Je maakt wat mee als Stromert

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Is een gebaar met je vinger horizontaal langs je nek maken naar iemand dan wel of niet een bedreiging?
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wel. Maar het hangt wel van de context af of de politie er iets mee kan. Degene die het deed kan altijd beweren dat-ie jeuk aan zijn nek had... Sta je nog nergens.

Ik heb eens een soortgelijke situatie meegemaakt, waarbij een man zijn buurvrouw bedreigde door met zijn handen het teken van bekende, zeer gevaarlijke organisatie te maken. Hier is aangifte van opgenomen. Was wel al een langer slepende burenruzie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 15 nov 2019, 12:17 Verder blijft helaas staan: er zijn geen gewonden en er zijn geen getuigen, dus kan de politie er in Freddy's geval niks mee.
Er zijn wel duidelijke videobeelden. Betekent dat nog iets?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Juridisch gezien zijn beelden van een dashcam (en ik denk dat een action cam op een SP daarmee vergeleken wordt) geen bewijs. Maar weet je, een melding doen kan altijd. Als het toevallig een bekende verkeershufter is van de politie dan helpt het misschien in die zin, dat de wijkagent een praatje gaat maken met die l*l en/of een mutatie in het systeem zet. (Dat is dus geen aangifte.)

Verwacht er niet teveel van, dan kan het alleen maar meevallen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Er wordt te vaak geroepen dat iemand is bedreigd. Het dient dan wel te gaan om een strafbare bedreiging en dan gaat het om een bedreiging met een van de 9 met name genoemde feiten genoemd in artikel 285.1 van het wetboek van strafrecht. Het gaat dan om:

Bedreiging met:
1. openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen;
2. geweld tegen een internationaal beschermd persoon of diens beschermde goederen;
3. enig misdrijf waardoor gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of gemeen gevaar voor de verlening van diensten ontstaat;
4. verkrachting;
5. feitelijke aanranding van de eerbaarheid;
6. enig misdrijf tegen het leven gericht;
7. gijzeling;
8. zware mishandeling;
9. brandstichting.

Een vinger horizontaal langs de keel dat eventueel op beeld staat kan ondersteunend zijn. De gene die dat deed kan, zoals eerder al is gezegd aangeven dat hij/zijn jeuk had o.i.d.

Er is veel jurisprudentie m.b.t. bedreiging en daarom zal elke casus afzonderlijk bekeken dienen te worden. Het maak nl nog wat uit wanneer de bedreiging wordt gedaan door een oud vrouwtje van 85 jaar of een bekende "crimineel" waarvan bekend is dat deze er niet voor terug deinst om het uit te voeren.
Stromend schreef: 15 nov 2019, 12:31 Is een gebaar met je vinger horizontaal langs je nek maken naar iemand dan wel of niet een bedreiging?
Is dus geen bedreiging

Groet Mark
Laatst gewijzigd door Lamkram op 15 nov 2019, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lamkram schreef: 15 nov 2019, 15:21 Er wordt te vaak geroepen dat iemand is bedreigd.
Yep. Meestal gaat het om zich bedreigd VOELEN. Niet minder vervelend, maar geen zaak voor de politie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

FreddyH schreef: 14 nov 2019, 10:37 Ik heb vanochtend ook een "Stromend"je meegemaakt. Ik fietste op een rotonde, een automobilist die me duidelijk ziet rijdt gewoon de rotonde op zodat we gelijktijdig op hetzelfde punt komen en rijdt gewoon door, mij dus gewoon aan de kant duwend en aggressief gebarend met zijn armen.

Die gebaren staan helaas niet op beeld, maar de rest (incl. kenteken) heb ik wel. Ik wil hiervan aangifte gaan doen, hebben jullie een idee in welke categorie ik dat moet doen? Bij het online aangifte doen zie ik de volgende categorieen:
Screenshot 2019-11-14 at 10.36.06.png
Niet van elk strafbaar feit kan online aangifte worden gedaan Freddy.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Saskia
Pro
Pro
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 aug 2019, 13:10
Locatie: Groningen

FreddyH schreef: 14 nov 2019, 10:37 Ik heb vanochtend ook een "Stromend"je meegemaakt. Ik fietste op een rotonde, een automobilist die me duidelijk ziet rijdt gewoon de rotonde op zodat we gelijktijdig op hetzelfde punt komen en rijdt gewoon door, mij dus gewoon aan de kant duwend en aggressief gebarend met zijn armen.

Die gebaren staan helaas niet op beeld, maar de rest (incl. kenteken) heb ik wel. Ik wil hiervan aangifte gaan doen, hebben jullie een idee in welke categorie ik dat moet doen? Bij het online aangifte doen zie ik de volgende categorieen:
Screenshot 2019-11-14 at 10.36.06.png
Wat afschuwelijk! Fijn dat je het er zonder kleerscheuren vanaf hebt gebracht. Je kunt aangifte doen van overtreding van artikel 5 WVW 1994 (“Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”)
Het online aangifte formulier is daarvoor niet geschikt, beter gewoon een afspraak maken om aangifte op het bureau te komen doen. Maar hou er rekening mee dat je aangifte vermoedelijk geen enkele prioriteit gaat krijgen...
Overigens kan — anders dan ik in de comments hierboven las — beeldmateriaal van een dashcam of actioncam wel degelijk belangrijke en soms doorslaggevende bewijswaarde hebben. (Zoek maar eens op uitspraken.rechtspraak.nl op de term “dashcam”)
ST3 Anniversary Edition, Kinekt 2.1 zadelpen, 105 cassette, 983 Wh accu
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Artikel 5 wordt volgens mij alleen toegepast als het direct door een agent waargenomen wordt. Maar ik kan het mis hebben.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Saskia
Pro
Pro
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 aug 2019, 13:10
Locatie: Groningen

FreddyH schreef: 19 nov 2019, 12:25 Artikel 5 wordt volgens mij alleen toegepast als het direct door een agent waargenomen wordt. Maar ik kan het mis hebben.
Dat heb je inderdaad mis 😀
ST3 Anniversary Edition, Kinekt 2.1 zadelpen, 105 cassette, 983 Wh accu
Plaats reactie