Belgenmop ?

Dbr
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 aug 2018, 13:42
Locatie: Antwerpse Voorkempen - B
Merk SP: Stromer St7 Dark Platinum
Km-stand: 100

In de krant vandaag in B :
Bijlagen
BAF68F18-0511-48B6-88AB-A343ED47D27D.jpeg
BAF68F18-0511-48B6-88AB-A343ED47D27D.jpeg (547.18 KiB) 4053 keer bekeken
ST1X (2017-2021) ST2 classic (2021-2024) ST7 (2024-?)
Pensioen (sinds 2023) dus enkel nog recreatief gebruik :D !
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Een aanzienlijk deel van de jaagpadeninfrastructuur is fietssnelweg. En de maximale snelheid op jaagpaden is altijd 30 km/h geweest. Dus wat Lydia Peters hier vertelt is geen nieuws, een bevestiging van de huidige situatie.
Ga er ook maar van uit dat de maximale snelheid op veel fietssnelwegen zal beperkt worden tot 30 km/h, omdat de infrastructuur gewoon niet toelaat om er 45 km/h te rijden wanneer het wat drukker wordt. En al zeker omdat heel wat speed-pedelec bestuurders vinden dat ze overal 45 km/h moeten rijden. Ik rijd nog af en toe met de racefiets naar mijn werk, en ik erger me zowat iedere keer mateloos aan een speed-pedelec die me rakelings voorbijsteekt zonder signaal (bel/toeter) of die toch nog ergens probeert in te halen waar er eigenlijk geen plaats voor is.

Ik verwacht ook dat het voorstel van Fietsberaad Vlaanderen wordt ingevoerd
  • SP toegelaten op fietspaden in bebouwde kom (zone 50) aan maximaal 30 km/h, maar vrije keuze om in die zone op de weg te rijden aan 45 km/h
  • In zone 30 verplicht op de weg, net zoals een wagen
  • Buiten bebouwde kom 45km/h op fietspad toegestaan
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Jammerlijke beslissing die toch weer een deel van de twijfelende fietspendelaars zal tegenhouden om de overstap te maken.

Ik snap dat verschillende snelheden op een zelfde baan tot wrevel zorgt (tomasj, Ik ken ook een heleboel mensen die ook een hekel hebben aan de racefietsen op het jaagpad, zeker op een mooie zondag...)

Zelf kan ik maar een paar km het jaagpad gebruiken op mijn woon werk traject en ik zie er op werkdagen 's morgens en 's avonds toch toch nauwelijks mensen op dat pad.

Een oplossing zou kunnen zijn dat tussen bepaalde uren op werkdagen het jaagpad wel opengesteld wordt voor speed pedelecs.

En natuurlijk moet iedereen hoffelijk en veilig rijden. Bij oversteken: snelheid minderen, bellen, en als er niet meer dan een meter plaats is gewoon achter de tragere fietser blijven rijden. Dat geldt niet alleen voor een jaagpad.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Een soortgelijk artikel staat vandaag op nieuwsblad.be : https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191018_04670809
Volgens de minister zijn verschillende jaagpaden niet geschikt voor speedpedelecs door de staat van het pad, soms zijn ze ook onverhard of omdat het pad scherpe bochten heeft.
Dan ligt België ook vol (snel)wegen die niet geschikt zijn voor de auto. :mrgreen:
Golvas schreef: 17 sep 2019, 21:23 Vorige week dinsdag (net tijdens de drukke avondpiek van het woon- werkverkeer) een ijsje gegeten langs het jaagpad van het Albertkanaal t.h.v. Massenhoven ... op een half uur tijd telden we daar 30 (!) SP's, waarvan maar liefst 22 Stromers ... :ck: :be
Benieuwd of mevrouw Peeters die mensen een gelijkwaardig alternatief gaat weten aan te bieden ... Albertkanaal maakt namelijk geen deel uit van een fietsostrade, maar is momenteel (sedert de aankondiging van Weyts) wel toegelaten voor SP's.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
geertdirickx
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2018, 21:44
Locatie: Herentals
Merk SP: Stromer
Km-stand: 6500

Golvas schreef: 19 okt 2019, 10:49 Albertkanaal maakt namelijk geen deel uit van een fietsostrade, maar is momenteel (sedert de aankondiging van Weyts) wel toegelaten voor SP's.
Albertkanaal = F5 = fietsostrade
Zie https://fietssnelwegen.be/f5
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Hopelijk worden we binnenkort ook langs Dessel-Schoten toegelaten...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

geertdirickx schreef: 19 okt 2019, 15:27 Albertkanaal = F5 = fietsostrade
Zie https://fietssnelwegen.be/f5
Wist ik niet en blijkt (in tegenstelling tot bvb. de F3) helaas ook niet uit de bewegwijzering / markeringen ... dankjewel voor de aanvulling ! :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
stroomluc
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 jan 2019, 01:22

Tomasj schreef: 19 okt 2019, 09:07 Een aanzienlijk deel van de jaagpadeninfrastructuur is fietssnelweg. En de maximale snelheid op jaagpaden is altijd 30 km/h geweest. Dus wat Lydia Peters hier vertelt is geen nieuws, een bevestiging van de huidige situatie.
Ga er ook maar van uit dat de maximale snelheid op veel fietssnelwegen zal beperkt worden tot 30 km/h, omdat de infrastructuur gewoon niet toelaat om er 45 km/h te rijden wanneer het wat drukker wordt. En al zeker omdat heel wat speed-pedelec bestuurders vinden dat ze overal 45 km/h moeten rijden. Ik rijd nog af en toe met de racefiets naar mijn werk, en ik erger me zowat iedere keer mateloos aan een speed-pedelec die me rakelings voorbijsteekt zonder signaal (bel/toeter) of die toch nog ergens probeert in te halen waar er eigenlijk geen plaats voor is.

Ik verwacht ook dat het voorstel van Fietsberaad Vlaanderen wordt ingevoerd
  • SP toegelaten op fietspaden in bebouwde kom (zone 50) aan maximaal 30 km/h, maar vrije keuze om in die zone op de weg te rijden aan 45 km/h
  • In zone 30 verplicht op de weg, net zoals een wagen
  • Buiten bebouwde kom 45km/h op fietspad toegestaan
Uw argumentatie is correct, maar dit gaat dan meer over de houding van speed-pedelic rijders, die kan inderdaad in veel gevallen beter. Maar dit geldt denk ik voor alle jaagpadgebruikers. De argumentie die minister Peeters hier aanhaalt is op zijn zacht gezegd vreemd.
De snelheid op fietssnelheden is volgens mij al beperkt tot 30km/h.
Voor mijn WW verkeer moet ik een deel op het jaagpad, ik moet namelijk een veerboot nemen. Dit jaagpad maakt volgens mij geen deel uit van een fietssnelweg.
Terug de auto in, fiets verkopen??
Dank aan een wereldvreemde minister
ST3 deep black M. 983 Wh Comfort. Giro Bexley
Coyote
Pro
Pro
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 aug 2019, 18:13

Langs het albertKANAAL mogen de sp wel, langs de VAART mogen sp niet, reden is omdat het een gedeeld pad voor fietsers en voetgangers betreft, zie blauw bord langs het gehele kanaal. En er zijn meer van die gedeelde borden waar sp's niet welkom zijn. Wees op uw hoede, men gaat controleren. Collega van mij in park rivierenhof staande gehouden met sp, 52 euro boete. Boodschap aan diegene die de boel verzieken en altijd en overal 45 moeten en zullen rijden alsof hun leven in gevaar is. Wakker worden jongens of het word nog erger !
stroomluc
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 jan 2019, 01:22

Coyote schreef: 19 okt 2019, 16:31 Langs het albertKANAAL mogen de sp wel, langs de VAART mogen sp niet, reden is omdat het een gedeeld pad voor fietsers en voetgangers betreft, zie blauw bord langs het gehele kanaal. En er zijn meer van die gedeelde borden waar sp's niet welkom zijn. Wees op uw hoede, men gaat controleren. Collega van mij in park rivierenhof staande gehouden met sp, 52 euro boete. Boodschap aan diegene die de boel verzieken en altijd en overal 45 moeten en zullen rijden alsof hun leven in gevaar is. Wakker worden jongens of het word nog erger !
Volledig akkoord. Ik heb ook op mijn weg een bordenwissel ( gedeeld en niet ) om U tegen te zeggen. Maar ik denk dat velen zich eens moeten gaan bezinnen en niet overal 45 km/h willen rijden, of het gaat inderdaad nog erger worden.
ST3 deep black M. 983 Wh Comfort. Giro Bexley
Plaats reactie