fiets 'trapt door' (bij sneeuw?)

bvv
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2019, 18:46

Beste

Deze morgen volgend probleem voor gehad: Ik fiets door de sneeuw(1mm, maar toch) en plots begint de fiets 'door te trappen', alsof hij 1 of enkele tandwielen overslaat. Dit probleem wordt erger en erger, maar stopt als ik een versnelling hoger ga. Dan gaat het paar minuten goed, en dan begint hetzelfde probleem op die versnelling. Dan ga ik weer een versnelling hoger en gaat het weer een paar minuten goed.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hoeveel km liggen de ketting en cassette er al op?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
bvv
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2019, 18:46

FreddyH schreef: 26 feb 2020, 09:34 Hoeveel km liggen de ketting en cassette er al op?
de fiets en alles erop zijn 1700km oud(oktober 2019)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hmm, da's vroeg. Trap je toevallig alles op kransje 11 en 13? Dan zou het kunnen dat je ketting en die 2 tandwiellen gewoon versleten zijn (en daarmee ook je ketting versleten is).

Jullie derailleur heeft een schakelaar waarmee je de kettingspanning wat hoger kunt zetten. Je kunt proberen of het daarmee beter wordt. Maar hoe dan ook zou ik even de ketting op (laten) meten om te kijken hoe erg deze opgerekt is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Betere vraag, hoe lang geleden heb je de ketting en tandwielen en derailleur schoongemaakt. Door koude weersomstandigheden wordt alles wat taaier. Een goede schoonmaakbeurt kan wonderen doen. Daarnaast even meten of je ketting nog niet versleten is. Daarvoor zijn handige tools te krijgen of even langs je dealer met deze vraag.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Een grote voorblad zou voor Stromer een goede oplossing zijn. Dan kun je achter op de 14-15-16 rijden, waardoor de ketting veel meer grip heeft op de cassette. Probeer nu zelf eens of je op die kransjes ook nog last hebt van overslaande ketting?
mrstrom

glijdt je wiel door of de ketting over de tandwielen?

Het klinkt als het eerste namelijk
Laatst gewijzigd door mrstrom op 26 feb 2020, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
bvv
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2019, 18:46

mrstrom schreef: 26 feb 2020, 11:26 glijdt je wiel door of de ketting over de tandwielen?
duidelijk de ketting
Mark78 schreef: 26 feb 2020, 10:23 Betere vraag, hoe lang geleden heb je de ketting en tandwielen en derailleur schoongemaakt. Door koude weersomstandigheden wordt alles wat taaier. Een goede schoonmaakbeurt kan wonderen doen. Daarnaast even meten of je ketting nog niet versleten is. Daarvoor zijn handige tools te krijgen of even langs je dealer met deze vraag.
nooit schoongemaakt. Enkele keer gesmeerd :oops:
FreddyH schreef: 26 feb 2020, 10:21 Hmm, da's vroeg. Trap je toevallig alles op kransje 11 en 13? Dan zou het kunnen dat je ketting en die 2 tandwiellen gewoon versleten zijn (en daarmee ook je ketting versleten is).

Jullie derailleur heeft een schakelaar waarmee je de kettingspanning wat hoger kunt zetten. Je kunt proberen of het daarmee beter wordt. Maar hoe dan ook zou ik even de ketting op (laten) meten om te kijken hoe erg deze opgerekt is.
Zo goed als altijd fiets ik op de 'zwaartste' versnelling, m.u.v. bij start en bergop. Ik zal de spanning eens trachten te controleren
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bvv schreef: 26 feb 2020, 11:46 nooit schoongemaakt. Enkele keer gesmeerd :oops:
bvv schreef: 26 feb 2020, 11:46 Zo goed als altijd fiets ik op de 'zwaartste' versnelling
Dan gaat-ie inderdaad zo rond de 1500km wel doortrappen ja.

Kettingslijtage meten.
De 11 visueel inspecteren.

Als de boel "op" is, de ketting en de 11 vervangen.

Bij twijfel of het nog even mee kan:
Stand van de clutch controleren.
Drivetrain volledig reinigen en opnieuw smeren.
Testen of het probleem (weer even) weg is.

Voor de toekomst:
Drivetrain vaker reinigen en smeren.
Meer schakelen (worden je knieën ook blijer van).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Als Stromer straks een 12sp versie uit gaat brengen wordt het helemaal feest, want die hebben een 10 als kleinste. Nog meer slijtage....
Plaats reactie