Het grote ongevallen topic

pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Taxatie schade aan Stromer: een kleine 800euro, dus moet er ook een expert naar kijken. Weer wachten...

Dit is buiten de schade aan helm, huisartsenpost, vervoer, fysio, ... maar dit moet dus op de onverzekerde veroorzaker verhaald worden...
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

pvg schreef: 26 aug 2019, 19:01 : als je een aanrijding krijgt met een fietser of voetganger (en ook die kans is aanzienlijk), is deze bij wet maximaal voor 50% aansprakelijk voor de schade (zelfs als deze de veroorzaker is en bekent de veroorzaker te zijn). Dat betekent ook dat als je slechts WA verzekerd bent, voor zeker 50% kunt fluiten naar je geld. Als dan ook nog blijkt dat de tegenpartij geen aansprakelijkheidsverzekering heeft en zelf blut is, sta je met lege handen!
Ik heb dit even opgezocht omdat ik dit heel erg vreemd vind (die 50%). Ik kan hier in de Belgische wetgeving niets over terugvinden. In België betaalt diegene die in fout is 100% van de schade. Dit verloopt in het geval van 2 fietser of voetgangers en fietsers meestal via de familiale verzekering, maar indien je die niet hebt, moet je nog steeds de schade vergoeden...
ST3 black 983wh
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Bram Roose schreef: 05 sep 2019, 19:33
pvg schreef: 26 aug 2019, 19:01 : als je een aanrijding krijgt met een fietser of voetganger (en ook die kans is aanzienlijk), is deze bij wet maximaal voor 50% aansprakelijk voor de schade (zelfs als deze de veroorzaker is en bekent de veroorzaker te zijn). Dat betekent ook dat als je slechts WA verzekerd bent, voor zeker 50% kunt fluiten naar je geld. Als dan ook nog blijkt dat de tegenpartij geen aansprakelijkheidsverzekering heeft en zelf blut is, sta je met lege handen!
Ik heb dit even opgezocht omdat ik dit heel erg vreemd vind (die 50%). Ik kan hier in de Belgische wetgeving niets over terugvinden. In België betaalt diegene die in fout is 100% van de schade. Dit verloopt in het geval van 2 fietser of voetgangers en fietsers meestal via de familiale verzekering, maar indien je die niet hebt, moet je nog steeds de schade vergoeden...
In NL is het wel zo geregeld. Die 50% blijkt wel minder hard te zijn als je kunt aantonen dat de fietser/voetvanger meer te verwijten valt dan een enkele fout (in mijn geval 2 dingen: geen voorrang verlenen en de bocht afsnijden). Mogelijk is de tegenpartij daarom voor 75% aansprakelijk.

In NL: https://www.letselschade.nl/ongevallen/ ... kelijkheid
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Wat moet je doen om zichtbaar te zijn.
Ik rij met witte helm met fluo accenten,
Knalrode vest met fluo
standaard licht + extra lamp, ook overdag.
"Ik had u niet gezien"
Gevolg is alles blauw/zwart in middenstreek, schouder spierpijn. Fiets heel wat krom en afgebroken.
Ik ben op de tegenovergestelde richting op de weg neergekomen, voor de wielen van de aankomende bestelwagen. Had dus slechter kunnen aflopen.
Ongeval_20190920_GPS-blur.mpg
(10.3 MiB) 268 keer gedownload
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Hemiksem ?

Je zit op een voorrangsbaan, maar da's een magere troost ... hij had geen zicht, hij moest wachten en aan zijn karreke te zien is ie nog een recidivist ook ... :shock:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dreiky schreef: 22 sep 2019, 11:48 Wat moet je doen om zichtbaar te zijn.
Ik rij met witte helm met fluo accenten,
Knalrode vest met fluo
standaard licht + extra lamp, ook overdag.
"Ik had u niet gezien"
Wat Golvas zegt. Niks aan de doen. De bestuurder besloot om door te gassen zonder enige overzicht over de situatie, die had jou ook nog aangereden als je een radio-actieve TL bak op wielen was geweest. Ik zie aan de snelheidsweergave op jouw filmpje dat je zelf al flink snelheid had geminderd, dus jou valt echt niks te verwijten.

Wat een rot-ongeluk. Ik wens je een succesvolle afhandeling van de schade en vooral: een zeer voorspoedig herstel, want als ik het zo lees lig je flink in de kreukels.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Maar waar staat die Audi nu ook. En lekker de bocht afsnijden. Maar ja van de ander kant komen tegenliggers en daar gaan we nu toch echt niet op wachten :bu:
Aan zijn karreke te zien is het te hopen dat hij zelfs een verzekering heeft.
Had inderdaad heeeel anders kunnen aflopen.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
a.randsdorp
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2018, 04:04
Locatie: Breda

Nou ik was alweer bijna twee weken geleden aan de beurt. En goed. Op weg van Tilburg naar Breda, dagelijks woon-werkverkeer voor mij, en dus neem ik dan af en toe een andere route , voor de afwisseling .
Zo reeds ik door de stad en kwam ik in de Reeshof terecht een grote buitenwijk van Tilburg . Daar van openbare weg terug naar fietspad waar ik op twee jonge fietsers in tegenovergestelde richting stuitte. Ik reed te hard (35?) maar het opstaande randje langs het fietspad zorgde ervoor dat ik bij het uitwijken de controle over mijn fiets verloor. En zo knalde ik met fiets tegen een lantaarnpaal en zelf er overheen. Ik heb niet eerder zoveel pijn gevoeld en had minuten nodig om tot mezelf te komen. Proberen te staan, onder de schrammen en bloed en overal pijn. Kwam snel tot conclusie dat zelf de rest naar huis fietsen geen optie was. Mijn vrouw heeft me gehaald. Lang verhaal kort, pink op drie plekken gebroken en daarvoor afgelopen maandag geopereerd . Schaafwonden herstellen goed maar ribben en lever doen nog pijn van de val. En eergisteren gehoord dat mijn geliefde ST2 totalloss verklaard is. Dat is balen want er stond nog geen 6000 op. Wel allrisk verzekerd maar gekocht met een substantiële korting destijds die nu niet meer geld. Vervangingswaarde ligt dus serieus hoger. Dat komt nooit gelegen plus alle aanvullende medische kosten, kleding, tas, noem het maar op.
Onnodig maar ja als je dagdagelijks rijdt rij ke wel bewust maar toch kan je zomaar verrast worden. En dan toch niet meer kunnen corrigeren. Zo vaak gaat het goed, nu goed fout.
Ga wel weer op de fiets, dat wordt dan nu verplicht een ST3?
en dan binnen bebouwde kom nog meer terug qua snelheid zodra op fietspad. En nog meer anticiperen.
Ik baal van de schade en het verlies van mijn fiets, maar ik had ook ongunstiger kunnen vallen en kan dit als een serieuze waarschuwing beschouwen.

Eentje die ik dus ff wilde delen.
Wees voorzichtig mensen, door automatisme ben je misschien toch minder voorbereid op onverwachte situaties als dat je zelf denkt te zijn.
ST2 2017 22” wit woon-werk 28km enkele rit. Rij sinds sept 18. 983Wh accu. Ortlieb QL2.1. Shimano Click'R T421 M. Continental Bub 26X190 Co 50-559 R Winter Ii Pr. TigraSport FitClic Neo Bike. Northwave Raptor Arctic GTX. Van Zijp spatb verl 190 mm
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ai. 2 nare verhalen weer. Beterschap aan beiden!

@Dreiky: je kunt simpelweg niks *meer* doen. Je reed al langzaam en de weersomstandigheden waren nou niet zo dramatisch dat het aan jouw kleding zou liggen. Nee, de bestuurder gaat blind de weg op, draait ook nog eens jouw weghelft op en dan ben je gewoon kansloos. Een groot geluk dat het relatief langzaam ging en dat de bestuurder van die bestelwagen wel oplette.

@a.randsdorp: bah, ik ben bijna misselijk na het lezen van jouw verhaal... Zo'n fijn (not!) opstaand randje naast het fietspad is compleet leip, op een stuk van mijn oude route (3x raden waarom ik daar niet meer fiets) liggen die ook :ai
Het verlies van je geliefde fiets is zuur en dat je niet de waarde van een vervanger terugkrijgt maakt het wellicht vervelender maar besef aub vooral je geluk dat je niet zelf vol tegen die lantaarnpaal gekomen bent...

Nogmaals: heel veel sterkte! Ik hoop dat jullie weer snel op de fiets zitten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

a.randsdorp schreef: 22 sep 2019, 13:07 Wees voorzichtig mensen, door automatisme ben je misschien toch minder voorbereid op onverwachte situaties als dat je zelf denkt te zijn.
Helemaal waar. Maar wat vreselijk dat je daar op deze manier achter moest komen. Heel veel succes met je verdere revalidatie.

De eerste weken op een speed pedelec is het uitkijken geblazen, maar als de routine toeslaat is het het zo goed nog gevaarlijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie