Nog maar eens vooruitkijken naar deze interessante fiets, wat een regen hebben we weer gehad de laatste maanden en telkens maar weer thuis aan de slag met schoonmaken/smeren van de ketting. Ook onderweg, jullie zullen het wel herkennen, hoor je soms de aandrijving hevig kreunen als er net na een bocht weer een verse lading water/modder vanaf de voorband tegen de ketting wordt gekwakt. Ketting is leuk maar niet in de winter!
Op papier is er niet veel aan te merken op dit concept, goede specificaties en waarschijnlijk met een 1,2kWh accu. Alleen de versnellingen, tenminste voor wat betreft de overbrengingsverhoudingen, is een dingetje. Over de betrouwbaarheid en het geringe onderhoud van een pinion is inmiddels voldoende bekend, dat zou geen problemen moeten opleveren.
De bevestiging van de achteras is enigszins vreemd met die verzonken bout, maar verder ziet het er netjes uit. Omdat er geen cassette aanwezig is, is er ook veel meer ruimte om de ophanging en remmerij netjes te maken zonder dat het ergens tegenaan schuurt.
- klever_x_speed_pinion_35.jpg (157.19 KiB) 4099 keer bekeken
Om wat meer duidelijkheid te brengen in de gekozen overbrenging van de pinion C1.12 heb ik de gegevens even op een rij gezet en omgewerkt naar de (voor ons) meer te begrijpen tandkransjes op een Stromer. Om deze stappen transparant te maken hierbij de gevolgde werkwijze: Op de site van pinion is de overbrenging uitgewerkt en te downloaden als PDF voor het opgegeven verzet en wielmaat, dat is bij de Klever respectievelijk een Gates 39T / 22T, 27,5 inch. Zodoende is dit overzicht geproduceerd:
- Pinion1.png (246.17 KiB) 4099 keer bekeken
Daarna is het eenvoudig, uitgaande van het voorblad van de Stromer (52T) kunnen de virtuele krans-maten eenvoudig worden berekend door de ‘overall ratio’ van de pinion te vermenigvuldigen met dit aantal tanden (52 dus). Hierbij kom ik aan de volgende resultaten:
- Pinion2.png (137.74 KiB) 4099 keer bekeken
Dus, uitgaande van bovenstaande tabel, komt de 11e versnelling van en pinion overeen met een achtertandkransje van 10,6 tanden voor een St2 en 11,2 tanden voor een St-3-of-5. Een pinion heeft dus in vergelijking met wat we gewend zijn een nog kleiner virtueel kransje beschikbaar. Aan de andere kant van de tabel zien we dat (door het grote bereik van de pinion van 600%) er een megagroot virtueel kransje van meer dan 50T beschikbaar is.
Ik heb tevens de beschikbare kransjes van de sunrace erbij gezet, omdat velen van dit forum deze reeds bezitten of van plan zijn om deze te monteren. Vergelijken we de sunrace met de berekende tandjes van de St2, dan zou je in plaats van de 11T een 10,6T gaan trappen, in plaats van de 12T een 12,2T en in plaats van de 13T een 14,4T. Daarboven worden de verschillen minder groot en niet meer interessant, omdat deze niet zo vaak gebruikt worden (in de lage landen).
Ook de cadans kan eenvoudig worden uitgerekend omdat het aantal afgelegde meters per pedaalomwenteling is weergegeven. Voor een range van snelheden heb ik per pinion versnelling de berekende cadans samengevat:
- Pinion3.png (102.51 KiB) 4099 keer bekeken
Ik heb zelf niet zoveel verstand van cadans enzo, en ik hoef zeker niet zo snel te trappen als Froome, ofwel ik voel me prima bij een cadans van zo rond de 80 rpm. Het lijkt erop dat de pinion wat dat betreft de 12e versnelling wat te zwaar heeft getuned.
Overall zou ik de volgende conclusies kunnen formuleren (voor fietsen in de lage landen):
- Goed uitgevoerd concept, zeer aantrekkelijk vanwege het verminderen van de onderhoudsbelasting, zeer netjes uitgevoerd;
- Zo op het eerste gezicht lijken de 12 versnellingen voor mijzelf voldoende om altijd in een fijne versnelling te kunnen fietsen;
- Aan beide zijden van het bereik is er sprake van een overkill aan beschikbare verzetten, de 600% range van de pinion is wat aan de grote kant;
- Als pinion zich echt wil richten op de E-bike markt (en daar lijkt het wel op) zouden ze ook een specifiek product daarvoor moeten ontwikkelen, kleinere range en kleinere stappen;
- Tuning door de gebruiker is wellicht mogelijk door zelf bijvoorbeeld een kleiner gates tandwiel aan de crank te plaatsen.
Forumgroet van Georgio
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...