Qwic RD10 Speed

JosRD10
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2019, 14:48

SInds februari in het bezit an de RD10. Komend van een Gazelle CityZen speed was dat een verademing vooral qua houding (kreeg o.a. nekklachten). Na een maand viel alles uit; oorzaak een doorgebrande accu (of onderdeel daarvan; ik ben niet zo technisch). Dat is hier op het forum al vaker gemeld. Levering van de accu duurde wel enige tijd, maar uiteindelijk weer lekker aan het fietsen. Ik gebruik hem voor woon-werk (enkel 27km) en rijdt bijna altijd met de hoogste ondersteuning en rond de 40 km/u. Dan heb ik, afhankelijk van het weer uiteraard, zo'n twee streepjes over. Op het werk weer opladen en weer retour.
In de afgelopen maanden ook wat getest met minder ondersteuning en tijdens de zomer kan ik met stand 5 en tijdig terugschakelen heen en weer met één acculading. Best tevreden daarover.
Al enige tijd merkte ik een hier ook al vaker genoemd probleem; als ik met ondersteuning in stand 3 zo'n 35 km/u rijdt en naar stand 4 ga, houdt de fiets in. Ook op stand 5 hetzelfde probleem. Op stand 6 weer normale ondersteuning. Mee terug gegaan naar FM en na contact met QWIC zou het aan de controller liggen. Donderdag de fiets weer terug en bij de eerste rit merkte ik direct dat het niet beter is geworden. Sterker: het is slechter; ik heb nu een soort pulserende ondersteuning op het ritme van 1 seconde. Het lijkt erop dat de ondersteuning wil beginnen en gelijk weer stopt. Feitelijk is er dus geen ondersteuning.
Baal hier enorm van; door trage levering van de onderdelen kan ik de fiets al weer twee weken niet gebruiken en nu...?
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

NB Een collega wacht al sinds mei op de RD11..
Erikvissen
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2019, 16:41

Zit ook te wachten op de RD11. Elke keer wordt de leveringsdatum weer vooruitgeschoven. Fiets nu nog op de RD10 en, even afkloppen, nu zonder problemen. Als de fiets doet wat hij moet doen vind ik het nog steeds een heerlijke fiets. Kijk wel uit naar de RD11 en heb het geluk dat de FM deze zonder bijbetaling omruild.
Erikvissen
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2019, 16:41

En nog even over de trage reparaties. Probeer samen met de FM de QWIC zelf eens aan de telefoon te krijgen. Dat heeft bij mij gewerkt en toen kon het ineens allemaal heel snel.
JosRD10
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2019, 14:48

Vandaag is de fiets weer teruggebracht. Heeft met elkaar een week geduurd. Dat viel mee deze keer. FM heft alle contacten en aansluitingen nagelopen en daarna deed hij het weer. Blijkbaar zat er ergens een aansluiting niet helemaal goed vast.
Contact met QWIC heb ik bij het uitvallen van mijn accu (in het voorjaar) gehad. Volgens hen communiceren ze normaal gesproken alleen via de FM. Toen toch uitgebreid over het accuprobleem gesproken. Ze hadden een serie accu’s die niet volgens hun specificaties waren gemaakt. Daardoor zat er ergens teveel ruimte en brandde er iets door. Onder het bovenste kapje van de accu was inderdaad iets gesmolten.
Verder had het telefoontje geen invloed op de snelheid van leveren van de nieuwe accu.
Afijn, nu weer lekker fietsen :cool2:
Krizla
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 nov 2018, 13:18

JosRD10 schreef: 22 sep 2019, 11:37 SInds februari in het bezit an de RD10. Komend van een Gazelle CityZen speed was dat een verademing vooral qua houding (kreeg o.a. nekklachten). Na een maand viel alles uit; oorzaak een doorgebrande accu (of onderdeel daarvan; ik ben niet zo technisch). Dat is hier op het forum al vaker gemeld. Levering van de accu duurde wel enige tijd, maar uiteindelijk weer lekker aan het fietsen. Ik gebruik hem voor woon-werk (enkel 27km) en rijdt bijna altijd met de hoogste ondersteuning en rond de 40 km/u. Dan heb ik, afhankelijk van het weer uiteraard, zo'n twee streepjes over. Op het werk weer opladen en weer retour.
In de afgelopen maanden ook wat getest met minder ondersteuning en tijdens de zomer kan ik met stand 5 en tijdig terugschakelen heen en weer met één acculading. Best tevreden daarover.
Al enige tijd merkte ik een hier ook al vaker genoemd probleem; als ik met ondersteuning in stand 3 zo'n 35 km/u rijdt en naar stand 4 ga, houdt de fiets in. Ook op stand 5 hetzelfde probleem. Op stand 6 weer normale ondersteuning. Mee terug gegaan naar FM en na contact met QWIC zou het aan de controller liggen. Donderdag de fiets weer terug en bij de eerste rit merkte ik direct dat het niet beter is geworden. Sterker: het is slechter; ik heb nu een soort pulserende ondersteuning op het ritme van 1 seconde. Het lijkt erop dat de ondersteuning wil beginnen en gelijk weer stopt. Feitelijk is er dus geen ondersteuning.
Baal hier enorm van; door trage levering van de onderdelen kan ik de fiets al weer twee weken niet gebruiken en nu...?
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

NB Een collega wacht al sinds mei op de RD11..
Dat "pulserend" rtijden is de trapassensor waarvan de kabel niet goed connecteert. Ik had dit probleem bij levering al ... direct nieuw onderdeel laten steken binnen garantie natuurlijk. De sensor die meet hoeveel kracht je op de pedalen zet geeft dan geen constant signaal waardoor de verkregen kracht pulserend aanvoelt ... dat van die batterij, dat heb ik al 2 keer gehad dus. Zit nu aan mijn derde en dit zou geen probleem meer mogen geven ...
Krizla
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 nov 2018, 13:18

Mistlicht schreef: 18 sep 2019, 19:29 Zaterdagmorgen na 4km (van de 32) viel plots alles uit. Ondersteuning, verlichting, alles weg...
Net op een moordstrookje, om 6u30. Gelukkig heb ik achteraan extra verlichting.

Even doorgefietst, ENRA pechverhelping gebeld, maar dat ging minstens 1u duren, waarschijnlijk meer.
Dus de resterende km maar naar huis gefietst. Ik had de indruk dat de fiets zelfs tegenwerkt als je trapt, in 'vrijloop' leek hij weer te versnellen (licht bergaf).
De fiets gaf me al de hele week het gevoel dat er iets niet klopte. Tijdens 8 van de 10 ritten was de ondersteuning een stuk minder krachtig. Bergop haalde hij nog amper 30, terwijl dit anders 36-38 is. De eerste verdachte was de lagere temperatuur, maar dan moest hij het die 2 andere ritten natuurlijk ook gedaan hebben.

Dit is al de 2e keer dat alles volledig wegvalt. Op 1200km zijn daardoor de controller en trapassensor vervangen.
Nu had ik opnieuw 3000km gereden. Ik wacht het verdict van de FM nog af...
Exact hetzelfde gehad ... toch straf eigenlijk voor zo'n dure fiets ... ik heb ondertussen een haat/liefde verhouding ermee. Zalige fiets, maar als je dat 's avonds in de regen op een fietspad in Bokrijk in de bossen overkomt, dan vloekt ge wel eens. :)
Krizla
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 nov 2018, 13:18

Hey, ik wil deze ortlieb stuurtas monteren op mijn stuur:
https://www.ortlieb.com/nl/ultimatesix-high-visibility

Ik heb hiervan ook de zijtassen achter ... lekker zichtbaar, maar ik heb plaats tekort, ik wil een stuurtas voor sleutels portefuielle en andere waardevolle spullen. Maaaaar ... lijkt me zeer moeilijk te monteren op het stuur van een QWIC RD10SPEED ... ze zit vanalles in de weg hè ... kent er iemand een goeie "bicycle handle bar extender"? Ik weet niet hoe dat in 't nederlands moet heten. :)

Zoiets, maar deze gaat ook niet passen op de QWIC:
JosRD10
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2019, 14:48

Krizla schreef: 03 okt 2019, 22:28 Dat "pulserend" rtijden is de trapassensor waarvan de kabel niet goed connecteert. Ik had dit probleem bij levering al ... direct nieuw onderdeel laten steken binnen garantie natuurlijk. De sensor die meet hoeveel kracht je op de pedalen zet geeft dan geen constant signaal waardoor de verkregen kracht pulserend aanvoelt ... dat van die batterij, dat heb ik al 2 keer gehad dus. Zit nu aan mijn derde en dit zou geen probleem meer mogen geven ...
Weet je ook waar die trapassensorzit? Je verhaal komt overeen met dat van de FM; voor aflevering had hij hem getest en hij deed het prima. Bij aflevering dus niet. Zou er iets losgetrild kunnen zijn tijdens het vervoer? Daarna heeft hij hem weer nagekeken en alle connectoren nagelopen. Probleem opgelost. Als het nog eens gebeurt (onderweg) en ik kan het zelf fixen, scheelt dat weer een hoop gedoe.
Laatst gewijzigd door JosRD10 op 04 okt 2019, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Krizla
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 nov 2018, 13:18

Ja, ergens achter de trapas ... maar ik zou er zelf zeker NIETS aan doen ... gewoon melden en laten maken. Ik heb een volledig nieuwe trapas met sensor direct gekregen. De reden is:
De fietsen worden deel gemonteerd afgeleverd bij de dealer ... als die montage niet OK is ... dan zorgt dat voor deze issues. Bij aflevering check mijn dealer ook of er overal nog genoeg vet/vaseline in zit, alles wordt gedeeltelijk gedemonteerd en nagekeken. Het eerst wat je dus moet doen als je een fiets wil kopen is zoeken naar een goeie fietsenmaker. :)
Krizla
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 nov 2018, 13:18

Vlamingen hier op dit Forum,

Dit is een oproep om jullie lid te maken van Facebook groep "Speed Pedelec Vlaanderen", we willen alle Vlaamse SP-rijders centraliseren en samen discussieren over hoe het wel of niet moet, vooral over wetgeving en met de info naar beleidsmakers gaan ...
Plaats reactie