Nieuwe fiets eisen?

Marchie

Ik vraag graag jullie advies want ik ben echt ten einde raad.

Mijn ST3 is nog geen drie maanden oud en heeft al meer bij de FM gestaan dat dat ik er op gereden heb. De eerste paar weken was alles in orde, maar vanaf eind augustus kreeg ik last van onregelmatige ondersteuning. Bij de FM is er de eerste keer een update van de batterijsoftware gedaan en nu heb ik nu een nieuwe sensor gekregen. De fiets heeft 3,5 weken bij de FM gestaan in afwachting van de nieuwe sensor. Ik heb hem donderdag mogen ophalen en ben er vrijdag naar mijn werk geweest (42km enkel). Helaas reed hij nog slechter dan voorheen (ik had een gemiddelde van 30km/u, waarbij ik bepaalde stukken niet sneller dan 25km/u kon).

Je begrijpt wellicht dat ik het meer dan beu ben en ten einde raad ben. Eigenlijk kan dit niet hé: zo’n dure nieuwe fiets die niet feilloos werkt en dan nog zo’n lange wachttijd om een ‘nieuwe’ fiets te laten herstellen. Ik zie het eerlijk gezegd niet meer zitten dat ik nu opnieuw naar de FM moet om opnieuw een stuk te laten vervangen om dan achteraf te merken dat het weer niet goed is.

Kan ik in dit geval een nieuwe fiets eisen van Stromer? Er is immers een inferieur en niet correct werkend product geleverd.

Ik heb bovendien ook een fietslening genomen die ik wil afbetalen met de fietsvergoeding die ik krijg van mijn werk, maar als de fiets telkens in reparatie staat, zal dit uiteraard moeilijk worden. Tot nu toe kreeg ik ook geen vervangfiets.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Je kan sowieso geen nieuwe fiets eisen van Stromer. Je hebt geen contract met Stromer; maar wel met je dealer.

Ik denk dat het nog iets te vroeg is om een contractverbreking met die dealer te doen, maar wanneer de volgende 'herstelling' weer zo lang duurt en geen zoden aan de dijk brengt, kan je via een advocaat de aankoop verbreken.

Het probleem is trouwens je dealer, het is niet acceptabel dat je je fiets drie weken kwijt bent om een sensor te vervangen. Voor de vervanging van de sensor heb ik mijn fiets 's morgen binnengebracht en 's avonds afgehaald. Hij heeft ook de controller, Omni en de motorkabel vervangen, dat was ook drie keer op één werkdag geklaard. Dat zijn onderdelen die hij standaard op voorraad heeft liggen (en neen, ik spreek hier niet over een dealer die honderden stromers per jaar verkoopt).

Mijn fm maakt na zo'n aanpassing ook een testrit met de fiets om te kijken of alles in orde is, dat vindt jouw fm blijkbaar niet nodig.

De persoon van Stromer die instaat voor de technische ondersteuning van fietsenmakers in België heeft trouwens enkele weken geleden zijn ontslag gegeven*, dat maakt het voor fm wat moeilijker om dit soort technische issues op te lossen.

*de persoon die instond voor de technische ondersteuning in Nl heeft ook zijn ontslag gegeven....
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marchie schreef: 26 okt 2019, 07:47 Bij de FM is er de eerste keer een update van de batterijsoftware gedaan en nu heb ik nu een nieuwe sensor gekregen. De fiets heeft 3,5 weken bij de FM gestaan in afwachting van de nieuwe sensor.
Voor een update van de batterijsoftware had je bike niet daar de dealer gehoeven. Nieuwe FW kan op afstand worden gepusht.

Voor wat betreft de nieuwe TMM-sensor: kennelijk heeft de dealer ervoor gekozen om geen onderdelen op voorraad te nemen. Dat mag je je dealer aanrekenen.

Als een dealer een onderdeel bij Stromer bestelt, dan wordt dit verzonden vanuit het magazijn in Duitsland en heeft de dealer het binnen 1-3 werkdagen in huis. Waarom jouw bike daar 3,5 week heeft gestaan is mij een raadsel, maar ook dat mag je je dealer aanrekenen.

Na "herstel" blijkt dat je Stromer nog steeds niet goed functioneert. Blijkbaar heeft de dealer je Stromer niet getest voordat-ie hem aan je teruggaf. Ook dat mag je je dealer aanrekenen.

Kortom: die dealer van jou.... :bu:
Marchie schreef: 26 okt 2019, 07:47 Kan ik in dit geval een nieuwe fiets eisen van Stromer? Er is immers een inferieur en niet correct werkend product geleverd.
Je vergeet hierbij dat consumenten naast rechten ook plichten hebben. Eén van die plichten is dat je als consument de dealer (of de fabrikant) de gelegenheid geeft om een probleem - binnen een redelijke termijn -op te lossen.

Verder wat Tomasj zegt: juridisch heb je een overeenkomst met de dealer (de koop). Stromer is in dit verhaal geen partij voor jou. Je zou hoogstens een klacht bij Stromer neer kunnen leggen over de slechte prestaties van je dealer, maar dan nog is het aan Stromer of en zo ja wat ze daarmee doen.

Tot slot: voor jou voelt het nu waarschijnlijk al als een gebed zonder eind en dat snap ik. Maar feitelijk heeft je Stromer één probleem (gebrekkige ondersteuning), dat na twee pogingen nog niet door de dealer is opgelost en waar de dealer ook onnodig lang mee bezig is geweest. Meer is er niet aan de hand.

Je dealer verdient de kans om nog een poging wagen, maar als je het zat bent, dan zou ik nu wel alvast (op schrift!) aan ze laten weten dat deze derde kans wat jou betreft ook de laatste is en dat je - als dit probleem niet binnen termijn x is opgelost - andere stappen overweegt. Want na drie mislukte pogingen vind ik persoonlijk dat je redelijk genoeg bent geweest.

PS: Check eens met welk moment je achterwiel-as is aangedraaid en welke waarden de TMM sensor in het Servicemenu weergeeft?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 26 okt 2019, 08:15 De persoon van Stromer die instaat voor de technische ondersteuning van fietsenmakers in België heeft trouwens enkele weken geleden zijn ontslag gegeven*, dat maakt het voor fm wat moeilijker om dit soort technische issues op te lossen.

*de persoon die instond voor de technische ondersteuning in Nl heeft ook zijn ontslag gegeven....
Hoeft niet, want de dealer kan ook naar CH bellen voor technische ondersteuning, al is een lokale techneut die eventueel on-site support kan geven wel handiger. Overigens lijkt on-site support mij in dit geval nog helemaal niet nodig, of het moet zijn om de dealer te leren wat-ie al lang had moeten weten. (Maar daar zijn dan weer de dealer-opleidingen bij Stromer voor bedoeld.) Bovendien kan de complete Stromer op afstand - dus ook vanuit CH - door Stromer worden uitgelezen.

Ik hoorde trouwens onlangs dat ook mijn favoriete Stromer-techneut, geweldige vakman, weg is bij Stromer. Daar baal ik wel enorm van. Nou moet ik een Cannondale kopen als ik zijn support wil.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

De ketting (keten) is zo sterk als...de zwakste schakel! :oops:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vrees dat het enorme lease-succes voor heel veel zwakke schakels zorgt (mwah-dealers). Dat moet Stromer in de hand zien te houden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 26 okt 2019, 11:42
Hoeft niet, want de dealer kan ook naar CH bellen voor technische ondersteuning, al is een lokale techneut die eventueel on-site support kan geven wel handiger. Overigens lijkt on-site support mij in dit geval nog helemaal niet nodig, of het moet zijn om de dealer te leren wat-ie al lang had moeten weten. (Maar daar zijn dan weer de dealer-opleidingen bij Stromer voor bedoeld.) Bovendien kan de complete Stromer op afstand - dus ook vanuit CH - door Stromer worden uitgelezen.

Ik hoorde trouwens onlangs dat ook mijn favoriete Stromer-techneut, geweldige vakman, weg is bij Stromer. Daar baal ik wel enorm van. Nou moet ik een Cannondale kopen als ik zijn support wil.
Ik vind het wel een echt probleem dat Stromer zoveel belangrijke vakmannen niet kan 'vast'houden...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap wel een beetje hoe dit zo gegaan is, maar als ik Meneer Stromer was geweest dan had ik er alles aan gedaan om deze techneut binnen boord te houden. (Wat ik dan weer niet weet, is óf Stromer dat geprobeerd heeft, kan best zijn van wel hoor, maar als iemand zelf niet wil dan houdt het op). Hij stond 200% voor de kwaliteit die je van een Premium merk zoals Stromer mag verwachten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marchie

Bedankt voor de reacties en het goede advies.
Voor wat betreft de nieuwe TMM-sensor: kennelijk heeft de dealer ervoor gekozen om geen onderdelen op voorraad te nemen. Dat mag je je dealer aanrekenen.

Als een dealer een onderdeel bij Stromer bestelt, dan wordt dit verzonden vanuit het magazijn in Duitsland en heeft de dealer het binnen 1-3 werkdagen in huis. Waarom jouw bike daar 3,5 week heeft gestaan is mij een raadsel, maar ook dat mag je je dealer aanrekenen.
De dealer heeft inderdaad geen onderdelen op voorraad. Het is nochtans een keten met 5 winkels. Ik kreeg van de dealer ook onderstaand 'packing slip' als bewijs dat het effectief zo lang geduurd heeft om de sensor te ontvangen (zie verschil order date en packing date):
Afbeelding1.png
Afbeelding1.png (272.46 KiB) 3134 keer bekeken
Mijn fm maakt na zo'n aanpassing ook een testrit met de fiets om te kijken of alles in orde is, dat vindt jouw fm blijkbaar niet nodig.
De dealer heeft wel degelijk een testrit gemaakt, maar ik zag in de OMNI-app dat dit maar 3km was. De eerste paar km reed de fiets bij mij ook goed, het is helaas na een 10-tal km beginnen te verslechteren. En nu rijdt hij nog max. 35km/u.
Wat ik wel merk is dat de fiets wel weer sneller rijdt als ik recht op de trappers sta. Dit rijdt niet gemakkelijk maar dan gaat het precies wel vlot. Zou dit toch aan de sensor kunnen liggen?
Je dealer verdient de kans om nog een poging wagen, maar als je het zat bent, dan zou ik nu wel alvast (op schrift!) aan ze laten weten dat deze derde kans wat jou betreft ook de laatste is en dat je - als dit probleem niet binnen termijn x is opgelost - andere stappen overweegt. Want na drie mislukte pogingen vind ik persoonlijk dat je redelijk genoeg bent geweest.
Ik heb de dealer ondertussen al opgebeld. Ze zitten er zelf ook mee verveeld en beweren er alles aan te zullen doen om het in orde te brengen. Ik zal ze inderdaad deze kans nog geven. Maar ik zal dit zeker ook op schrift zetten. Goeie tip.
Ze zullen de fiets ook laten uitlezen door Stromer (wat ik eigenlijk eerder al gevraagd had, maar dit is volgens mij nog niet gebeurd).
PS: Check eens met welk moment je achterwiel-as is aangedraaid en welke waarden de TMM sensor in het Servicemenu weergeeft?
Ik heb het achterwiel nog eens op 25nm gezet. De waarden van de sensor lijken me wel redelijk hoog: tussen 1,4 en 1,5. Ik heb daarnet de as nog eens losgedraaid en bij een lager moment zijn de sensorwaardes lager (ik vermoed dat dit normaal is?)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Minder dan 1 was bij mij altijd de waarde. Ga eens rijden met 20 Nm. Die as loopt er echt niet uit en strooi je ook niet. Wordt het dan beter?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie