Ik ben van plan om door te rijden met deze "winterband", eens kijken hoe het bevalt met de hogere temperaturen.
Met de auto heb ik ook een winter- en zomerset; daar merk ik echt verschil in grip en vind ik een seizoenwissel noodzakelijk.
Met de Stromer ben ik benieuwd of de winterband bij hogere temperaturen te soft is (bochten/remweg), of dat deze acceptabel blijft. Qua bandenslijtage, snelheid + of - een paar Km, maakt het me allemaal niet zoveel uit; grip, remweg en stuurgedrag hebben voor mij prio.
Continental Top CONTACT Winter II Premium topic
Ik rij er nu bijna 2 jaar mee. Bij beurt 2 maanden geleden achterband vervangen. Voor mij voldoet het prima en scheelt 2 banden wissels per jaar. Bij mijn auto zou ik nooit doorrijden op mijn winterbanden in de zomer.J3R schreef: ↑01 jun 2019, 11:04 Ik ben van plan om door te rijden met deze "winterband", eens kijken hoe het bevalt met de hogere temperaturen.
Met de auto heb ik ook een winter- en zomerset; daar merk ik echt verschil in grip en vind ik een seizoenwissel noodzakelijk.
Met de Stromer ben ik benieuwd of de winterband bij hogere temperaturen te soft is (bochten/remweg), of dat deze acceptabel blijft. Qua bandenslijtage, snelheid + of - een paar Km, maakt het me allemaal niet zoveel uit; grip, remweg en stuurgedrag hebben voor mij prio.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Het blijven prettige banden om op door te rijden; ik merk wel dat het rubber van de band met deze hoge temperaturen zachter is en dat bij het snel nemen van een scherpe bocht, het voorwiel eerder begint te schuiven.
Stromer (ST2) ST3 Li-ion 983Wh
Ik vind ze te hard slijten om in de zomer door te rijden (ruim 1000 km/maand). Dan zou ik misschien de 2e winter niet eens halen. Ik heb daarom gekozen om in de zomer een paar “goedkope” Conti City plus banden te rijden en die bevallen erg goed (bij droog weer).
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Ik heb vandaag eens wat met de data gespeeld.
Probleem is dat er heel wat variabelen zijn, naast de evidente snelheid, windsnelheid en temperatuur, ben ik ook van banden gewisseld, heb ik een nieuwe batterij gekregen omdat er iets mis was met de software van de eerste, is mijn route aangepast ten gevolge van wegeniswerken, daarna nog eens opnieuw aangepast vanwege een betere route gevonden, aangepaste ondersteuning (30 - 50 % trapsensor)...
Die dingen hebben dus allemaal hun impact, zodat ik steeds opnieuw kleine populaties dien te vergelijken. Ik heb dus bvb amper met de winterbanden over 't zelfde wegdek gereden als met de zomerbanden.
Wanneer ik alle data invul, en een automatische first run doe, is de temperatuur de belangrijkste parameter : de software stelt voor de populatie op te delen bij 13°C. Wanneer je de curve ziet, is het echt wel frappant, boven de 13°C kom ik zelden of nooit boven de 13Wh/km uit (gemiddeld 11,8 Wh/km), onder de 13°C is mijn gemiddeld verbruik 12.99 Wh/km...
Nu heb ik zelf wel de indruk dat ik vanaf 15°C zo goed als nooit issues heb met mijn autonomie...
Een tweede test: is de nieuwe batterij beter dan de oude? De analyse geeft aan dat de kans dat beide batterijen gelijkwaardig zijn 0,03% is. Dat had ik zelf dus ook al gemerkt. Nu is het ook wel wat warmer sinds ik die nieuwe batterij heb, dus dat vertekent het beeld lichtjes (en mogelijk ook de eerste test)... Maar ze is dus beter
Daarna heb ik nog een analyse gedaan op een zeer beperkte dataset: alle gegevens van de voorbije 6 weken, met de nieuwe batterij, altijd dezelfde weg, en alleen de terugweg.
Aangezien dit een redelijk homogene populatie is, heb ik hier even een regressie-analyse op uitgevoerd.
Op de snelheid krijg ik een hoge R-square : er is een duidelijke correlatie is tussen Airspeed (snelheid die rekening houdt met wind) en verbruik:
Verbruik = -5,9 + 0.45 * airspeed wh/km
Nu zitten al mijn metingen in een vrij nauwe band (airspeed tussen de 36.8 km/h en 41.0 km/h)...
Ik zou dus enkele keren moeten tegen een gemiddelde van 25 km/h naar huis rijden om de resultaten nog te verbeteren, maar dat heb ik er toch niet voor over
Op temperatuur is er niet direct een correlatie bij die laatste dataset, maar dat zijn allemaal metingen bij temperaturen tussen 16°C en 40 °C... Ik blijf verdere data verzamelen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Interessante materie!
Twee dingen:
1. Heb je nog een conclusie kunnen trekken over winterband vs zomerband?
2. Denk je dat het zin heeft om in de koude periode de accu warm te houden, bijvoorbeeld met een accuhoes?
Twee dingen:
1. Heb je nog een conclusie kunnen trekken over winterband vs zomerband?
2. Denk je dat het zin heeft om in de koude periode de accu warm te houden, bijvoorbeeld met een accuhoes?
Witte ST3 van maart 2019
Na 2 keer te zijn gevallen door het verliezen van grip was ik bijna mijn vertrouwen in de fiets kwijt. Die Big ben banden voelen soms als rijden op ijs, met name met een nat wegdek. Ondanks ik voorzichtig rijd in bochten is het toch 2 keer mis gegaan.
Ivm het vertrouwen en ik niet nog een keer wilde vallen de continental top contact winter 2 premium aangeschaft. En wat was de eerste rit een beleving! In vreselijk natte omstandigheden had ik meer grip dan ik ooit ervaren heb met de big ben’s in droge omstandigheden. Wat een enorm verschil. Het gevoel van banden welke aan de weg “plakken” is wat ik vanaf het begin had moeten ervaren. Nooit meer terug naar de big ben!
Ivm het vertrouwen en ik niet nog een keer wilde vallen de continental top contact winter 2 premium aangeschaft. En wat was de eerste rit een beleving! In vreselijk natte omstandigheden had ik meer grip dan ik ooit ervaren heb met de big ben’s in droge omstandigheden. Wat een enorm verschil. Het gevoel van banden welke aan de weg “plakken” is wat ik vanaf het begin had moeten ervaren. Nooit meer terug naar de big ben!
- StRONer
- Rookie
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 27 nov 2017, 21:21
- Locatie: Heelsum
- Merk SP: Stromer ST5
- Km-stand: 4400
Ik heb eenzelfde ervaring met de BIG BEN. Ook een paar keer onderuit gegaan in, op het oog, in het geheel geen gevaarlijke situaties. Zomaar in één keer je voorwiel compleet weg en daar ga je. Ik ga de band ook maar eens vervangen voor een Continental.
Vraag 1: heb je alleen de voorband vervangen of ook meteen de achterband meegepakt??
Vraag2: ik wil niet ieder seizoen van band wisselen. Hoe houden de Continentals zich in zomerse omstandigheden?
Vraag 1: heb je alleen de voorband vervangen of ook meteen de achterband meegepakt??
Vraag2: ik wil niet ieder seizoen van band wisselen. Hoe houden de Continentals zich in zomerse omstandigheden?
2018 - 2022 ST1x Sand verende voorvork en by.Schulz G1
2023 - ………. ST5 matgrijs. Wren verende voorvork en Bodyfloat
Woon-werk 10,5 km enkele reis
2023 - ………. ST5 matgrijs. Wren verende voorvork en Bodyfloat
Woon-werk 10,5 km enkele reis
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Als je dit topic volledig doorleest, dan zul je ook ervaringen van mensen tegen komen die deze band er het hele jaar door op laten liggen. Hoewel de zomerse temperaturen niet optimaal zijn voor de compound van deze band, zijn deze gebruikers daar toch allemaal erg tevreden over.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Expert
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Even geen SP
- Km-stand: nvt
Na enig getwijfel houd ik het toch maar even bij de Pirellis ook van de winter. Ik heb een route met mooi vlak asfalt en goede afwatering dus dat zou denk ik geen problemen moeten geven tot nu toe heb ik nog niet het gevoel gehad onvoldoende grip te hebben.
Als Continental nog eens met een 2.2 band komt dan ga ik er denk ik wel serieus naar kijken. Vooralsnog lijkt mij dat je met een 2.0 band toch wat comfort in gaat leveren en aangezien ik niet met een Kinect o.i.d. rij kan ik de vering van de grote banden toch wel waarderen.
Als Continental nog eens met een 2.2 band komt dan ga ik er denk ik wel serieus naar kijken. Vooralsnog lijkt mij dat je met een 2.0 band toch wat comfort in gaat leveren en aangezien ik niet met een Kinect o.i.d. rij kan ik de vering van de grote banden toch wel waarderen.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren