruit pakken? Zondag gefietst langs een jaagpad/fietssnelweg, ik had mijn dochter mee en vrouw op normale e-bike. Niet harder dan 20/22 per uur en dat wil ik ook niet in deze setting. Gevolg is wel dat je continu door wielrenners wordt ingehaald die sneller gaan ook dan 30 km/h. Ik snap natuurlijk dat je wielrenners niet kunt flisten oid maar er zijn ook andere manieren om te handhaven

Daarnaast: Vlaanderen in een grote bebouwde kom, anders dan in Nederland bouwt men hier in linten, heel veel bebouwde kom dus. De infrastructuur is ook suboptimaal, slecht uitgebouwd, slecht ondehouden, smal etc.

De Pedelec moet een normale plek krijgen in de wet, ik kan er niet bij dat ik formeel op sommige wegen niet mag rijden, dat ik 45 kan rijden betekend niet dat ik dat ook doe.
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black
ESTEE1
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 jan 2020, 06:24
Merk SP: Stromer ST3 Pinion (2023)

ik vind dat ze de wielrenners dan ook maar eens een nummerplaatje mogen geven wanneer we fietsen gaan controleren op hun rijgegedrag. Met een speed pedelec rij je inderdaad snel, maar dit is geen must.
Je kan je op een dynamische manier aan je omgeving aanpassen. Je kan uitbollen, stoppen en opnieuw aanzetten zonder al te veel (spier)krachtverbruik. Een wielrenner die aan 35km/u voorbij komt gevlamd heeft in mijn ogen geen controle bij onverwachtse maneuvers en is bijgevolg een ongeleid projectiel. Ik vind het levensgevaarlijk als ze bij vb. 40 km/u in mijn wiel proberen te hangen.

Pedelec vs. Coureur: Een groot verschil in verkeersveiligheid. Speed pedelecs rijden meestal ook alleen, en niet per 2 of meer...
Stromer ST1 (2019) - Stromer ST3 Pinion (2023)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

ESTEE1 schreef: 19 mei 2020, 20:02 ik vind dat ze de wielrenners dan ook maar eens een nummerplaatje mogen geven wanneer we fietsen gaan controleren op hun rijgegedrag. Met een speed pedelec rij je inderdaad snel, maar dit is geen must.
Je kan je op een dynamische manier aan je omgeving aanpassen. Je kan uitbollen, stoppen en opnieuw aanzetten zonder al te veel (spier)krachtverbruik. Een wielrenner die aan 35km/u voorbij komt gevlamd heeft in mijn ogen geen controle bij onverwachtse maneuvers en is bijgevolg een ongeleid projectiel. Ik vind het levensgevaarlijk als ze bij vb. 40 km/u in mijn wiel proberen te hangen.

Pedelec vs. Coureur: Een groot verschil in verkeersveiligheid. Speed pedelecs rijden meestal ook alleen, en niet per 2 of meer...
Met alle respect hoor de gemiddelde wielrenner (dus licentiehouder die koerst of trimmer/liefhebber die op clubparkoers met renners mee traint) is 102% stuurvaster en behendiger dan de meeste SP berijders en uitwijken door goed anticiperen op plotselinge gebeurtenissen behoort daar ook bij.
Niet elke berijder van een fiets met een krom stuur is even behendig dat hij tussen de wielen op parkoers kan rijden.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie