Strategie om defensief te rijden.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een stukje omrijden voor een veiligere route (hierboven al vermeld) vind ik er trouwens echt eentje voor de Tip Top Drie.

Neem de tijd om je route te leren kennen en pas deze aan als je herhaaldelijk langs plekken komt waar je je niet prettig bij voelt. Vermijd als dat kan dorpskernen, wegen met veel onoverzichtelijke uitritten, stukken waar je verplicht de weg op moet waar het eigenlijk niet kan, slechte kwaliteit wegdek etc.

Dat lukt misschien niet allemaal in een paar dagen, maar na enkele weken merk je vanzelf wel waar het niet prettig rijden is op je route. Thuis Google Maps aanzetten en puzzelen maar. Dat is ook best leuk om te doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Mijn punt nog ‘ns onderstrepen: wees je bewust van je remweg: bij 40km/u is die 4x zo lang als bij 20km/u. Dat is één van de grote onderschattingen van SP berijders (met fiets als referentie), denk ik.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Als je het jezelf makkelijk wil maken:

- Ondersteuningsstand 1 ondersteunt tot 30 km/h
- Ondersteuningsstsnd 2 ondersteunt tot 40 km/h en is evt nog aanpasbaar.

Ideaal op brom/fietspaden binnen en buiten de bbk.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het weer en soort wegdek is ook van invloed.
Een natte weg heeft een langere remweg door minder grip
Rood asfalt heeft minder grip dan zwart asfalt. Dat merk je nog sterker bij nat wegdek
Vermijd witte belijning en zeebrastrepen. Bij nat weer zijn ze glad, gevaarlijk in de bocht
Bij de eerste regen na een lange droge periode zijn wegen gladder dan na een langdurige regenperiode

Kijk elke dag na de weersverwachting voor de volgende dag. Als de temperatuur richting het vriespunt zakt worden bochten extra gevaarlijk. Te beginnen bij rood asfalt

De bandenwisselweken komen er weer aan medio oktober-november. Overweeg winterbanden
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Nog een belangrijke die ik was vergeten aan te geven. Hou er rekening mee dat er soms grind of kiezel op de weg kan liggen. Op rechte stukken is dat niet direct een probleem, in bochten en op ronde punten dus echt wel. Let dus op voor uitritten in de bocht.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Nog een gevaarlijke ondergrond: Metalen putdeksels bij nat weer. Deze zijn ook te vermijden zeker als je een bocht maakt.

Verder ook als ik iemand met kinderen of hond op de weg tegen kom, vertraag ik extra veel want hun reactie is totaal onvoorspelbaar.
Ik let ook hard op of de medeweggebruikers me gezien/gehoord hebben of niet. Niet zien is vertragen.

Ik ga ook een bel monteren op mijn fiets, de claxon wil ik enkel gebruiken om 4 wielers te waarschuwen indien nodig.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Peerke1960 schreef: 18 sep 2019, 22:37 En als goed katholiek vertrouwen op mijn beschermengel........ :bh:
Peter
In dat geval is het heel simpel: niet harder fietsen dan je beschermengel vliegen kan ;)
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

pvg schreef: 18 sep 2019, 22:44 Mijn punt nog ‘ns onderstrepen: wees je bewust van je remweg: bij 40km/u is die 4x zo lang als bij 20km/u. Dat is één van de grote onderschattingen van SP berijders (met fiets als referentie), denk ik.
Af en toe een keer een test van je remweg inschatting doet wonderen: ga naar een rustig en veilig stuk weg of parkeerplaats, markeer ergens een rempunt en het punt waar je denkt stil te staan als je hard remt en test je schatting door op de juiste snelheid te komen en dan te remmen bij het rempunt. De eesrte keer zal dat enorm verbazen.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Met defensief rijden wil je ongevallen voorkomen, op een Stromer ben je heel kwetsbaar. De combinatie van een hoge(re) snelheid met nauwelijks enige vorm van bescherming, maakt dat je erg kwetsbaar bent. Veel kwetsbaarder dan bijvoorbeeld een fietser of brommer.

Defensief rijden is wat mij betreft dan ook: zo hard rijden dat je tijd en ruimte hebt om te kunnen anticiperen op een (onverwachte) verkeerssituatie, waarbij je rekening houdt met de weersomstandigheden én (de status van) je eigen materiaal. Bij defensief rijden hoort goed kijken. Diverse voorbeelden zijn hierover al eerder voorbijgekomen.

Een belangrijk aspect wat niet bij defensief rijden hoort, maar voor mij wel randvoorwaardelijk is: ken je materiaal en overschat je eigen mogelijkheden niet! Weet hoe je Stromer reageert bij hard remmen (bij gebruik van alleen de voorrem, alleen achterrem of bij gebruik van de combinatie van voorrem en achterrem) in diverse omstandigheden, bij een plotselinge zijdelingse beweging, in een bocht, etc. Weet je hoe lang je remweg eigenlijk wel is? Als je dat nooit getest hebt, dan zal op het "moment suprême" moeten blijken of jouw beeld/jouw verwachting realistisch was geweest. Ik zou het daar nooit op laten aankomen.

Ook goed om te beseffen is dat de meeste auto-ongelukken gebeuren in de eerste en laatste kilometers (eerste 5 autominuten / eerste 5 autokilometers). Die omgeving is bekend, je "weet" wat je kunt verwachten, je bent nog half met andere zaken bezig. Dit zou zo maar ook voor de Stromeraar/fietser kunnen gelden.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

(bij gebruik van alleen de voorrem, alleen achterrem of bij gebruik van de combinatie van voorrem en achterrem)
Hoezo alleen voor of alleen achter?
Altijd beide remmen gebruiken; grofweg 70% voor en 30% achter.
Plaats reactie