Kwaliteit / betrouwbaarheid Stromer algemeen

Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Dag Allemaal,

Vorige week heb ik een week een ST1x op proef gehad (van zaterdag tot zaterdag). Mijn ervaringen kort opgesomd:
Zaterdagmorgen na afhalen stukje gefietst bij droog weer (ca 10km). Probleemloos
Zaterdagmiddag kort stukje gefietst in een miezerbui. Storing - Geen ondersteuning meer.
Zaterdagavond gesuggereerde truc (hier op het forum gekregen) uitgevoerd: accu eruit terwijl stromer aan staat - tien minuten wachten - accu er terug in: foutmelding weg.
Zondagochtend (voor de storm aan) mezelf in regenpak gehesen - voor ik bij de straat was weer zelfde foutmelding - geen ondersteuning.
Maandag en dinsdag dus niet gefietst.
Dinsdagmiddag werd de fiets omgeruild voor een andere ST1x.
Woensdag dus de 38km naar het werk gemaakt: 38% accu (814wh) over op stand 2. Met diverse foutmeldingen onderweg.
Terugweg windkracht 6 tegen - stand 2 - na 30km accu leeg. Weer met diverse foutmeldingen onderweg.
Donderdag niet gefietst vanwege enorme zadelpijn. :bj (mijn fout)
Donderdagavond snel een fietsbroek gekocht.
Vrijdagochtend de 38km weer gemaakt - 19% accu over - Meerdere verschillende foutmeldingen onderweg - Boven de 40 lijkt de motor me tegen te werken en begint ie te brommen.
Vrijdagmiddag 38km terug - 10% accu over (op woensdag viel hij bij 9% uit). Zelfde ervaring als smorgens qua foutmeldingen en snelheid. 1x stil gestaan vanwege foutmelding en ontbreken van ondersteuning. De windows-oplossing toegepast (ff opnieuw opstarten :shock: ).
Zaterdag fiets geretourneerd met dezelfde ervaring qua snelheid / brommen.


Behoorlijk teleurgesteld de fiets teruggebracht. Dit met de FM besproken. Die wijt de problemen aan een foute firmware-update van de accu.

Volgende week krijg ik een nieuwe ST1 (met body float :D ) mee in de hoop op een betere ervaring.

Al enige tijd lees ik hier mee op het forum en dat vergroot mijn vertrouwen ook niet echt. Ik ben mij er heus van bewust dat gebruikers vaak pas online op zoek gaan als ze problemen hebben en er daarom vaker problemen dan positieve ervaringen te lezen zijn. Maar gezien mijn ervaringen is er van mijn initiële enthousiasme weinig meer over.

Ook hier lees ik opmerkingen als "het enige wat premium is aan Stromer is de prijs" en dat "handschoenen (net als de stromer zelf) niet tegen water kunnen".

Daarom ben ik vooral erg benieuwd welke mening de (ervaren) gebruikers hier hebben over de betrouwbaarheid en kwaliteit in de brede zin. Hoe vaak men geconfronteerd wordt met foutmeldingen/storingen. Hoe vaak men noodgedwongen naar de FM moet voor reparaties (onder of buiten garantie).

Ik vind (bijna vanzelfsprekend) betrouwbaarheid voor deze afstand en prijs wel een heet hangijzer en weet eerlijk gezegd niet of ik die bij Stromer wel vind (EDIT: tegelijkertijd vind ik tot nu toe ook geen goede alternatieven).
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat een waardeloze test-ervaring heb je gehad zeg.

Eigenlijk heb ik maar twee vragen: wat waren exact de foutmeldingen en was dit een ST1 X 2017 of nieuwer? (De nieuwere heeft een toeter.)

Alleen dan kan er iets gezegd worden over wat er met deze ST1 X aan de hand is, en of dit een ons bekend - structureel - probleem is of dat de FM gelijk heeft, namelijk dat dit aan de FW van de accu ligt. (Waarbij ik mezelf meteen de vraag stel: waarom geeft de FM een niet goed functionerende Stromer mee voor een testrit zonder de meest actuele FW versies erop?).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Wat je hieruit moet leren is in de eerste plaats zoeken naar een bekwame en betrouwbare FM. Heb je geen technische knobbel en moet je voor alles naar de FM. dan wordt Stromeren en tijdrovende bezigheid zeker als je FM.een eindje af woont. Elke fiets heeft wat opstartproblemen omdat vanuit de fabriek weinig of geen eindcontrole wordt toegepast(remsensoren die te scherp afgesteld zijn enz...)dus hier zit je direct bij je FM.... Ik Stromer nu bijna 2jaar onafgebroken naar mijn werk(32à35km enkel)en heb al veel storingen gehad maar deze hebben er nooit voor gezorgd dat ik echt stilstond. Met wat tips en zelfredzaamheid kan je de meeste foutcodes wel de baas. Het kan natuurlijk gebeuren dat de foutcode je volledig laat stilstaan en dan zijn we terug bij je FM... Voorziet hij in een vervangfiets,heeft hij de meeste onderdelen op stock en heeft hij voldoende kennis om de echte oorzaak aan te pakken en niet zomaar onderdelen begint te vervangen zonder de echte oorzaak weg te nemen .Blijft de vraag of je voldoende tijd wil vrijmaken voor wat noodzakelijk onderhoud zoals ketting, cassette,remmen.....of bezoek je hier terug de FM...
Er staan op het forum wat berekeningen wat Stromeren zoal kost.....genoeg leesvoer om een degelijke keuze te maken . Succes!
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Tja, wat zal ik hier nu een over zeggen. Ik heb mijn Stromer St1x vanaf december 2017 en bijna 10.000km mee gereden.
Het enige wat ik heb gehad dat de lak van het motorhuis in het achterwiel afbladerde. Dit is vervangen onder garantie. Voor de rest alleen slijtage onderdelen laten vervangen, zoals ketting, tandwielen en de remblokjes in het voorwiel. Als de fiets "aan" staat krijg ik wel regelmatig software updates binnen. Deze voer ik netjes uit, dit kan ook tijdens het rijden, merk je niets van. Moet zeggen ben tevreden over de Stromer net zoals over mijn A'damse dealer waar ik het onderhoud laat uitvoeren.

Maar het lekkerste vind ik, voor en na het werk even lekker ontstressen op de Stromer.

Mocht je nog wat willen weten....

Succes met je beslissing.

Grt. Bert.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Allereerst iets over de "technische knobbel" waar jovdt het over heeft. Hier op dit forum zul je niet veel oplossingen vinden voor elektronische problemen die je zelf (dus met je technische knobbel) zou kunnen oplossen. Voor problemen met de elektronica zijn we vooralsnog aangewezen op de FM (de fietsenmaker/de dealer dus).

Voor mechanische zaken vind je hier allerlei tips, trucs en wetenswaardigheden. Met een rechterhand, wat fietssleutelervaring (aan racefiets of mountainbike) en een dosis gezond verstand kom je een heel eind. Heb je weinig ervaring met sleutelen en wil je het leren, zoek dan een Stromer-vriendje die bij jou in de buurt woont die wel sleutelervaring heeft. De meeste handelingen zijn niet zo ingewikkeld en je kunt je daar flink wat onderhoudskosten mee besparen.

Mijn ervaringen met een Stromer zijn overwegend positief. Jawel, echt waar!
Als de aanloopproblemen er eenmaal uit zijn (en zo'n beetje alle problemen zijn zogenaamde "bekende problemen"), dan rijdt een Stromer geweldig. Stromer kan op dat vlak nog heel veel winnen.

Omdat de storingen waar je niks mee kunt elektronisch van aard zijn, heb je een FM nodig die verstand heeft van Stromers en die weet hoe hij die bekende problemen snel kan oplossen. Een FM die Stromer "erbij doet" zou ik niet zo snel kiezen. Geen idee of zo'n dealer bij jou in de buurt zit.

De garantie is geweldig. Er wordt niet moeilijk gedaan als je aanspraak maakt op garantie. Je wordt bij een goede FM namelijk binnen no-time weer op weg geholpen; defecte onderdelen worden snel vervangen. Een goede FM heeft die reserve onderdelen ook op voorraad.

Ik weet niet of je blij wordt van een probleem buiten de garantieperiode, maar ik heb daar wel een idee over: die kosten kunnen dan wel eens flink in de papieren gaan lopen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Iedereen bedankt voor de reacties. :cool2:

Ik denk dat ik me gelukkig mag prijzen dat ik in Groningen woon en daarvoor met mijn Stromer bij Egbert Premium Store terecht kan, dus qua kennis zal dat wel goed zitten.
En het vervangen van de slijtagedelen zal geen probleem voor me zijn. Dat wil ik graag zelf doen! Het wordt inderdaad lastiger als je elektronische storingen hebt waarvoor je afhankelijk bent van je FM.
Stromeur schreef: 18 feb 2020, 13:18 Wat een waardeloze test-ervaring heb je gehad zeg.

Eigenlijk heb ik maar twee vragen: wat waren exact de foutmeldingen en was dit een ST1 X 2017 of nieuwer? (De nieuwere heeft een toeter.)
Er waren verschillende foutmeldingen welke ik ook voor een groot gedeelte hier op het forum gecheckt heb. Uiteindelijk ben ik gewoon gestopt met kijken welke meldingen er waren.
Een korte greep:
E 210207
E 21000C
E 210208

Volgens RDW was de eerste toelating van de tweede fiets op 17-07-2019. Beide fietsen die ik in gebruik heb gehad hadden een claxon. De eerste zonder afdekkap. Waarschijnlijk was daarom vocht daar het probleem. De accu leek me ouder. Hier stond de aanduiding ST2 op.
jovdt schreef: 18 feb 2020, 13:51 Elke fiets heeft wat opstartproblemen omdat vanuit de fabriek weinig of geen eindcontrole wordt toegepast(remsensoren die te scherp afgesteld zijn enz...)dus hier zit je direct bij je FM
Dan is mijn verwachtingspatroon van een fiets in deze prijscategorie toch anders. Misschien ligt het aan mij maar ik kan lastig accepteren dat ik voor 5k+ euro's iets aanschaf waarbij het gebruikelijk is dat je foutmeldingen krijgt en je de eerste pak'm beet 2 maanden de deur platloopt bij de FM. Dat geeft mij geen vertrouwen.

Eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringen in de trant van: Ik heb mijn Stromer nu 7 maanden in bezit en tot nu toe geen probleem. :D :mrgreen: :D
Ik zal mijn finale oordeel af laten hangen van de ST1 die ik vanaf zaterdag mag proberen..... maar een slechte start was het zeker!
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Niwla schreef: 19 feb 2020, 15:49 Eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringen in de trant van: Ik heb mijn Stromer nu 7 maanden in bezit en tot nu toe geen probleem. :D :mrgreen: :D
Ik heb mijn Stromer ST1X nu 5 maanden (1400km) in bezit en tot nu toe geen noemnswaardige probleem. :D :mrgreen: :D
Althans, 1 probleem door de stromer (210207), maar na reset wel met ondersteuning verder kunnen fietsen.
Was op een regenachtige dag.

Fiets heeft wel in oktober een paar weken bij de FM gestaan, maar dat lag meer aan mezelf (tegen paaltje op fietspad aangereden, o.a. trapper en crank kapot en geschaafde derailleur) dan aan de fiets.

Verder geen issues.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Jaap58
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 okt 2018, 09:41
Locatie: Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Ik heb mijn st1x nu 15 maanden. Na het laten monteren van winterbanden na een paar maanden is de ondersteuning een maal volledig uitgevallen met de nodige foutcodes. Vermoedelijk een niet goed aangesloten motorkabel. Dus vrijwel probleemloos bijna 8000 km weggetrapt
ST1X, 983W
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Niwla, wanneer je de zoekfunctie gebruikt kun je zoeken op ST1. Ik heb de indruk dat deze Stromer relatief weinig problemen geeft. Hard maken is lastig omdat het aantal verkochte fietsen (nog) veel kleiner is dan verkochte ST1x en ST3 fietsen. Problemen met electronics en niet vastgezette schroeven (bij mij).
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Niwla schreef: 19 feb 2020, 15:49 Ik denk dat ik me gelukkig mag prijzen dat ik in Groningen woon en daarvoor met mijn Stromer bij Egbert Premium Store
Kwam de test-Stromer die problemen gaf ook bij hen vandaan?
Niwla schreef: 19 feb 2020, 15:49 Een korte greep:
E 210207
E 21000C
E 210208
Daar is wel wat meer aan de hand dan (alleen) verouderde accu-FW.
Niwla schreef: 19 feb 2020, 15:49 Dan is mijn verwachtingspatroon van een fiets in deze prijscategorie toch anders. Misschien ligt het aan mij maar ik kan lastig accepteren dat ik voor 5k+ euro's iets aanschaf waarbij het gebruikelijk is dat je foutmeldingen krijgt en je de eerste pak'm beet 2 maanden de deur platloopt bij de FM. Dat geeft mij geen vertrouwen.
Op dit moment is er geen enkel SP merk dat het vlekkeloos doet, helaas.
Niwla schreef: 19 feb 2020, 15:49 Eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringen in de trant van: Ik heb mijn Stromer nu 7 maanden in bezit en tot nu toe geen probleem.
Ik heb mijn ST1 X 2017 bijna een jaar gehad. Veel gedoe mee gehad, maar altijd snel opgelost door de dealer dus ik heb daar geen vervelend gevoel aan over gehouden. Later bleek dat de ST1 X 2017 structureel geplaagd werd door een aantal issues, die er bij het model vanaf 2018 aardig uitgefietst zijn.

Nu heb ik 2,5 jaar een ST2 S, nooit gedoe mee gehad.
Niwla schreef: 19 feb 2020, 15:49 Ik zal mijn finale oordeel af laten hangen van de ST1 die ik vanaf zaterdag mag proberen.....
Leuke bike. Enige ons bekende probleem is een accudeur die bij enkele eigenaren niet netjes sloot, en één forumlid met een storing waarvan de oorzaak nog bepaald moet worden. Waarbij het lastige is: als je zo'n storing hier voor de eerste of tweede keer leest, dan is dat niet iets om van wakker te liggen. Het duurt vaak maanden voordat helder is dan een probleem geen incident, maar structureel is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie