Is een Stromer gratis als je fietsvergoeding krijgt?

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Kort antwoord: ja, als je er meer dan 50 000km mee kan doen.

Mijn vorige fiets was gemakkelijk terugverdienbaar in een jaar of 3. Ik vraag me af of een stromer ST3 uberhaupt ooit terugverdiend kan worden gegeven het feit dat er veel slijtage onderdelen de prijs blijvend opdrijven als het aantal jaren dat je moet 'afschrijven' langer wordt. Anderzijds is er ook een limiet aan het aantal km dat je er mee kan doen denk ik?

Ik doe het hieronder in aantal kilometers dat je moet doen om je stromer terug te verdienen en niet in jaren omdat iedereen hier een ander aantal km per jaar doet. Bovendien gaat een stromer niet x jaar mee, maar x aantal km (met uitzondering van de accu die wel verouderd door tijd alleen).

Hieronder een overzicht van kosten en inkomsten. Ik neem hier een soort doorsnee van de forummer, sommige zaken high end, sommige zaken medium of low end. Ik doe ook alsof je alles perfect onderhoudt zodat elk onderdeel maximale levensduurte heeft, want niet geheel realistisch is. Veder reken ik heel conservatief: nooit echt dure onderdelen vervangen. Ik doe ook alsof je kledij niet moet vervangen over de jaren. Ik ga er ook van uit dat de motor blijft gaan. Ongetwijfeld ben ik ook nog uitgaven vergeten. Alles in euro's.

ST3: 7000
Jas en broek: 150
Jas 2 en broek 2: 150
zomerbroeken 2: 80
zomertruitjes: 60
onderlijfjes (3): 300
klein materiaal (tangetje, pompje, bandenlichters, borstel, shampoo, olie, wax, ontvetter, pons,...): 150
spurcycle: 65
binnenbanden: 40
Nummerplaat: 60
helm: 150
omnium (3j): 252
Abus slot: 84
handschoenen (3p): 150
sjaaltjes (2) 40
banden 1/10k km (5x): 900
Wipperman connex sx ketttingen 1/10k km (5x): 350
tandwieltjes: 2 per 5k km (10x): 200
nieuwe accu: 2000 (want je komt er niet met 1 accu voor het aantal km dat de afschrijving bedraagt).
elektriciteit 30 c/kw 50km/kw: 40
cassettes (1/20k km) 3x: 450 euro
werkuren FM (ruwe schatting: 100 euro/10k): 600
TOTAL COST OF OWNERSHIP: 13271 euro

En nu de opties:
1. je krijgt 23cent per km en het alternatief is de trein die 100% terugbetaald wordt door je wg: je moet 58k km doen om je fiets terug te verdienen. Indien je accu het volhoudt: 50k km

2. je krijgt 15 cent en het alternatief is trein 100% terugbetaald: Je moet 88k km doen om hem terug te verdienen.

3. je krijgt 23 cent en het alternatief is je auto. Veronderstel dat je je auto privé nodig hebt dus enkel niet uitgegeven diesel kan rekenen: 13271 - 3650 euro diesel = is 42k km*

4. je krijgt 15 cent en het alternatief is je auto: enkel niet uitgegeven diesel gerekend (auto niet weggedaan). 13271 - 5000 = 55k km*

Een ST3 (met alle toebehoren) is dus gratis als je er in slaagt in elk geval >50 000 km uit je machien te puren. Of maak ik ergens een denk of rekenfout?

Tot nu toe is dit forum enkel tot aan 20k geraakt, dus de tijd zal het uitwijzen. Ik denk wel dat 50k ergens wel al de limieten opzoeken is, maar weet het niet zeker natuurlijk.
Bij mij zou dat iets van een 8 jaar duren om puur woon werk aan 50k te geraken.


*deze berekening klopt eigenlijk niet, want dieselopbrengst is volledig afhankelijk van aantal km die je moet rijden met je stromer, en dit bedrag verhoogt heel de tijd als je aantal kilometers toenemen waardoor je aantal kilometers dat je moet rijden om terug te verdienen terug afnemen. Ik kan dit niet berekenen, dit zal met limieten zijn of zo iets? heb gewoon een schatting gemaakt).

PS: als je een auto kan wegdoen is het echt een no brainer natuurlijk, dan is ie zeker 'gratis'.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Sommige onderdelen zijn “flink aan de prijs” geschat. Voordeel: het kan alleen maar meevallen.
Daarnaast mis ik persoonlijk de kinekt, spatbordverlengers en tassen.
Witte ST3 van maart 2019
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik hou nog steeds alle kosten bij die ik voor mijn fiets maak (incl kleding die aangeschaft is voor het fietsen, maar die ik ook buiten het fietsen om gebruik). Dat zet ik af tegen de w/w ritten die ik maak. Daarna kan ik op verschillende manieren rekenen.

1) ik reken tov mijn reiskostenvergoeding. Ongeveer 85% van mijn w/w doe ik op de fiets. Dus neem ik 85% van mijn vergoeding. Terugverdientijd huidige uitgavenpatroon is dan 4 jaar (36000 km w/w totaal).

2) ik reken naar wat ik aan trein kosten kwijt zou zijn (is ongeveer zelfde als brandstofkosten voor auto in mijn situatie). Dan kom ik op ongeveer 4.5 à 5 jaar uit.

In beide gevallen reken ik de privékilometers die ik nu niet met de auto maak niet mee.

En het grootste deel van het onderhoud doe ik zelf. Uiteindelijk is de fiets dus "gratis'. Gaat het daarom? Voor mij niet, maar de terugverdienmodellen zijn voor mij wel belangrijk genoeg voor de investering. Geld er op toe leggen was voor mij namelijk geen optie. Én met mijn data kan ik vrouwlief er natuurlijk van overtuigen dat volgende SP nog wat luxer mag zijn. Maar eerst dus nog 3 jaar rondscheuren op mijn X
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Wiebe schreef: 10 nov 2019, 12:47 Ik hou nog steeds alle kosten bij die ik voor mijn fiets maak (incl kleding die aangeschaft is voor het fietsen, maar die ik ook buiten het fietsen om gebruik). Dat zet ik af tegen de w/w ritten die ik maak. Daarna kan ik op verschillende manieren rekenen.

1) ik reken tov mijn reiskostenvergoeding. Ongeveer 85% van mijn w/w doe ik op de fiets. Dus neem ik 85% van mijn vergoeding. Terugverdientijd huidige uitgavenpatroon is dan 4 jaar (36000 km w/w totaal).

2) ik reken naar wat ik aan trein kosten kwijt zou zijn (is ongeveer zelfde als brandstofkosten voor auto in mijn situatie). Dan kom ik op ongeveer 4.5 à 5 jaar uit.

In beide gevallen reken ik de privékilometers die ik nu niet met de auto maak niet mee.

En het grootste deel van het onderhoud doe ik zelf. Uiteindelijk is de fiets dus "gratis'. Gaat het daarom? Voor mij niet, maar de terugverdienmodellen zijn voor mij wel belangrijk genoeg voor de investering. Geld er op toe leggen was voor mij namelijk geen optie. Én met mijn data kan ik vrouwlief er natuurlijk van overtuigen dat volgende SP nog wat luxer mag zijn. Maar eerst dus nog 3 jaar rondscheuren op mijn X
Zo zie ik het ook!😁

Ik zie dat jij óók een ST1X hebt en 32km enkel doet, net als ik. Mijn vraag: hoe zit het met je batterij na bijna 2j? Merk je al veel afname ?
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Mijn Stromer is een bodemloze put: ik laat mijn 100% kostenloze leaseauto er voor staan, krijg geen km vergoeding en moest er een extra tas en een helm voor kopen.
Financieel dus een ramp.


En toch voel ik mij schathemeltjerijk als ik lekker op de fiets naar werk kan rond zonsopkomst zonder files.
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Ik denk dat het nog iets nadeliger zal zijn in vergelijking met auto.
Voor woon-werk verplaatsing met auto krijg je ook een bepaalde vergoeding.
die 24 cent/km voor fiets is dus niet allemaal "winst"

Ik ben ervan overtuigd dat indien ik er zou naar rekenen ik voordeliger ben met mijn 3.0 turbo diesel pickup. met een gemiddeld verbruik van 9L/100km. Deze is ondertussen 10 jaar oud en zal nog vele jaren meekunnen. Ik ben er wel zeker van dat geen enkele Speedpedelec dat ooit zal halen.
Als je rekent dat een batterij een bepaald verval heeft, stel dat ze op een moment nog 60-70% capaciteit heeft. Als je er je trip niet meer kan mee doen heeft ze geen waarde meer en moet je vernieuwen. zo kom je kost per km al snel in de buurt van verbruik auto.

--> als je naar financiële winst rekent, .... vergeet speed pedelec
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Qua kosten is het rijden met mijn auto goedkoper. Dit omdat carpoolde. Aan de andere kant krijg ik 130 euro per maand reiskosten vergoeding. Dat vergoedt veel. Graag wil mijn grote diesel de deur uit doen. Helaas is dit praktisch (caravan) niet haalbaar. Een benzine auto kopen is financieel erg onaantrekkelijk. Ik wacht wel op elektrisch met de mogelijkheid 1200 kg te mogen trekken.
Uiteindelijk vind ik het heerlijk om te fietsen en voel me veel frisser en wordt slanker. Dat is voor mij de winst!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Voor mij ook zoiets, uiteraard andere getalletjes maar hetzelfde principe (ook ander land denk ik? Nl hier).

Ik krijg 'gewoon' 0,19ct per km, wat neer komt op 11,40 per dag, wat neer komt op +/- 245 p/m.

Dat krijg ik, dus daar moet het van.
Voor de Stromer ging ik met de trein a 195 p/m. Dus dat is het doel om vrouwlief happy te houden :).

Aanschaf met kenteken, per jaar verzekering, per jaar (ruim) arbeidsloon en onderdelen voor onderhoud. Dit had ook per km gekund maar ik ga er van uit dat ik gewoon elke dag fiets (wat niet waar is, maar goed).

En in een periode van 3 jaar of meer ga ik er wel vanuit dat er ergens nog 1 of zelfs 2 grote reparaties aan zitten te komen (pech, ongeval, accu, net iets buiten garantie, whatever) van 2000 per keer.

Ik geloof dat ik met die schatting al na 4 jaar rond was.

De praktijk is - uiteraard - anders. De aanschaf is daar aanschaf + kenteken + kinekt + tassen + helm. Daar komen dan opeens inner barends bij en een andere zadelpen en een belletje.
Daar komen opeens bergen met kleren bij voor baselayers, regen, winter schoenen, etc..

Kleren die ik ook voor m'n racefiets gebruik reken ik dan maar niet mee, maar schoenen en mtb kleren speciaal voor de Stromer zeker wel.

Ook elke keer dat ik nu een los treinkaartje haal als ik niet wil fietsen (of niet kan) komt erbij in de Excel. Gewoon om te kunnen zien wat dit hele plan nu kost.

Begrijp me niet verkeerd, ik zal er niet wakker over liggen of het nu lukt om binnen die 195 p/'m of 245 p/'m te blijven in een x aantal jaar. Ik heb de fiets dus de keuze is al gemaakt :P.

Maar je leert er een hoop over wat het nu allemaal gekost heeft, wat zeker van pas gaat komen bij de keuze voor een volgende (of juist niet) of bij inruilen of zo. Of' had ik toch moeten leasen' of 'had ik lease toch stukken relaxter gevonden'.

Er zijn altijd posten die je vergeet of dingen die net even niet gaan zoals je gepland had. Ik wil daar van leren voor een volgende keer, en het kan helpen om vrienden / kennissen / stromerforumbewoners te helpen.
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Ik zie een belangrijke post niet in de berekening: de besparing op een fitness abonnement of andere sportieve kosten die je anders zou moeten uitgeven om fit door het leven te gaan. Ik denk dat je minstens 500€ per jaar mag rekenen dat je er op bespaart. En dan spreken we nog niet van de tijd die je bespaart door niet extra te moeten gaan sporten.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

inderdaad, kostenpost accessoires die henry aanhaalt vergeten. Deze kunnen we wel afzetten tov opbrengst sporten van JeroenB om break even uit te draaien. Dus blijft ongeveer 60k km.

Mij gaat het uiteraard puur uit interesse, niet om elke euro om te draaien. Ik wil het gewoon weten: kan je 'gratis' rijden op een stromer als je hem préfinanciert?

En kan ik dus beweren aan mijn collega's dat ze me niet voor gek moeten verslijten omdat ik zo'n absurd dure fiets koop aangezien hij eigenlijk gratis is. Of nog in andere woorden: je kan: "het kost me (te) veel" niet aanhalen als argument om niet mee te doen aan een beter klimaat, betere gezondheid, minder files, ...
ST3 black 983wh
Plaats reactie