Fiets reinigen met water?

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik heb het afgelopen jaar geen water meer gebruikt op mijn fiets (behalve al die regen dan he).
Gebruik nu een droge lap waarmee hem helemaal afwrijf (dat is al 95% van de zooi weg) en daarnaa een vochtige lap voor de laatste zooi. Als VIP behandeling soms nog even wat WD40 om hem te laten glimmen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 13 nov 2019, 10:45 Tja...

Ik werd laatst ingehaald door een auto, die daarbij door een flinke plas heen reed. Dat water komt dan met behoorlijk wat kracht tegen je aan, en dus ook tegen je fiets. Dat is ook geen downrunning water...
En de één zal daar reden in zien om tijdens het schoonmaken ook maar meteen een complete emmer water tegen een Stromer aan te flatsen, en een ander niet. Ik behoor tot die laatste categorie.

Stromer is volstrekt duidelijk en ik zie geen reden om het anders te doen. Nooit gedaan ook, bij geen enkele fiets.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 13 nov 2019, 11:29 Stromer is volstrekt duidelijk en ik zie geen reden om het anders te doen. Nooit gedaan ook, bij geen enkele fiets.
Stromer heeft veel amerikaanse trekjes. Valt mij nog mee dat ze niet waarschuwen dat je niet met 45km/u je hand tussen de spaken moet steken. Stromer is volstrekt duidelijk dat ze eigenlijk willen dat je het liefst helemaal niks doet aan/met dat ding.
Ik heb gister nieuwe remblokken in de achterrem gestoken terwijl de accu nog in de fiets zat. Helemaal fout zeker?

Al die goed bedoelde adviezen over het BB zijn wat mij betreft zwaar overtrokken. Op mijn mountainbike zit toevallig :mrgreen: ook een BB en vroeger op mijn veldritfiets ook. Die kregen het allemaal heel wat zwaarder te verduren dan de Stromer en hielden het ook gewoon altijd wel een tijdje vol. Ondanks dat ze met enige regelmaat een Kärcher van dichtbij hebben bekeken (uiteraard met beleid gebruikt). Daarnaast komt het opspattende water wel met serieuze kracht tegen het bracket aan gespoten als je voluit door de regen rijdt. Dat is echt een zwaardere belasting dan dat beetje waternevel uit een sproeikopje. Gister toevallig voor het eerst in 3 (!) jaar mijn crank van de ATB af gehaald omdat ik hem ga ombouwen; spul was goed gemonteerd met voldoende vet en alles kwam weer keurig los en lagers draaien nog prima.
Ik snap dat mensen heel zuinig zijn op hun spullen, maar er wordt hier en daar wel doorgeslagen IMHO.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 13 nov 2019, 12:30 Stromer is volstrekt duidelijk dat ze eigenlijk willen dat je het liefst helemaal niks doet aan/met dat ding.
Ik ben het met je eens dat Stromer er actief op aanstuurt om alles door de dealer te laten uitvoeren. Maar in deze context (Stromer schoonmaken) gaat dat niet op. Zie de youtube hierboven.
Daniel1975 schreef: 13 nov 2019, 12:30 Ik heb gister nieuwe remblokken in de achterrem gestoken terwijl de accu nog in de fiets zat. Helemaal fout zeker?
Tuurlijk niet, maar je weet net zo goed al ik dat de meeste Stromer gebruikers nul verstand hebben van fietstechniek. Eén stapje verder en mensen zetten doodleuk hun Stromer op zijn kop met de accu er nog in, of de hoge drukspuit gaat erop (liefst ook met de accu er nog in).

Voor een ervaren sleutelaar met gezond verstand zijn de voorschriften van Stromer nodeloze betutteling. Maar voor de mensen die recht vanuit de auto op een Stromer stappen en niks van fietsen afweten zijn de voorschriften bedoeld om gedoe met garantie te voorkomen. Dat kun je een fabrikant moeilijk kwalijk nemen.
Daniel1975 schreef: 13 nov 2019, 12:30 Ik snap dat mensen heel zuinig zijn op hun spullen, maar er wordt hier en daar wel doorgeslagen IMHO.
Daar ben ik het niet mee eens. Het is allemaal zo'n kleine moeite dat het duidelijk meer om je principes gaat, dan om wat anders.

Iedereen moet zelf weten wat-ie doet of laat met zijn Stromer, maar als iemand ervoor kiest om enkele super-eenvoudige richtlijnen (accu altijd uitnemen bij werkzaamheden aan je Stromer en geen spuit op je Stromer zetten) niet op te volgen, dan ook niet piepen als er gedoe van komt met garantie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 13 nov 2019, 12:40 Daar ben ik het niet mee eens. Het is allemaal zo'n kleine moeite dat het duidelijk meer om je principes gaat, dan om wat anders.
Even met de tuinslang er overheen is nog minder moeite ;-)

Waar het mij om gaat is dat je mag verwachten dat spullen die als commuter worden verkocht gewoon tegen water moeten kunnen. Volgas door de regen, zeker in deze tijd van het jaar met modder en zooi op de weg, is killing voor al je onderdelen.
Daarmee vergeleken is een niet-direct-gerichtte tuinslang of een sproeikop echt kinderspel.
Mensen bang maken voor waternevel is wat mij betreft echt compleet onnodig en maakt mensen alleen maar onzeker.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat regen slecht zou zijn vind ik geen reden om het zelf nog een potje erger te maken.

Ik wijs mensen alleen maar op de richtlijnen van Stromer, waar ik zelf totaal geen problemen mee heb en waar niemand onzeker over hoeft te worden: emmer, sopje, borstel, doekje. Klaar. Een Stromer is een fiets, geen auto.

Als mensen geen handleiding lezen en/of die richtlijnen niet opvolgen en het - nadat ze zelf hun lager al hebben gesloopt en hier om advies komen - toch nét weer even anders willen doen, dan vind ik dat onverstandig.

Maar iedereen moet het zelf weten, al jaagt iemand zijn Stromer door de wasstraat met de accu erin. Ik slaap er niet minder om ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je de Stromer door de wasstraat haalt, wel van tevoren de antenne inschuiven en deuren en ramen dicht doen! ;p
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En afstappen natuurlijk. Helaas mag je er tegenwoordig niet meer op blijven zitten :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Peter 2
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:35
Locatie: Ronse 9600

...en het voorwiel netjes in de rolgeleider plaatsen, handrem af, stuur niet klemmen. :D
ST3AE 2019 50+Ked Berlin voor zomer, Giro Bexley satin Grey voor winter.
Dagelijks hellingen tot 11% . Inwoner Vlaamse Ardennen.
Gebruik ST3AE Recreatief
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

En niet het bodemwasprogramma, want daar kan je BB niet tegen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie