fiets 'trapt door' (bij sneeuw?)

Marco bijna Stromer
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jan 2020, 20:41

Free2be schreef: 01 mar 2020, 17:37 Het lijkt er meer op dat je ketting tussen 2 tandwielen zit.
Als de derailleur wat”belemmerd” wordt door vuil of inderdaad aangekoekte sneeuw, dan kan het zo zijn dat met name het “opschakelen” wat wordt vertraagd. Het verplaatsen van de ketting moet worden gedaan door de veerspanning van de derailleur. Als je schakelt en direct kracht zet, nog voordat de ketting het kleinere tandwiel heeft bereikt, dan schiet de ketting inderdaad een paar tandjes door. Bij een mountainbike die onder de modder zit niet ongebruikelijk.

Dus vuil of een inmiddels versleten drivetrain. Dat het ‘s middags ineens verdwenen was wekt mij de indruk dat het vooral vuil is. Zodra een ketting van de tanden begint te glijden omdat ie versleten is komt het niet meer vanzelf goed.

Dus vooral een hardware issue. De software doet hier niets mee.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

bvv schreef: 26 feb 2020, 11:46...Zo goed als altijd fiets ik op de 'zwaartste' versnelling, m.u.v. bij start en bergop....
Witte ST3 van maart 2019
Jezeke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 nov 2019, 21:16
Locatie: Langdorp
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18690

Ik had het vorige week ook bij die sneeuw.
Bij mij lag het gewoon aan sneeuwopbouw op de derailleur waardoor die niet goed kon opspannen bij de kleinste tandwielen. Bij de grotere ging het dan wel redelijk goed. Wanneer ik de sneeuw er wat afdeed, ging het efkes beter, tot er weer veel sneeuw aanhing.
Plaats reactie