Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik werk op een gelijkaardige manier als Lamkram : twee kettingen, ontvetten met remmenreiniger voor "tussentijdse smeerbeurten" (alle 250 km, T9-Boeshield) en alle 1000 km wissel ik de kettingen ... de ketting die eraf komt gaat dan in een bakje met lampenolie (ontvetten), mag na een weekje uitlekken en gaat na de poetsbeurt in een bakje met zuivere motorolie tot ze weer gemonteerd wordt.

Ik kom nooit (lees : NOOIT) met water aan de ketting.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Is een ketting er af en er op makkelijk te doen? Speciale tools nodig?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE



Hou er rekening mee dat een origineel gemonteerde KMC missing link niet herbruikbaar is.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Jorismak schreef: 03 nov 2019, 10:26 Is een ketting er af en er op makkelijk te doen? Speciale tools nodig?
Met een kettingtang van nog geen €10 is het een eenvoudig klusje.
Afbeelding

Wil je de €10 niet uitgeven, maar het op de manier van het filmpje doen? Houd er dan rekening mee dat de ketting over het algemeen vies is en dat het niet zo'n fijn klusje is om te doen. Naar mijn bescheiden mening zijn vele andere zaken waarop je die €10 veel beter kunt besparen.
Laatst gewijzigd door Henry op 03 nov 2019, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Tandwielen schoonmaken is voldoende. Smeren hoeft niet. Ketting na veel rijden in de regen vaker drogen en reinigen en vooral invetten.
Thanks, handig om te weten.

En het hele schoonmaak process duurde me nogal, maar daar wordt ik misschien ook beter in.

Na een regendag thuis gekomen even een droogdoek over de ketting is het probleem niet, en de volgende ochtend kan ik hem even snel een laagje geven met de SKS applicator.
Ik dacht alleen dat voor het smeren van de ketting je eerst alles helemaal schoon en ontvet moest hebben, maar af en toe bijsmeren kan dus best?

'tijd kan je maken' ja zal best. De beperkte vrije tijd die ik heb gaat naar mijn gezin, dat is mijn prioriteit.
Ik ben een beetje verbaasd over de hoeveelheid werk die een machine blijkbaar nodig heeft die toch gemaakt is om kilometers te vreten?

Ik zie het echt niet zitten om 's avonds om half tien in het pikkedonker in de vrieskou /regen nog even m'n ketting schoon te maken en te smeren voordat ik de volgende ochtend weer weg moet.
Mijn fm zei trouwens ook dat ik niet veel hoef te doen zelf als ik om de 6 maanden een service beurt geef aan de fiets.

Maar na 2 weken al bruine plekjes op de ketting zegt mij wat anders :(. Ik hoop dat ie gewoon niet goed ingevet was bij levering en dat het nu niet zo snel meer gaat.

Anders toch het Galvas trucje leren met kettingen wisselen. Dan is het wisselen tenminste zo gepiept en is de 'oude' ketting gewoon 's avonds binnen even schoon te maken
Wil je de €10 niet uitgeven, maar het op de manier van het filmpje doen?
Ik heb al veel meer uitgegeven dan een tientje aan' dingen voor op en rond de fiets ' :).
Als het snel en makkelijk is dan is het het zeker waard. In een paar minuten zit 'de andere' ketting er op, even handen wassen binnen en de fiets is weer rijklaar. Klinkt goed te doen en als een mooie oplossing.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb drie kettingen in gebruik, om die reden nooit stress dat er geen ketting gereed is voor gebruik:
- 1 ketting op de fiets
- 1 keting gereed in een bakje
- 1 ketting in het schoonmaakproces
Ik wissel om de twee weken van ketting. Als je veel km's per dag maakt, dan kun je ook elke week van ketting wisselen.

Schoonmaakproces:
- ketting van de fiets halen (doe ik met een kettingtang).
- vieze ketting in een teiltje doen
- schoonmaken met afwasborstel, Dasty en warm water
- na schoonmaken aan een ijzerdraadje ophangen om droog te druppelen
- als de ketting na 1 of 2 dagen hangen droog is geworden, in een bak met goede motorolie leggen
- na een weekje in de olie te hebben gelegen: weer ophangen aan het ijzerdraadje en laten uitdruppelen
- na enkele dagen droogdruppelen ketting met doek afvegen en bewaren in een bakje. Ketting is gereed voor gebruik.

Het is altijd verstandig om na een flinke regenbui de ketting af te nemen met een doek en bij te smeren. Aan een ketting die je gebruikt zit voor je het weet roest.

Over het onderhoud: je FM heeft gelijk, maar de reparatiekosten liggen dan wel veel hoger. Als je regelmatig onderhoud pleegt aan je "drive train", dan slijten de verschillende onderdelen veel minder en ben je op termijn veel minder kwijt aan onderhoudskosten. Daarbij rijdt de fiets ook nog eens veel beter.

Een schone ketting gaat het makkelijkst door de ketting over het kleinste tandwiel achter te leggen en naast het tandwiel voor (het voorblad). Als je de verbinding weer hebt "herstelt" via de quick link, dan pas de ketting over het voorblad plaatsen. Nadat je de ketting op het voorblad hebt geplaatst, even wat druk zetten op de pedaal om de quick link helemaal in de juiste positie te krijgen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Golvas schreef: 03 nov 2019, 10:30Hou er rekening mee dat een origineel gemonteerde KMC missing link niet herbruikbaar is.
Mijn ST3 was uitgerust met de herbruikbare schakel. Stromer monteert kennelijk verschillende versies.
Met de TOPEAK KETTINGSLIJTAGEMETER ZILVER haak je snel de uiteinden van de ketting bij elkaar en heb je twee handen vrij om de missing link te monteren. Ook handig bij demonteren.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 03 nov 2019, 10:52 Nadat je de ketting op het voorblad hebt geplaatst, even wat druk zetten op de pedaal om de quick link helemaal in de juiste positie te krijgen.
Kan je jouw ketting tang niet in 2 richtingen gebruiken? Die van mij werkt zowel voor openen als sluiten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Zie ook de afbeelding van de BBB BTL-77 uit Henry zijn bijdrage : "dual function".
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Peerke1960 schreef: 03 nov 2019, 09:42 Mmm, dus ontvetten hoeft niet? Reinigen met vochtige doek en vervolgens bijv bt9 erop. Mooi.... :ay
De uitgebeide reactie van henri ergens in 2017 zal ik maar eens opvolgen.
Ja, wel ontvetten maar dat doe ik alleen bij de kettingwissel.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Plaats reactie