Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenB schreef: 03 nov 2019, 20:10 Maar hoe lang kan je dan met een cassette doen?
Ik heb de huidige cassette er nu 4000 km opliggen met 2 kettingen. De kettingen hebben nog geen 0,5% slijtage en de cassette ziet er zeker nog niet versleten uit. Ik fiets wel voornamelijk op 13t en 14t.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik fiets met drie kettingen en heb er inmiddels 9.083 km op zitten. De cassette ziet er nog goed uit.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Zijn de missing links op een ketting universeel? Of heeft ieder merk een eigen missing link. Dit omdat ik in het ene geval 1 ketting erbij koop, in het andere geval de huidige ketting moet vervangen ( zonde dus, dan moet ik er achterkomen welke ketting de st 1 heeft) thxs
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ze zijn universeel, maar neem wel een missing link die hoort bij je type ketting, dus voor 11 speed of 10 speed.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 05 nov 2019, 02:57 Ze zijn universeel, maar neem wel een missing link die hoort bij je type ketting, dus voor 11 speed of 10 speed.
De ST1 is een 9-speed fiets, dus moet je een 9-speed missing link kopen. Maar dat kan even goed een Shimano als een KMC zijn dan
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Henri, Tomasj, top!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Noob vraag, maar je moet een schakel dus permanent breken / verwijderen met een tool en daarna vervangen door een 'missing link'? Moet dat elke keer, of moet zoiets 1x en daarna is die missing-linkte openen en te sluiten elke keer dat je ketting verwisselt?

(op filmpjes zie ik dat er een pin uit gaat met een tool, en dat er daarna een nieuwe speciale pin weer in moet die je daarna afbreekt.. Hebben de mensen die elke week ongeveer van ketting wisselen dan een berg van die pinnen of is daar dus de 'missing-link' voor ?)


On a side note: Wat een verschil zeg, ketting even schoon en in de lube. Op plekken - dicht bij een muur of iets aan de zijkant - hoorde ik m'n ketting altijd heel duidelijk. Nu helemaal niks, gewoon stil. Schakelen gaat ook veel meer 'instant'. Mooie test, als ik hem weer hoor als ik dicht bij een geluidsmuur fiets dan moet de ketting weer in de lube :). En als ik weer bruine plekjes begin te zien ben ik eigenlijk net te laat met het schoonmaken :s.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De missing link is een schakel die open te maken is. Je hebt er voor eenmalig gebruik en je hebt herbruikbare. Ik gebruik herbruikbare, om te voorkomen dat je bij elke ketting wissel een nieuwe missing link nodig hebt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De herbruikbare missing link kun je meerdere keren openen en sluiten. Als je dit te ruw aanpakt, dan zul je na verloop van tijd een nieuwe missing link moeten plaatsen.

Golvas of Tomasj heeft hier de Wippermann Connex ketting (de “Mercedes” onder de kettingen) geïntroduceerd. Behalve dat de kwaliteit van die ketting veel beter schijnt te zijn, heeft die ook nog eens een herbruikbare missing link die nog makkelijker te openen en te sluiten is.
Witte ST3 van maart 2019
pleeyer_wan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 sep 2018, 13:01
Locatie: Schulen, België

Ik kuis/smeer mijn ketting om de 500 km ongeveer of als het hard geregend heeft.
Ketting en tandwiel is 6000 km ingelopen nu en ik merk nog geen slijtage in gebruik.
Ik "cruise" op kleinste tandwiel, maar ik schakel wel altijd een tandje of 3 terug als ik sterk moet afremmen.

T'is wel goe gerief op de ST5 :ay
Time you enjoy wasting, isn't wasted time.
St5 rider! :dwarf:
Plaats reactie