Ik heb de huidige cassette er nu 4000 km opliggen met 2 kettingen. De kettingen hebben nog geen 0,5% slijtage en de cassette ziet er zeker nog niet versleten uit. Ik fiets wel voornamelijk op 13t en 14t.
Ketting onderhoud, wat doen jullie?
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Zijn de missing links op een ketting universeel? Of heeft ieder merk een eigen missing link. Dit omdat ik in het ene geval 1 ketting erbij koop, in het andere geval de huidige ketting moet vervangen ( zonde dus, dan moet ik er achterkomen welke ketting de st 1 heeft) thxs
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
De ST1 is een 9-speed fiets, dus moet je een 9-speed missing link kopen. Maar dat kan even goed een Shimano als een KMC zijn dan
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Henri, Tomasj, top!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Noob vraag, maar je moet een schakel dus permanent breken / verwijderen met een tool en daarna vervangen door een 'missing link'? Moet dat elke keer, of moet zoiets 1x en daarna is die missing-linkte openen en te sluiten elke keer dat je ketting verwisselt?
(op filmpjes zie ik dat er een pin uit gaat met een tool, en dat er daarna een nieuwe speciale pin weer in moet die je daarna afbreekt.. Hebben de mensen die elke week ongeveer van ketting wisselen dan een berg van die pinnen of is daar dus de 'missing-link' voor ?)
On a side note: Wat een verschil zeg, ketting even schoon en in de lube. Op plekken - dicht bij een muur of iets aan de zijkant - hoorde ik m'n ketting altijd heel duidelijk. Nu helemaal niks, gewoon stil. Schakelen gaat ook veel meer 'instant'. Mooie test, als ik hem weer hoor als ik dicht bij een geluidsmuur fiets dan moet de ketting weer in de lube . En als ik weer bruine plekjes begin te zien ben ik eigenlijk net te laat met het schoonmaken :s.
(op filmpjes zie ik dat er een pin uit gaat met een tool, en dat er daarna een nieuwe speciale pin weer in moet die je daarna afbreekt.. Hebben de mensen die elke week ongeveer van ketting wisselen dan een berg van die pinnen of is daar dus de 'missing-link' voor ?)
On a side note: Wat een verschil zeg, ketting even schoon en in de lube. Op plekken - dicht bij een muur of iets aan de zijkant - hoorde ik m'n ketting altijd heel duidelijk. Nu helemaal niks, gewoon stil. Schakelen gaat ook veel meer 'instant'. Mooie test, als ik hem weer hoor als ik dicht bij een geluidsmuur fiets dan moet de ketting weer in de lube . En als ik weer bruine plekjes begin te zien ben ik eigenlijk net te laat met het schoonmaken :s.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
De missing link is een schakel die open te maken is. Je hebt er voor eenmalig gebruik en je hebt herbruikbare. Ik gebruik herbruikbare, om te voorkomen dat je bij elke ketting wissel een nieuwe missing link nodig hebt.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
De herbruikbare missing link kun je meerdere keren openen en sluiten. Als je dit te ruw aanpakt, dan zul je na verloop van tijd een nieuwe missing link moeten plaatsen.
Golvas of Tomasj heeft hier de Wippermann Connex ketting (de “Mercedes” onder de kettingen) geïntroduceerd. Behalve dat de kwaliteit van die ketting veel beter schijnt te zijn, heeft die ook nog eens een herbruikbare missing link die nog makkelijker te openen en te sluiten is.
Golvas of Tomasj heeft hier de Wippermann Connex ketting (de “Mercedes” onder de kettingen) geïntroduceerd. Behalve dat de kwaliteit van die ketting veel beter schijnt te zijn, heeft die ook nog eens een herbruikbare missing link die nog makkelijker te openen en te sluiten is.
Witte ST3 van maart 2019
-
- Pro
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 04 sep 2018, 13:01
- Locatie: Schulen, België
Ik kuis/smeer mijn ketting om de 500 km ongeveer of als het hard geregend heeft.
Ketting en tandwiel is 6000 km ingelopen nu en ik merk nog geen slijtage in gebruik.
Ik "cruise" op kleinste tandwiel, maar ik schakel wel altijd een tandje of 3 terug als ik sterk moet afremmen.
T'is wel goe gerief op de ST5
Ketting en tandwiel is 6000 km ingelopen nu en ik merk nog geen slijtage in gebruik.
Ik "cruise" op kleinste tandwiel, maar ik schakel wel altijd een tandje of 3 terug als ik sterk moet afremmen.
T'is wel goe gerief op de ST5
Time you enjoy wasting, isn't wasted time.
St5 rider!
St5 rider!