Klever 2020

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 23 dec 2019, 14:41 Schwalbe Moto-X in 27.5 x 2.4 maat..... (62-584). 5mm breder dan de Pirelli's: zou dat een serieus alternatief kunnen zijn?
En in de lijst: optional wintertyres. Welke zouden dat zijn?

En normale geveerde Rock Shox vork, ipv overpriced onbekend, de een-na-beste koplamp; mooie deal.
Met een derailleur versnelling zou hij goedkoper en (wat mij betreft) nog beter.
En die kleur :ba
Wel, die koplamp komt ook op de X-speed met derailleur en vering aan 6000 EUR met de 850Wh batterij (dat is dezelfde prijs als voor een ST1 + vering + 982Wh batterij).
Als mijn fiets nu mocht defect gaan, dan denk ik dat de volgende gewoon een Klever is. De specs zijn op heel wat punten superieur aan de Stromer ST3 (Supernova, Deore Xt, draagrek 25 kg, spatbord vooraan). Het verschil met de ST1 is nog een pak groter, ik zou nooit een ST1 kiezen boven de Klever.
Die 1200 Wh batterij is voor mij zelf niet zo belangrijk, voor < 7000 EUR heb je de Klever X-speed met 2 x 850 Wh batterij. Die batterijen passen, in tegenstelling tot de Stromer batterij, gewoon in een fietstas.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

We zullen zien, tomasj. Ik bemerk dat ik die 1kw accu nodig heb. 850 en een klever aandrijving is waarschijnlijk minder actieradius. Verende voorvork mis ik absoluut niet. Verlichting is een dingetje doch los ik nu op met een fikse losse lamp als grootlicht. Ondersteuning, tja zal wel wat minder zijn op de ST1. Levert wel weer steviger benen op😜
Ik zie het wel over 4 jaar.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 23 dec 2019, 14:41 En normale geveerde Rock Shox vork, ipv overpriced onbekend, de een-na-beste koplamp; mooie deal.
Met een derailleur versnelling zou hij goedkoper en (wat mij betreft) nog beter.
En die kleur :ba
Toch nog even verbeteren, de op twee na beste koplamp. De Lupine SL AF is volgens mij beter dan eender welke Supernova.
En derailleur maakt de fiets goedkoper, maar wel onderhoudsintensiever. Met aangepaste verhoudingen in die pinion zou ik dat echt wel overwegen (of met de pinion 1.18).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Is die Lupine ook goedgekeurd?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik denk het wel, ze is iig stvoz en beschikbaar voor om Bosch en Yamaha systemen. Wanneer je op de website naar de bundel van de SL A bekijkt (de versie zonder grootlicht), zie je hoe goed die bundel is.

Of gewoon hier :
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als Klever deze bike storingsvrij weet te houden en de actieradius groter weet te maken dan bij de eerdere modellen, dan wordt dit een regelrechte Stromer (ST3/ST5) killer. Ik vind het frame nog steeds niet mooi, maar die kleur is serieus jammie zeg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Ja... mits het versnellingsbakje mooie kleine stappen heeft (niet zoals Stromer standaard 11-13-15 kransjes levert)...
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Nog maar eens vooruitkijken naar deze interessante fiets, wat een regen hebben we weer gehad de laatste maanden en telkens maar weer thuis aan de slag met schoonmaken/smeren van de ketting. Ook onderweg, jullie zullen het wel herkennen, hoor je soms de aandrijving hevig kreunen als er net na een bocht weer een verse lading water/modder vanaf de voorband tegen de ketting wordt gekwakt. Ketting is leuk maar niet in de winter!

