"Klassiek" derailleur op geavanceerde Stromer?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daarentegen lijkt het erop dat de gelijke stapgrootte tussen de versnellignen bij Pinion (geweldig bij een trekkingfiets!) niet zo handig is voor een speed pedelec. Dus de keuze is ook niet zo simpel als jij het voorstelt 8-)

Voor meer info: zie oa. het draadje over de Kettler Velossi E45, ongeveer vanaf hier.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

@Robot Santa,

Ja dat was ik tot voor kort ook van mening, maar ben er laatst een goed in gedoken in het Kettler Velossi topic: https://stromerforum.nl/viewtopic.php?p=65348#p65348

Probleem in een notendop is dat huidige systemen die op de markt zijn (eigenlijk alleen Pinion bij achterwielmotoren) qua tandwielverhoudingen op z'n zachts gezegd wat ongelukkig zijn.

Pinion (en Rohloff trouwens ook) is voor trekking- en MTB fietsen ontwikkeld en heeft gearing in gelijke stapjes. Bij een Speed Pedelec heb je liever kleine stapjes in de zware versnellingen die bij hoge snelheden horen en waar in de regel veel in gefietst zal worden. Daarbij dien je te bedenken dat als je tegen de begrenzer aan rijdt het wel zo prettig is als je dat in je eigen trapfrequentie kan.

Ik was heel blij dat ik eenvoudig een Sunrace casette op mijn ST3 kon zetten. Daarmee behaal je stapjes tussen de 11, 12 en 13 die je nog niet eens met een P1.18 haalt. Om maar te zwijgen over de zeven mijls passen van een Pinion C1.9XR transmissie die standaard op de MTB Cycletec en Kettler speed pedelecs worden gemonteerd.

Eigenlijk is het gewoon wachten op een Pinion (achtige) transmissie met op Speed Pedelecs toegesneden gearing...

@FreddyH, je was me al voor! Had helemaal over je reactie heengelezen in het reageren op Robot Santa :shock: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door RikC op 29 aug 2019, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik meen vernomen te hebben dat Ketller zou failliet verklaard zijn.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kettler niet. Go Swiss (Kettlers motorleverancier) wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 29 aug 2019, 14:45 Kettler niet. Go Swiss (Kettlers motorleverancier) wel.
Althans: de motorleverancier van de Velossi E45. Ze hebben ook nog fietsen met middenmotor.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Kettler zelf zit ook in moeilijke papieren blijkbaar... https://www.interieurjournaal.com/kettl ... problemen/

Maar er is ook de MTB cycletech met pinion
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Yorka schreef: 24 jun 2018, 10:46 Ik verwacht dan dat dit de volgende stap zal zijn van Stromer. Een volledig gesloten onderhoudsvrij systeem. Wordt dan ook wel weer nog zwaarder.
Een Pinion systeem is helemaal niet zaligmakend. En er is echt niets mis met een ketting en een goede derailleur (zie verder).

Robot Santa schreef: 29 aug 2019, 12:34 De keuze tussen een derailleur en een gesloten versnellingssysteem zoals een Pinion is persoonlijk en zeker niet zo simpel als hier word voorgesteld.
Mijn persoonlijke mening is dat een derailleur niet past op fiets van bijna EUR 10.000.
Ik denk dat er veel meer fietsen met derailleurs dan met andere schakelsystemen verkocht worden in deze prijsklasse
Derailleurs vereisen veel onderhoud (ook doordat ze niet met een belt drive gecombineerd kunnen worden), men kan niet schakelen als men het het hardste nodig heeft (bijvoorbeelt als men stil staat bij een stoplicht) en tenzei ze helemaal perfect afgesteld zijn gooien ze er nogal eens de ketting vanaf (en die afstelling verloopt als het warm word omdat de indexering op de verkeerde plaats zit).
Wanneer je de goedkope instapbrol koopt, die je vindt op standaardfietsen, klopt wat je hierboven schrijft grotendeels. Maar wanneer je groepen monteert die Stromer gebruikt, helemaal niet. De Ultegra derailleur van mijn racefiets doet ondertussen al 8 jaar dienst, zonder enig probleem en met minimaal onderhoud. De afstelling verloopt ook niet, ik rijd met die fiets tussen de 0 en de 40 °C, nooit schakelproblemen gehad (wel op het voorblad, wegens incompetente fm die een niet compatibel voorblad ha gestoken)

En schakelen doe je voor je tot stilstand komt.
Daarvoor offer ik graag een paar procent efficientie op (zie de tests op https://www.cyclingabout.com/speed-diff ... x-systems/), zeker als de motor toch voldoende kracht heeft (zoals de ST5).
En krijg je er gratis bovenop een heleboel extra complexiteit. Je mag er gerust van zijn dat veel fm lang niet voldoende ervaring met Pinion en riemaandrijvingen hebben.
Geef mij maar de efficiëntie en vooral, de aanpasbaarheid van derailleursystemen (gebruik van een andere cassette). Wanneer ik die overbrengingsverhoudingen van een Pinion systeem bezie, zeg ik 'neen, dank U wel'. Wanneer je wel een speed-pedelec koopt met Pinion, gaan je knieën waarschijnlijk ook iets soortgelijks zeggen (te grote stappen in overbrenging -> te lage cadans -> overontwikkeling quadriceps -> bye bye knie)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
ocra

Pinion specifiek op speed pedelec verhoudingen lijkt mij best zaligmakend. Met ruim 15k km per jaar was ik behoorlijk klaar met ketting onderhoud zeker op de natte dagen. Daarbij lijkt het verlies in schakel systeem meer significant te zijn dan de vorm van de overbreging. De ketting vorm van de fiets is de slechtste die er is op weerstand maar schakelt wel als beste.

Dat FM over het algemeen geen kennis hebben vind ik een non argument aangezien de speed pedelec in zijn geheel specifieke kennis vraagt.

Ik zou het in ieder geval goud vinden een pinion met riem in de juiste verhoudingen.

Oveigens heb ik een stadsfiets met cardan as wat minder efficient is maar in vergelijking met het onderhoud aan ketting van de gemiddelde fiets veel efficienter. Dus het is ook de inzet van de gebruiker dat telt.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

De Ultegra derailleur van mijn racefiets doet ondertussen al 8 jaar dienst, zonder enig probleem en met minimaal onderhoud. De afstelling verloopt ook niet, ik rijd met die fiets tussen de 0 en de 40 °C, nooit schakelproblemen gehad
Mijn schoonvader rijdt op de oude fiets van mevr1975 met een 10sp Centaur groep.
Paar weken terug de kabels vervangen, 2 nieuwe derrie wieltjes, nieuwe ketting&cassette en gaan met dat ding. Schakelt gewoon weer als nieuw. Groep is van 2004 of 2005.

Met de juiste (smeer)middelen is het onderhoud helemaal geen tijdrovende klus.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

ocramarco schreef: 29 aug 2019, 22:07 Pinion specifiek op speed pedelec verhoudingen lijkt mij best zaligmakend. Met ruim 15k km per jaar was ik behoorlijk klaar met ketting onderhoud zeker op de natte dagen. Daarbij lijkt het verlies in schakel systeem meer significant te zijn dan de vorm van de overbreging. De ketting vorm van de fiets is de slechtste die er is op weerstand maar schakelt wel als beste.
Tja, ik doe ook > 15.000 per jaar, en heb daar dus geen probleem mee. Met de juiste smeermiddelen hoef ik zelf niet iedere week aan kettingonderhoud te doen.
Ik zou het in ieder geval goud vinden een pinion met riem in de juiste verhoudingen.
Een pinion die dus niet bestaat...
Oveigens heb ik een stadsfiets met cardan as wat minder efficient is maar in vergelijking met het onderhoud aan ketting van de gemiddelde fiets veel efficienter. Dus het is ook de inzet van de gebruiker dat telt.
Tja, ik zou geen cardan moeten, weerom zelfde issue: onvoldoende keuze in overbrengingsverhoudingen voor het snelheidsbereik van 30-45 km/h
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie