Een 4 seizoen onder de auto is het beste van niks. Rij je altijd sub-optimaal. Een zomerband kan prima overweg met regen, geen enkele reden voor een halfwas band. De bottleneck van een zomerband is niet regen/water, maar temperatuur. Pas vanaf ca. 7gr gaat een allseason wat voor je betekenen en onder echt winterse omstandigheden doet ie weer te weinig.
Geen enkele haar op mijn hoofd die er over denkt. Dan maar die vervelende wissel.
Het Speed Pedelec Bandentopic (voor 27,5" wielen)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn 4-seizoenenbanden presteren aanzienlijk beter bij serieuze regenval dan zomerbanden. Voor wat betreft sneeuw in de winter ben ik het met je eens, maar zoals gezegd dat zijn omstandigheden waaronder ik bij voorkeur de weg niet op ga, dus daar heb ik geen winterbanden voor nodig.Daniel1975 schreef: ↑29 sep 2019, 18:16 Een zomerband kan prima overweg met regen, geen enkele reden voor een halfwas band.
Ik vind juist die bandenwissel naar winterbanden schromelijk overdreven. Alsof we in de Zwitserse Alpen wonen ofzo.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Er is enorm veel verschil in kwaliteit/prestaties van verschillende banden, zowel voor de auto als voor de fiets. Ondanks dat mijn huidige SP banden (Conti Top Contact II) geweldig presteren met regen gaan hier volgende week ook de Conti Top Contact Winter II Premium banden erop.
(en bij de auto doe ik die wissel ook gewoon zelf: stapeltje metalen velgen met winterbanden staan gewoon in de garage te wachten tot het weer koud genoeg is)
(en bij de auto doe ik die wissel ook gewoon zelf: stapeltje metalen velgen met winterbanden staan gewoon in de garage te wachten tot het weer koud genoeg is)
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
En hier komen dan ook de persoonlijke voorkeuren en gebruiksprofielen naar voren/boven !
Ik rijd onder vrijwel elke weer-conditie (de grote uitzondering is "ijzel") en doe nogal wat kilometers. Heb een bovenmatige interesse in betrouwbaarheid, spoorvastheid, uitbreekgedrag, etc etc. En vindt rijcomfort persoonlijk weer wat minder belangrijk.
Heb nu een zeer dikke duizend kilometer met de Winter-Conti's (27,5 ") op de ST3 zitten en ben zeer blij met deze band. Er moet een geheel nieuwe band voorbij komen met waanzinnige specs die deze band van mijn persoonlijke lijst kan halen.
De afgelopen periode slechts tot 5 graden gegaan maar in die omstandigheden (met mist/zeer vochtig) voldeed deze band serieus goed. De afgelopen periode ook 25 graden mogen meemaken en daar had ik zeker niet het gevoel dat ik wegdweilde in de bochten (ook niet bij mijn snelheden).
Waar de afgelopen weken zich wel prima voor leende was de constatering of deze banden een ferme slok water konden verstouwen; ja dus. En daar ik bijna mijn gehele route langs landbouwgrond rijd, kom ik nogal veel op-/afritten tegen waar tractoren "mijn" weg op komen. En de kleiklonten aldaar (ik woon in de Betuwe/Rivierengebied) in combinatie met de vele regen van de afgelopen periode maakt lokaal spectaculaire modderglijbanen. Deze WinterConti gaat daar gewoon doorheen; niet eens de neiging tot uitbreken. Zeer indrukwekkend.
Bladeren, eikels, takken; boeien niet.
Ik heb mijn records dan ook op DEZE band gereden die theoretisch te klein is maar gewoon zo veel betrouwbaarder voelen dan andere banden. Nu niet overmoedig worden .......
Inderdaad is deze band ietsje smaller dan gebruikelijk maar dat wend snel.
Zeker fijn is dat de zeer aanwezige giethaartjes gewoon nergens iets raken; de band is gewoon wat kleiner dus dat "probleem" bestaat hier niet.
Even in overzicht:
- Pirelli Cycle-e ST (ST3-versie): prima zomerband, hoog comfort. Na 100 km had ik het wel gezien en ze liggen nu ongebruikt in de schuur. Niet mijn band maar ik ben een serieuze zeikerd m.b.t. banden: ik EIS zeker stuurgedrag in slechte omstandigheden en dat biedt deze band niet.
- Vee-Tyre winterbanden: absoluut waanzinnige grip. Eenzame klasse in die categorie. Jammer genoeg is door het ontbreken van een breakerlaag en een softe rubbercompound deze band nogal gevoelig voor lek-rijden.
- Continental Contact City Plus. Keurige allrounder met zeer hoge betrouwbaarheid (ikzelf 8000 km lekvrij maar het overzichtje op dit forum spreekt voor zichzelf). Doet het goed onder allerlei weersomstandigheden (sneeuw niet getest). Er zit een afvlakking in het profiel dus je kan niet soepel hangen in de bochten want deze band is niet volrond. Rijdt zeer goed rechtuit en door profiel heeft deze band ook de neiging dat ook te blijven doen. Kan minder goed grote hoeveelheden modder verwerken. Als je de prijs van deze band ziet kan je niet anders constateren dat dit een toppertje is !
- Continental Contact Winter II Premium: zeer goede band voor slecht weer. Kan veel hebben en ook nog eens betrouwbaar. Is (theoretisch) te klein maar doet het prima. Door profiel wat hoger ruisniveau en het kost wat meer energie want de band is te klein. Deze band is echter zo lekker op de weg dat je veel hogere bochtsnelheden KAN halen waardoor je gemiddelde snelheden met deze band niet inkakken. Let op: KAN hogere (bocht)snelheden halen....hoeft niet. De verkeer- en weersituatie bepalen natuurlijk de mogelijkheden OF dit wel mogelijk is. De band is bij deze zeker niet de beperkende factor. Je voelt je gewoon zeker met deze band !
Als OOIT de band wordt uitgevonden die:
- de grip heeft van de Vee-Tyre winterband;
- de bedrijfsbetrouwbaarheid heeft van de Continental Contact City Plus
is DAT mijn band. Deze Continental Contact Winter II Premium komt daar nu het dichtste bij. Hopelijk ooit eens in een 55-584 i.p.v. een 50-584 (en dan gelijk giethaartjes scheren !) maar totdat deze, of een vergelijkbare topper voorbij komt........is dit mijn betrouwbare band die niet vies is van sippe omstandigheden.
Aan iedereen veel veilige kilometers toegewenst, zeker in de aankomende/slechte huidige periode.
Stromer ze,
Reinout
Ik rijd onder vrijwel elke weer-conditie (de grote uitzondering is "ijzel") en doe nogal wat kilometers. Heb een bovenmatige interesse in betrouwbaarheid, spoorvastheid, uitbreekgedrag, etc etc. En vindt rijcomfort persoonlijk weer wat minder belangrijk.
Heb nu een zeer dikke duizend kilometer met de Winter-Conti's (27,5 ") op de ST3 zitten en ben zeer blij met deze band. Er moet een geheel nieuwe band voorbij komen met waanzinnige specs die deze band van mijn persoonlijke lijst kan halen.
De afgelopen periode slechts tot 5 graden gegaan maar in die omstandigheden (met mist/zeer vochtig) voldeed deze band serieus goed. De afgelopen periode ook 25 graden mogen meemaken en daar had ik zeker niet het gevoel dat ik wegdweilde in de bochten (ook niet bij mijn snelheden).
Waar de afgelopen weken zich wel prima voor leende was de constatering of deze banden een ferme slok water konden verstouwen; ja dus. En daar ik bijna mijn gehele route langs landbouwgrond rijd, kom ik nogal veel op-/afritten tegen waar tractoren "mijn" weg op komen. En de kleiklonten aldaar (ik woon in de Betuwe/Rivierengebied) in combinatie met de vele regen van de afgelopen periode maakt lokaal spectaculaire modderglijbanen. Deze WinterConti gaat daar gewoon doorheen; niet eens de neiging tot uitbreken. Zeer indrukwekkend.
Bladeren, eikels, takken; boeien niet.
Ik heb mijn records dan ook op DEZE band gereden die theoretisch te klein is maar gewoon zo veel betrouwbaarder voelen dan andere banden. Nu niet overmoedig worden .......
Inderdaad is deze band ietsje smaller dan gebruikelijk maar dat wend snel.
Zeker fijn is dat de zeer aanwezige giethaartjes gewoon nergens iets raken; de band is gewoon wat kleiner dus dat "probleem" bestaat hier niet.
Even in overzicht:
- Pirelli Cycle-e ST (ST3-versie): prima zomerband, hoog comfort. Na 100 km had ik het wel gezien en ze liggen nu ongebruikt in de schuur. Niet mijn band maar ik ben een serieuze zeikerd m.b.t. banden: ik EIS zeker stuurgedrag in slechte omstandigheden en dat biedt deze band niet.
- Vee-Tyre winterbanden: absoluut waanzinnige grip. Eenzame klasse in die categorie. Jammer genoeg is door het ontbreken van een breakerlaag en een softe rubbercompound deze band nogal gevoelig voor lek-rijden.
- Continental Contact City Plus. Keurige allrounder met zeer hoge betrouwbaarheid (ikzelf 8000 km lekvrij maar het overzichtje op dit forum spreekt voor zichzelf). Doet het goed onder allerlei weersomstandigheden (sneeuw niet getest). Er zit een afvlakking in het profiel dus je kan niet soepel hangen in de bochten want deze band is niet volrond. Rijdt zeer goed rechtuit en door profiel heeft deze band ook de neiging dat ook te blijven doen. Kan minder goed grote hoeveelheden modder verwerken. Als je de prijs van deze band ziet kan je niet anders constateren dat dit een toppertje is !
- Continental Contact Winter II Premium: zeer goede band voor slecht weer. Kan veel hebben en ook nog eens betrouwbaar. Is (theoretisch) te klein maar doet het prima. Door profiel wat hoger ruisniveau en het kost wat meer energie want de band is te klein. Deze band is echter zo lekker op de weg dat je veel hogere bochtsnelheden KAN halen waardoor je gemiddelde snelheden met deze band niet inkakken. Let op: KAN hogere (bocht)snelheden halen....hoeft niet. De verkeer- en weersituatie bepalen natuurlijk de mogelijkheden OF dit wel mogelijk is. De band is bij deze zeker niet de beperkende factor. Je voelt je gewoon zeker met deze band !
Als OOIT de band wordt uitgevonden die:
- de grip heeft van de Vee-Tyre winterband;
- de bedrijfsbetrouwbaarheid heeft van de Continental Contact City Plus
is DAT mijn band. Deze Continental Contact Winter II Premium komt daar nu het dichtste bij. Hopelijk ooit eens in een 55-584 i.p.v. een 50-584 (en dan gelijk giethaartjes scheren !) maar totdat deze, of een vergelijkbare topper voorbij komt........is dit mijn betrouwbare band die niet vies is van sippe omstandigheden.
Aan iedereen veel veilige kilometers toegewenst, zeker in de aankomende/slechte huidige periode.
Stromer ze,
Reinout
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 30 sep 2019, 08:05, 2 keer totaal gewijzigd.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Dan ben ik heel nieuwsgierig welke banden je vergelijkt. Een top-4seasons kan een basic zomerbandje redelijk benaderen, maar je komt echt niet in de categorie Michelin Pilotsport, Conti Premiumcontact, Dunlop sport, Goodyear Eagle, Pirelli Pzero, etc.
Die zijn zo vreselijk goed, kan een allrounder nooit beter doen. Teve compromissen in 1 band (sorry, banden fetish).
Bedankt voor je uitgebreide ervaringen te delen,
rij je met binnenbanden met gewone ventielen en (of zonder) latex? Of autoventielen zodat je toch eventueel een bus schuim kan inspuiten bij lek rijden?
rij je met binnenbanden met gewone ventielen en (of zonder) latex? Of autoventielen zodat je toch eventueel een bus schuim kan inspuiten bij lek rijden?
Reinout-ST3 schreef: ↑29 sep 2019, 19:16 En hier komen dan ook de persoonlijke voorkeuren en gebruiksprofielen naar voren/boven !
Ik rijd onder vrijwel elke weer-conditie (de grote uitzondering is "ijzel") en doe nogal wat kilometers. Heb een bovenmatige interesse in betrouwbaarheid, spoorvastheid, uitbreekgedrag, etc etc. En vindt rijcomfort persoonlijk weer wat minder belangrijk.
Heb nu een zeer dikke duizend kilometer met de Winter-Conti's (27,5 ") op de ST3 zitten en ben zeer blij met deze band. Er moet een geheel nieuwe band voorbij komen met waanzinnige specs die deze band van mijn persoonlijke lijst kan halen.
De afgelopen periode slechts tot 5 graden gegaan maar in die omstandigheden (met mist/zeer vochtig) voldeed deze band serieus goed. De afgelopen periode ook 25 graden mogen meemaken en daar had ik zeker niet het gevoel dat ik wegdweilde in de bochten (ook niet bij mijn snelheden).
Waar de afgelopen weken zich wel prima voor leende was de constatering of deze banden een ferme slok water konden verstouwen; ja dus. En daar ik bijna mijn gehele route langs landbouwgrond rijd, kom ik nogal veel op-/afritten tegen waar tractoren "mijn" weg op komen. En de kleiklonten aldaar (ik woon in de Betuwe/Rivierengebied) in combinatie met de vele regen van de afgelopen periode maakt lokaal een spectaculaire modderglijbanen. Deze WinterConti gaat daar gewoon doorheen; niet eens de neiging tot uitbreken. Zeer indrukwekkend.
Bladeren, eikels, takken; boeien niet.
Ik heb mijn records dan ook op DEZE band gereden die theoretisch te klein is maar gewoon zo veel betrouwbaarder voelen dan andere banden. Nu niet overmoedig worden .......
Inderdaad is deze band ietsje smaller dan gebruikelijk maar dat wend snel.
Zeker fijn is dat de zeer aanwezige giethaartjes gewoon nergens iets raken; de band is gewoon wat kleiner dus dat "probleem" bestaat hier niet.
Even in overzicht:
- Pirelli Cycle-e ST (ST3-versie): prima zomerband, hoog comfort. Na 100 km had ik het wel gezien en ze liggen nu ongebruikt in de schuur. Niet mijn band maar ik ben een serieuze zeikerd m.b.t. banden: ik EIS zeker stuurgedrag in slechte omstandigheden en dat biedt deze band niet.
- Vee-Tyre winterbanden: absoluut waanzinnige grip. Eenzame klasse in die categorie. Jammer genoeg is door het ontbreken van een breakerlaag en een softe rubbercompound deze band nogal gevoelig voor lek-rijden.
- Continental Contact City Plus. Keurige allrounder met zeer hoge betrouwbaarheid (ikzelf 8000 km lekvrij maar het overzichtje op dit forum spreekt voor zichzelf). Doet het goed onder allerlei weersomstandigheden (sneeuw niet getest). Er zit een afvlakking in het profiel dus je kan niet soepel hangen in de bochten want deze band is niet volrond. Rijdt zeer goed rechtuit en door profiel heeft deze band ook de neiging dat ook te blijven doen. Kan minder goed grote hoeveelheden modder verwerken. Als je de prijs van deze band ziet kan je niet anders constateren dat dit een toppertje is !
- Continental Contact Winter II Premium: zeer goede band voor slecht weer. Kan veel hebben en ook nog eens betrouwbaar. Is (theoretisch) te klein maar doet het prima. Door profiel wat hoger ruisniveau en het kost wat meer energie want de band is te klein. Deze band is echter zo lekker op de weg dat je veel hogere bochtsnelheden KAN halen waardoor je gemiddelde snelheden met deze band niet inkakken. Let op: KAN hogere (bocht)snelheden halen....hoeft niet. De verkeer- en weersituatie bepalen natuurlijk de mogelijkheden OF dit wel mogelijk is. De band is bij deze zeker niet de beperkende factor. Je voelt je gewoon zeker met deze band !
Als OOIT de band wordt uitgevonden die:
- de grip heeft van de Vee-Tyre winterband;
- de bedrijfsbetrouwbaarheid heeft van de Continental Contact City Plus
is DAT mijn band. Deze Continental Contact Winter II Premium komt daar nu het dichtste bij. Hopelijk ooit eens in een 55-584 i.p.v. een 50-584 (en dan gelijk giethaartjes scheren !) maar totdat deze, of een vergelijkbare topper voorbij komt........is dit mijn betrouwbare band die niet vies is van sippe omstandigheden.
Aan iedereen veel veilige kilometers toegewenst, zeker in de aankomende/slechte huidige periode.
Stromer ze,
Reinout
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Reinoud rijdt met binnenband.
Ik ga over twee weken (ivm tijd) mijn voorband tubeless maken met latex en no-tubes tape.
Werkt op de atb fantastisch, ooit meerdere doornen eruit gehaald na het zomerseizoen die netjes waren ingesealed.
Ik ga over twee weken (ivm tijd) mijn voorband tubeless maken met latex en no-tubes tape.
Werkt op de atb fantastisch, ooit meerdere doornen eruit gehaald na het zomerseizoen die netjes waren ingesealed.
Ja dat dacht ik wel. Zoals ik hier kan lezen rijd iedereen met binnenband. Maar veel met latex en dus sv ventiel. Maar ik heb nu een bus schuim indien lekke band onderweg. Maar dat gaat alleen met AV ventiel.Daniel1975 schreef: ↑29 sep 2019, 20:50 Reinoud rijdt met binnenband.
Ik ga over twee weken (ivm tijd) mijn voorband tubeless maken met latex en no-tubes tape.
Werkt op de atb fantastisch, ooit meerdere doornen eruit gehaald na het zomerseizoen die netjes waren ingesealed.
Vraag mij ook af waarom niemand met latex en zonder binnenband rijd. Ik rij zo ook al meer dan 10jaar met mijn mtb. Benieuwd naar uw ervaringen
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Latex kan met elk type ventiel.