Op papier is er niet veel aan te merken op dit concept, goede specificaties en waarschijnlijk met een 1,2kWh accu. Alleen de versnellingen, tenminste voor wat betreft de overbrengingsverhoudingen, is een dingetje. Over de betrouwbaarheid en het geringe onderhoud van een pinion is inmiddels voldoende bekend, dat zou geen problemen moeten opleveren.
De bevestiging van de achteras is enigszins vreemd met die verzonken bout, maar verder ziet het er netjes uit. Omdat er geen cassette aanwezig is, is er ook veel meer ruimte om de ophanging en remmerij netjes te maken zonder dat het ergens tegenaan schuurt.
klever_x_speed_pinion_35.jpg
klever_x_speed_pinion_35.jpg (157.19 KiB) 4097 keer bekeken
Om wat meer duidelijkheid te brengen in de gekozen overbrenging van de pinion C1.12 heb ik de gegevens even op een rij gezet en omgewerkt naar de (voor ons) meer te begrijpen tandkransjes op een Stromer. Om deze stappen transparant te maken hierbij de gevolgde werkwijze: Op de site van pinion is de overbrenging uitgewerkt en te downloaden als PDF voor het opgegeven verzet en wielmaat, dat is bij de Klever respectievelijk een Gates 39T / 22T, 27,5 inch. Zodoende is dit overzicht geproduceerd:
Pinion1.png
Pinion1.png (246.17 KiB) 4097 keer bekeken
Daarna is het eenvoudig, uitgaande van het voorblad van de Stromer (52T) kunnen de virtuele krans-maten eenvoudig worden berekend door de ‘overall ratio’ van de pinion te vermenigvuldigen met dit aantal tanden (52 dus). Hierbij kom ik aan de volgende resultaten:
Pinion2.png
Pinion2.png (137.74 KiB) 4097 keer bekeken
Dus, uitgaande van bovenstaande tabel, komt de 11e versnelling van en pinion overeen met een achtertandkransje van 10,6 tanden voor een St2 en 11,2 tanden voor een St-3-of-5. Een pinion heeft dus in vergelijking met wat we gewend zijn een nog kleiner virtueel kransje beschikbaar. Aan de andere kant van de tabel zien we dat (door het grote bereik van de pinion van 600%) er een megagroot virtueel kransje van meer dan 50T beschikbaar is.
Ik heb tevens de beschikbare kransjes van de sunrace erbij gezet, omdat velen van dit forum deze reeds bezitten of van plan zijn om deze te monteren. Vergelijken we de sunrace met de berekende tandjes van de St2, dan zou je in plaats van de 11T een 10,6T gaan trappen, in plaats van de 12T een 12,2T en in plaats van de 13T een 14,4T. Daarboven worden de verschillen minder groot en niet meer interessant, omdat deze niet zo vaak gebruikt worden (in de lage landen).

Ook de cadans kan eenvoudig worden uitgerekend omdat het aantal afgelegde meters per pedaalomwenteling is weergegeven. Voor een range van snelheden heb ik per pinion versnelling de berekende cadans samengevat:
Pinion3.png
Pinion3.png (102.51 KiB) 4097 keer bekeken
Ik heb zelf niet zoveel verstand van cadans enzo, en ik hoef zeker niet zo snel te trappen als Froome, ofwel ik voel me prima bij een cadans van zo rond de 80 rpm. Het lijkt erop dat de pinion wat dat betreft de 12e versnelling wat te zwaar heeft getuned.
Overall zou ik de volgende conclusies kunnen formuleren (voor fietsen in de lage landen):
  • Goed uitgevoerd concept, zeer aantrekkelijk vanwege het verminderen van de onderhoudsbelasting, zeer netjes uitgevoerd;
  • Zo op het eerste gezicht lijken de 12 versnellingen voor mijzelf voldoende om altijd in een fijne versnelling te kunnen fietsen;
  • Aan beide zijden van het bereik is er sprake van een overkill aan beschikbare verzetten, de 600% range van de pinion is wat aan de grote kant;
  • Als pinion zich echt wil richten op de E-bike markt (en daar lijkt het wel op) zouden ze ook een specifiek product daarvoor moeten ontwikkelen, kleinere range en kleinere stappen;
  • Tuning door de gebruiker is wellicht mogelijk door zelf bijvoorbeeld een kleiner gates tandwiel aan de crank te plaatsen.
Forumgroet van Georgio
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mooi uitgewerkt Georgio! Ben benieuwd wanneer deze fiets echt komt en wat uiteindelijk de ervaringen zijn. Schut het sp landschap lekker op.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Ik ben ook wel benieuwd en wil zeker eens terug gaan testen.
Achtermotor, pinion en riem lijken me ideaal.

Alleen toen ik de ST3 heb besteld had ik een weekend test gedaan tussen een X en een ST2 toen en voor mijn gevoel was er een duidelijk verschil kwa rijden.
Dus benieuwd of dat nu anders zal aanvoelen.
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Plaats reactie