Een lekke band, en dan...?

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Je hebt de weg voor jou alleen, na de bocht voel je eindelijk de wind in de rug, het zonnetje komt vanachter de wolken te voorschijn, de weergoden lachen je toe. Je zet nog even aan, schakelt snel door naar een hogere versnelling en binnen no-time tik je zonder enige moeite de 45 km/uur aan, de Stromer-smile op je gezicht wordt nog groter. Je kijkt naar opzij en ziet de auto's sukkelen op de rijksweg. Als je die vermaledijde helm niet op moest, dan wapperden je haren in de wind en terwijl je net zo lekker stromert, voel je plotseling een vreemde onbalans in je fiets. Je twijfelt. Voelde je het goed? Is dit het gevoel wat hoort bij een lekke band? Nee toch? Jawel! Je hoopt dat je die onbalans toch niet goed gevoeld hebt, je wiebelt wat heen en weer, maar die onbalans gaat niet weg. Je had het wel degelijk gelijk goed waargenomen. Je besluit te stoppen, stapt af, kijkt naar het achterwiel en knijpt eens hard in de fietsband. All twijfel is in een keer weg. Je hebt een lekke band! Tja, wat doe je dan?

Je hebt op dat moment veel opties:
- Hulptroepen bellen (de hulpdienst, het thuisfront).
- De resterende afstand lopend afleggen.
- De lekke band een paar flinke trappen verkopen om vervolgens boos in het gras te gaan zitten.
- De Stromer ergens stallen, met het OV verder en het probleem met de lekke band later oplossen
- Zelf de handen uit de mouwen steken.
En ja, wellicht zijn er nog wel meer opties te bedenken.

Voor dit soort momenten heb ik mijn eigen plaksetje bij de hand.

Vandaag was ik dus aan de beurt. Mijn zo goed als nieuwe Winter Conti had besloten om een spijker mee naar huis te nemen.... Voor dit forum mijn zes tips voor het geval je zelf besluit je lekke band te gaan plakken. Mocht jullie aanpak anders zijn, hebben jullie betere of andere tips, laat maar weten.


Tip 1: Zorg er voor dat het reparatiesetje compleet is.
Het klinkt logisch, maar de vorige keer dat ik met een lekke band geconfronteerd werd, bleek dat het reparatiesetje niet compleet te zijn. Zo had ik de speciale nippel niet bij me waarmee ik de binnenband met autoventiel kon opblazen. Gelukkig was ik toen slechts 1 km van mijn huis verwijderd en kon ik de resterende afstand eenvoudig naar huis lopen. Eenmaal thuisgekomen heb ik onmiddelijk het setje voor mijn situatie compleet gemaakt. Naast een standaard doosje met plakspullen, heb ik ook een klein fietspompje, een verloopnippel en een klein doekje bij me. Doordat ik mijn lekke band moest plakken, kon ik gelijk vaststellen wat ik precies nodig had.

Tip 2: Weet hoe je de buitenband van een Stromer van de velg krijgt.
De oplossing klinkt eenvoudig: met behulp van een bandenlichter! Jawel, alleen zul je dan tot de ontdekking komen dat de plastic bandenlichters de klus niet zondermeer kunnen klaren. Op dit forum kun je een berichtje vinden van Daniel1975 dat hij een plastic bandenlichter heeft gebroken bij zijn poging om de buitenband van de velg te halen. Trouwens, Daniel1975 staat daarin niet alleen, want mij is dat ook bij mijn eerste poging gelukt! De vraag is: hoe krijg je die buitenband er dan wel vanaf met je plastic bandenlichter? Het antwoord is niet: "Met een metalen bandelichter". Een metalen bandenlichter is welliswaar sterker, maar klaart de klus ook niet zondermeer. Daarnaast is de kans bijna 100% dat die metalen bandenlichter jouw velg flink zal beschadigen,

Een fietsband bestaat uit drie basiselementen: het karkas, de hielkern en een rubber loopvlak. De hielkern bepaalt de banddiameter en zorgt dat de band op de velg past. Deze hielkern bestaat meestal uit staaldraad, maar bij vouwbanden gebruikt men aramidevezels (staaldraad is immers slecht vouwbaar...).

De truc is om de hielkern (zowel de linkerzijde als de rechterzijde) naar het midden van de velg te drukken en daar proberen te houden. Dit gaat het makkelijkst nadat je eerst de lucht uit de binnenband hebt laten weglopen. Het midden van de velg ligt "dieper", waardoor je ruimte creert om de hielkern over de velgrand te krijgen. Als je handig bent lukt dit op deze manier zonder bandenlichters, maar als je nu de plastic bandenlichter gebruikt, zul je zien dat je die hielrand makkelijk over de velgrand gaat.

Tip 3: Zoek de oorzaak van de lekke band op en verwijder die.
Als je de oorzaak van de lekke band niet verwijdert, dan zul je daar snel weer last van krijgen. Als je de spijker/naald/doorn/... niet met het oog kunt zien, voel dan met je vingers aan de binnenzijde van de band. De oorzaak gevonden? Verwijder die dan. Het kan soms handig zijn als je daar gereedschap voor hebt meegenomen.

Tip 4: Weet hoe je een binnenband moet plakken.
Zorg er voor dat je weet wat je moet doen om een gat in de binnenband te plakken. Het klinkt logisch, maar langs de kant van de weg de handleiding lezen en voor het eerst in je leven een binnenband plakken is niet het allerbeste idee. Voor een paar euro koop je een binnenband en kun je met je plaksetje op schoot op de bank oefenen.

Tip 5: Weet hoe je de buitenband van een Stromer weer op de velg krijgt.
Ik plaats eerst de binnenband voorzien van een beetje lucht, terug in de buitenband. Vervolgens probeer ik de buitenband zo veel als mogelijk met mijn handen weer goed over de velg te krijgen en duw de hiel weer naar het midden van de velg. Soms lukt het me om die buitenband in het geheel zonder bandenlichter met mijn handen over de velgrand te duwen, soms lukt dat niet. Als het niet lukt, dan komt dat doordat de hiel van de buitenband niet meer overal in het midden van de velg zit. In het algemeen komt dat doordat er teveel lucht in de binnenband zit. Laat dan ook de lucht uit de binnenband weglopen en duw vervolgens de hiel van de buitenband weer naar het midden van de velg. Als die hiel in het lagere gedeelte van die velg zit, zul je zien dat je ruimte hebt gecreerd om het laatste stukje buitenband eenvoudig over de velgrand te duwen. De hulp van een bandenlichter heb je daar vaak niet eens bij nodig.

Tip 6: Pomp je band voldoende hard op.
Omdat je de hiel van de band naar het midden van de velg hebt gedrukt en deze daar waarschijnlijk nog voor een groot gedeelte zal zitten, moet je de band voldoende hard oppompen om de hielrand naar buiten te drukken. Je kunt de buitenband helpen door deze wat met je hand heen en weer te bewegen, maar nogmaal gesproken zorgt een voldoende hoge druk daar ook voor.

Als je ook maar een beetje handig bent, dan klaar je dit klusje binnen het half uur.
Oh ja, mijn Stromer heb ik gewoon "op zijn kop" in het gras geplaatst. Mocht je van alles en nog wat op je stuur hebben geplaatst, dan wel even checken of dit zondermeer wel kan.



___________________
Update: Typo's verwijder
Laatst gewijzigd door Henry op 08 nov 2019, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Goeie tips.

Mijn tip nog: oefen gewoon eens een keer. Je fietst een stukje van huis weg met alleen de tas bij je die je normaal bij je hebt. Dan zet je je fiets op de kop (of hangt hem aan een boom, whatever floats your boat) en ga je aan de gang. Je hoeft dan uiteraard niet te plakken, maar dan weet je wel zeker dat je een complete set hebt.

Heb je nog nooit een band geplakt? Koop een el-cheapo binnenband, blaas hem op en prik hem met een naaldje lek. Vervolgens laat je de band leeg, en zorg je dat je niet meer weet waar het gaatje zit. Succes.
Als dat gelukt is: maak nu eens met een scherp mesje een kleine scheur (niet groter dan 0,5-1cm oid) en plak die ook eens.
Henry schreef: 08 nov 2019, 20:02 Zo had ik de speciale nippel niet bij me waarmee ik de binnenband met autoventiel kon opblazen.
Tja: koop gewoon een "double-action" pompje die op alle ventielen past. Ik heb er eentje van de lokale FM van ongeveer 15 Euro en dat ding voldoet meer dan prima. Heb ik al 5 jaar bij me en tot nu toe heb ik hem 3x gebruikt oid. De tip is wel: gebruik hem zo nu en dan een keer om te kijken of hij het nog doet, mijn vorige pompje deed het na verloop van tijd niet meer, daar kwam ik achter toen ik plat stond. Gelukkig bleek de persoon waar ik aanbelde ook een fietser te zijn en had hij een pomp met juiste koppeling.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Rick
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2019, 06:26

Hoi Henry

Hartstikke leuk geschreven en zeker ook herkenbaar. Hoop dat de eerste lekke band op de stromer bij mij nog even duurt

Gr. Rick
Stromer ST2 2019 | 983wh | ww 26 km enkel
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik heb de winterband (Veetyre) er vorig weekend op gelegd en dat ging een stuk gemakkelijker dan die ellendige originele band. Mijn gevoel is dat de stalen hieldraad bij de Pirelli de boosdoener is, maar kan dat niet hard maken.
Sowiso komt er dit voorjaar de vouwband van de ST5 op. Hopelijk gaat de beter.

Extra tip als aanvulling op de goede originele startpost: controleer of het velglint nog goed ligt na het verwijderen van de binnenband. Als die verschuift kan dat ook nog ellende veroorzaken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 08 nov 2019, 20:34 Mijn gevoel is dat de stalen hieldraad bij de Pirelli de boosdoener is
We zijn gewoon verwend, met die vouwbanden. De banden van de stationsfietsen uit mijn studententijd (stalen hieldraad) moest ik ook altijd eerst met mijn duimen naar binnen drukken voordat ik ze er met de bandenlichter af kreeg. Talloze HEMA bandenlichters naar de haaien door die krengen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

In de auto ben je ook verwend met airco, verwarming, stuur&rembekrachtiging.... vooruitgang noem je dat 8-)

Stalen hieldraden zijn gewoon achterhaald concept.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, ik snap de keus van Stromer ook niet hoor.

Alleen ik vind het wel verbazingwekkend dat mensen dan plotseling oplossingen voor problemen die we 25 jaar geleden allemaal nog kenden totaal zijn vergeten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik vind dat niet gek; ik heb in geen jaren meer zo’n lastige velg/band combi gehad.
Oude Campagnolo Neutron icm een band met stalen draad, dat was zo mogelijk nog gekker.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Tip 1a: de buitenband te verwijderen begin je naast het ventiel. Monteren van de buitenband begin je tegenover het ventiel.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Henry schreef: 08 nov 2019, 20:02 Oh ja, mijn Stromer heb ik gewoon "op zijn kop" in het gras geplaatst.
Voor je hem ondersteboven zet : schakel je fiets uit, haal de batterij eruit en sluit de batterijklep (velcro bandje).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie