De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...

Karst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2019, 18:18
Locatie: IJmuiden
Merk SP: Stromer ST5

http://www.verkeerskunde.nl/blog/blog/d ... 0211.lynkx

Ik hoop dit toch zo! Aantal keer op de SP naar het werk geweest maar het staat mij toch zo tegen om op de rijbaan te fietsen. Automobilisten zien een fiets en "wat er ook gebeurd die gaat niet voor mij rijden" mentaliteit ben ik zat.. Heb zelfs al een keer gehad dat ik achter een auto rijdend deze de ruitensproeier aan zette.. rook helemaal naar citroen...

We zijn klimaattechnisch goed bezig (minder luchtvervuiling, vermindering brandstof gebruik en aan onze gezondheid aan het werken) en krijgen de deksel op onze neus...

Naar het Malieveld!
ST5
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De reden dat er in B meer speed-pedelecs verkocht worden is wel voor een heel andere reden, en met name een louter financiële reden
  • Veel mensen krijgen op 't werk een fietsvergoeding, ook voor de speed-pedelec. Dat is dan tot 0,23 EUR per km woon-werkverkeer netto opbrengst. Iemand die 25 km van zijn werk woont kan zo 2000 -2500 EUR per jaar netto cashen
  • Veel bedrijven geven hun werknemers een leasefiets via een cafetariaplan. Voor pakweg 200-250 EUR brutoloon per maand (netto dus eerder 100 EUR per maand) heb je iedere drie jaar een nieuwe speed-pedelec incl onderhoud en verzekering.
  • Je kan die twee maatregels dus combineren. Je betaalt dan 100 EUR per maand netto voor je speed-pedelec, en je werkgever betaalt je 200 EUR netto per maand fietsvergoeding
Maar zelfs dan is het een wonder dat er meer speed-pedelecs in B dan in Nl zijn. Er zijn meer dan 8000 speed-pedelecs in de provincie Antwerpen alleen, geëxtrapoleerd naar NL zou dat om en bij de 100 000 speed-pedelecs in Nl opleveren. Terwijl je hier dus op 't fietspad mag rijden, maar dat vaak te smal en te hobbelig is in B.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Tomasj, max. fietsvergoeding is sinds dit jaar zelfs verhoogd naar 0,24€/km.

Niet dat iedereen dit maximum krijgt, maar wou het toch ff vermelden.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Goed en realistisch artikel. Ik hoop dat het navolging krijgt!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

In NL heeft de speed pedelec de status van brommer.
Voor een fiets geldt een fietsvergoeding, voor de brommer geldt die fietsvergoeding niet.
Daar komt nog eens bij dat (volgens de info die ik tot mijn beschikking heb) de fietsvergoedingen in NL niet zo gunstig zijn als in B.
Witte ST3 van maart 2019
Brabo
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 aug 2019, 18:32
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer

En als bedrijf in België is de fiets 120% fiscaal inbrengbaar/aftrekbaar in het bedrijf.
Vanaf volgend jaar is dit ‘slechts’ 100%
De aftrekbaarheid van geld ook voor alle opties, toebehoren, onderhoud en kleding
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

JeroenH schreef: 05 okt 2019, 15:01 Tomasj, max. fietsvergoeding is sinds dit jaar zelfs verhoogd naar 0,24€/km.

Niet dat iedereen dit maximum krijgt, maar wou het toch ff vermelden.
Lol, in NL krijg je voor een auto slecht €0,19!! (Wat schandalig laag is)
Coyote
Pro
Pro
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 aug 2019, 18:13

Ik krijg ook 0,23 cent fiets vergoeding in B. Maar er word niet vermeld dat je voor de wagen in B nog meer krijgt. Dus waarom zou iedereen op de fiets springen ? Omgekeerd zou nog een heel ander verhaal zijn.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Coyote schreef: 15 okt 2019, 10:12 Ik krijg ook 0,23 cent fiets vergoeding in B. Maar er word niet vermeld dat je voor de wagen in B nog meer krijgt. Dus waarom zou iedereen op de fiets springen ? Omgekeerd zou nog een heel ander verhaal zijn.
Je krijgt een hoger onkostenvergoeding voor de wagen wanneer je naar een andere plek dan je vaste werkstek moet rijden. Maar de tussenkomst van de werkgever in de autokosten van woon-werkverkeer wordt in tegenstelling tot de fietsvergoeding belast, op een forfait na.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Daniel1975 schreef: 07 okt 2019, 07:06
JeroenH schreef: 05 okt 2019, 15:01 Tomasj, max. fietsvergoeding is sinds dit jaar zelfs verhoogd naar 0,24€/km.

Niet dat iedereen dit maximum krijgt, maar wou het toch ff vermelden.
Lol, in NL krijg je voor een auto slecht €0,19!! (Wat schandalig laag is)
Ik krijg voor de fiets ook € 0,19 per km. Woon-werk... Sterker nog, eens per week zit ik op een ander kantoor, en dat is 6 km van huis, die doe ik lopend, en ook dan krijg ik dat.
Mijn werkgever geeft 0,19 aan iedereenn, ongeacht wijze waarop wordt gereisd. Alleen OV wordt vergoed met werkelijke kosten (op declaratiebasis).
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Plaats reactie