Is een Stromer gratis als je fietsvergoeding krijgt?

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Waarom moet een Stromer gratis zijn...
Als je gratis wil moet je benenwagen nemen
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Bram Roose schreef: 10 nov 2019, 15:22 En kan ik dus beweren aan mijn collega's dat ze me niet voor gek moeten verslijten omdat ik zo'n absurd dure fiets koop aangezien hij eigenlijk gratis is. Of nog in andere woorden: je kan: "het kost me (te) veel" niet aanhalen als argument om niet mee te doen aan een beter klimaat, betere gezondheid, minder files, ...
Lol, als dit voor gek verklaren je enige motivatie is.... vertel ze dan maar dat jouw fietsenpark nog behoorlijk basi is. Het kan VEEL gekker ;)
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik krijg per jaar 2800 reiskosten vergoed. Na 2 jaar heb mijn fiets ingeruild.
Na deze 2 jaar heb ik nu een paar honderd euro "overgehouden". En de investeringen in kleding, helmen, handschoenen hoef ik nu niet nogmaals te doen. Deze kan ik de komende jaren nog gebruiken.
Dit is de (tussen)balans na 16.000 kilometer.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Tony Mb: De benenwagen is ook niet gratis. Als je geen hoge dokterskosten wil (vanwege versleten voeten), dan moet je toch goede wandelschoenen aanschaffen. Heb je eenmaal de schoenen, dan komen de sokken, kleren en rugzak al snel bij. Setje voor de winter, eentje voor de lente+ herfst en eentje voor hartje zomer. Voor onderweg wat boterhammen, drinken en powersnacks.
Als je zo 25 km enkele reis wilt overbruggen, dan kost je dat al snel 3 uur, dus 6 uur op een werkdag van 8,5 uur. Blijven precies 9,5 uur over om te douchen en te slapen.
Tja...
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, maar dat kun je wegstrepen tegen fietskleding en -tassen. De aanschafprijs van een Stromer incl. accessoires en onderhoud vallen volledig weg als je de benenwagen pakt, dus Tony Mb heeft wel degelijk een punt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
peter g
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:47

Op steeds meer bedrijven krijgen werknemers de mogelijkheid om een fiets aan te schaffen via een leaseplan zoals bij ons kbc lease het verzorgd en dit samen met de fietsvergoeding van ondertussen 0.24c is het kosten plaatje iets voordeliger.
Als je de surplus voor je gezondheid ook in rekening brengt ben je sowieso winnaar
Peter Stx1 22" 21/09/2019 983 wh charcoal-2018 Abus 2.0 Yellow Kinekt zadel abus ringslot met ketting . WW 20km enkel Lanaken-Genk 3/4 jaagpad.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

peter g schreef: 10 nov 2019, 19:00 Als je de surplus voor je gezondheid ook in rekening brengt ben je sowieso winnaar
Voor mij het sterkste argument.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat plus de lol doet 't hem voor mij ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

peter g schreef: 10 nov 2019, 19:00 Op steeds meer bedrijven krijgen werknemers de mogelijkheid om een fiets aan te schaffen via een leaseplan zoals bij ons kbc lease het verzorgd en dit samen met de fietsvergoeding van ondertussen 0.24c is het kosten plaatje iets voordeliger.
In Nederland gaat het dus beter worden vanaf 2020, maar dan nog steeds niet _zo_ goed.
Wij kunnen een fiets laten leasen door de zaak, maar moeten daar dan zelf 7% bijtelling over gaan betalen. Maar, dan lever je wel de cent-per-kilometer in. Als je een lease auto van de zaak had, dan moet je ook kiezen.

Een werkgever mag uiteraard zelf kiezen om dingen en-en te doen, maar dan gaat onze belastingdienst zeggen dat je teveel krijgt en gaat er dus (een smak) aan belasting over innen.

Vandaar dat ik het bij m'n 0.19ct/km hou en dus wou weten of het daarvan te betalen is (of private lease een optie is). Want mijn interesse begon toch echt om vervangend ww-vervoer te zoeken.

Dat er zat andere redenen zijn om de fiets te kopen (zoals lol, beweging, meer 'groen', etc...) staat daar helemaal los van, want dat zijn redenen die voor sommige mensen zwaarder wegen dan voor andere.

De goede vraag is dus eigenlijk 'goh Joris, als de fiets _niet_ van je 0,19ct/km betaald kon worden in een paar jaar, had je het dan alsnog gedaan?'. Ja natuurlijk, maar aangezien ik de fiets makkelijk van mijn vergoeding denk (hoop) te kunnen betalen - zelfs goedkoper dan de trein, en de auto is way too expensive - Zie Ik alleen maar voordelen :).

M'n lichaam moet wel wennen van bijna geen beweging /sport naar 100minuten per dag, dat had ik mij anders voorgesteld :(
(d'uh)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bram Roose schreef: 10 nov 2019, 10:51 En nu de opties:
1. je krijgt 23cent per km en het alternatief is de trein die 100% terugbetaald wordt door je wg: je moet 58k km doen om je fiets terug te verdienen. Indien je accu het volhoudt: 50k km

2. je krijgt 15 cent en het alternatief is trein 100% terugbetaald: Je moet 88k km doen om hem terug te verdienen.

3. je krijgt 23 cent en het alternatief is je auto. Veronderstel dat je je auto privé nodig hebt dus enkel niet uitgegeven diesel kan rekenen: 13271 - 3650 euro diesel = is 42k km*

4. je krijgt 15 cent en het alternatief is je auto: enkel niet uitgegeven diesel gerekend (auto niet weggedaan). 13271 - 5000 = 55k km*

Een ST3 (met alle toebehoren) is dus gratis als je er in slaagt in elk geval >50 000 km uit je machien te puren. Of maak ik ergens een denk of rekenfout?
De manier waarop je alternatief 3 uitwerkt houdt geen steek. Voor de Stromer ga je zelf de handschoenen en onderhemdjes afschrijven, voor de wagen alleen diesel in rekening brengen. Slijt die wagen dan niet op je ww-verkeer, en zijn dat dan onderhoudsvrije km? Een wagen kost een veelvoud van de brandstofprijs per km (heb ik me laten vertellen)

Tot nu toe is dit forum enkel tot aan 20k geraakt, dus de tijd zal het uitwijzen. Ik denk wel dat 50k ergens wel al de limieten opzoeken is, maar weet het niet zeker natuurlijk.
Bij mij zou dat iets van een 8 jaar duren om puur woon werk aan 50k te geraken.
Ik zit bijna aan 30 000 km. Nog steeds geen problemen, fiets is nog als nieuw, en op cassette en kettingen na nog zo goed als nieuw (heb wel in garantie een nieuwe batterij, nieuwe koppelsensor, nieuwe Omni en nieuwe controller gekregen wegens een IT - issue)
Daniel1975 schreef: 10 nov 2019, 13:41 Mijn Stromer is een bodemloze put: ik laat mijn 100% kostenloze leaseauto er voor staan, krijg geen km vergoeding en moest er een extra tas en een helm voor kopen.
Financieel dus een ramp.
En toch voel ik mij schathemeltjerijk als ik lekker op de fiets naar werk kan rond zonsopkomst zonder files.
Ook hier staat een 100% kostenloze leasewagen bij mij thuis. En ik krijg geen fietsvergoeding. En ook ik ben de koning te rijk.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie