Daarentegen lijkt het erop dat de gelijke stapgrootte tussen de versnellignen bij Pinion (geweldig bij een trekkingfiets!) niet zo handig is voor een speed pedelec. Dus de keuze is ook niet zo simpel als jij het voorstelt
Voor meer info: zie oa. het draadje over de Kettler Velossi E45, ongeveer vanaf hier.
"Klassiek" derailleur op geavanceerde Stromer?
-
- Expert
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Even geen SP
- Km-stand: nvt
@Robot Santa,
Ja dat was ik tot voor kort ook van mening, maar ben er laatst een goed in gedoken in het Kettler Velossi topic: https://stromerforum.nl/viewtopic.php?p=65348#p65348
Probleem in een notendop is dat huidige systemen die op de markt zijn (eigenlijk alleen Pinion bij achterwielmotoren) qua tandwielverhoudingen op z'n zachts gezegd wat ongelukkig zijn.
Pinion (en Rohloff trouwens ook) is voor trekking- en MTB fietsen ontwikkeld en heeft gearing in gelijke stapjes. Bij een Speed Pedelec heb je liever kleine stapjes in de zware versnellingen die bij hoge snelheden horen en waar in de regel veel in gefietst zal worden. Daarbij dien je te bedenken dat als je tegen de begrenzer aan rijdt het wel zo prettig is als je dat in je eigen trapfrequentie kan.
Ik was heel blij dat ik eenvoudig een Sunrace casette op mijn ST3 kon zetten. Daarmee behaal je stapjes tussen de 11, 12 en 13 die je nog niet eens met een P1.18 haalt. Om maar te zwijgen over de zeven mijls passen van een Pinion C1.9XR transmissie die standaard op de MTB Cycletec en Kettler speed pedelecs worden gemonteerd.
Eigenlijk is het gewoon wachten op een Pinion (achtige) transmissie met op Speed Pedelecs toegesneden gearing...
@FreddyH, je was me al voor! Had helemaal over je reactie heengelezen in het reageren op Robot Santa
Ja dat was ik tot voor kort ook van mening, maar ben er laatst een goed in gedoken in het Kettler Velossi topic: https://stromerforum.nl/viewtopic.php?p=65348#p65348
Probleem in een notendop is dat huidige systemen die op de markt zijn (eigenlijk alleen Pinion bij achterwielmotoren) qua tandwielverhoudingen op z'n zachts gezegd wat ongelukkig zijn.
Pinion (en Rohloff trouwens ook) is voor trekking- en MTB fietsen ontwikkeld en heeft gearing in gelijke stapjes. Bij een Speed Pedelec heb je liever kleine stapjes in de zware versnellingen die bij hoge snelheden horen en waar in de regel veel in gefietst zal worden. Daarbij dien je te bedenken dat als je tegen de begrenzer aan rijdt het wel zo prettig is als je dat in je eigen trapfrequentie kan.
Ik was heel blij dat ik eenvoudig een Sunrace casette op mijn ST3 kon zetten. Daarmee behaal je stapjes tussen de 11, 12 en 13 die je nog niet eens met een P1.18 haalt. Om maar te zwijgen over de zeven mijls passen van een Pinion C1.9XR transmissie die standaard op de MTB Cycletec en Kettler speed pedelecs worden gemonteerd.
Eigenlijk is het gewoon wachten op een Pinion (achtige) transmissie met op Speed Pedelecs toegesneden gearing...
@FreddyH, je was me al voor! Had helemaal over je reactie heengelezen in het reageren op Robot Santa
Laatst gewijzigd door RikC op 29 aug 2019, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren
Kettler zelf zit ook in moeilijke papieren blijkbaar... https://www.interieurjournaal.com/kettl ... problemen/
Maar er is ook de MTB cycletech met pinion
Maar er is ook de MTB cycletech met pinion
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Een Pinion systeem is helemaal niet zaligmakend. En er is echt niets mis met een ketting en een goede derailleur (zie verder).
Ik denk dat er veel meer fietsen met derailleurs dan met andere schakelsystemen verkocht worden in deze prijsklasseRobot Santa schreef: ↑29 aug 2019, 12:34 De keuze tussen een derailleur en een gesloten versnellingssysteem zoals een Pinion is persoonlijk en zeker niet zo simpel als hier word voorgesteld.
Mijn persoonlijke mening is dat een derailleur niet past op fiets van bijna EUR 10.000.
Wanneer je de goedkope instapbrol koopt, die je vindt op standaardfietsen, klopt wat je hierboven schrijft grotendeels. Maar wanneer je groepen monteert die Stromer gebruikt, helemaal niet. De Ultegra derailleur van mijn racefiets doet ondertussen al 8 jaar dienst, zonder enig probleem en met minimaal onderhoud. De afstelling verloopt ook niet, ik rijd met die fiets tussen de 0 en de 40 °C, nooit schakelproblemen gehad (wel op het voorblad, wegens incompetente fm die een niet compatibel voorblad ha gestoken)Derailleurs vereisen veel onderhoud (ook doordat ze niet met een belt drive gecombineerd kunnen worden), men kan niet schakelen als men het het hardste nodig heeft (bijvoorbeelt als men stil staat bij een stoplicht) en tenzei ze helemaal perfect afgesteld zijn gooien ze er nogal eens de ketting vanaf (en die afstelling verloopt als het warm word omdat de indexering op de verkeerde plaats zit).
En schakelen doe je voor je tot stilstand komt.
En krijg je er gratis bovenop een heleboel extra complexiteit. Je mag er gerust van zijn dat veel fm lang niet voldoende ervaring met Pinion en riemaandrijvingen hebben.Daarvoor offer ik graag een paar procent efficientie op (zie de tests op https://www.cyclingabout.com/speed-diff ... x-systems/), zeker als de motor toch voldoende kracht heeft (zoals de ST5).
Geef mij maar de efficiëntie en vooral, de aanpasbaarheid van derailleursystemen (gebruik van een andere cassette). Wanneer ik die overbrengingsverhoudingen van een Pinion systeem bezie, zeg ik 'neen, dank U wel'. Wanneer je wel een speed-pedelec koopt met Pinion, gaan je knieën waarschijnlijk ook iets soortgelijks zeggen (te grote stappen in overbrenging -> te lage cadans -> overontwikkeling quadriceps -> bye bye knie)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Pinion specifiek op speed pedelec verhoudingen lijkt mij best zaligmakend. Met ruim 15k km per jaar was ik behoorlijk klaar met ketting onderhoud zeker op de natte dagen. Daarbij lijkt het verlies in schakel systeem meer significant te zijn dan de vorm van de overbreging. De ketting vorm van de fiets is de slechtste die er is op weerstand maar schakelt wel als beste.
Dat FM over het algemeen geen kennis hebben vind ik een non argument aangezien de speed pedelec in zijn geheel specifieke kennis vraagt.
Ik zou het in ieder geval goud vinden een pinion met riem in de juiste verhoudingen.
Oveigens heb ik een stadsfiets met cardan as wat minder efficient is maar in vergelijking met het onderhoud aan ketting van de gemiddelde fiets veel efficienter. Dus het is ook de inzet van de gebruiker dat telt.
Dat FM over het algemeen geen kennis hebben vind ik een non argument aangezien de speed pedelec in zijn geheel specifieke kennis vraagt.
Ik zou het in ieder geval goud vinden een pinion met riem in de juiste verhoudingen.
Oveigens heb ik een stadsfiets met cardan as wat minder efficient is maar in vergelijking met het onderhoud aan ketting van de gemiddelde fiets veel efficienter. Dus het is ook de inzet van de gebruiker dat telt.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Mijn schoonvader rijdt op de oude fiets van mevr1975 met een 10sp Centaur groep.De Ultegra derailleur van mijn racefiets doet ondertussen al 8 jaar dienst, zonder enig probleem en met minimaal onderhoud. De afstelling verloopt ook niet, ik rijd met die fiets tussen de 0 en de 40 °C, nooit schakelproblemen gehad
Paar weken terug de kabels vervangen, 2 nieuwe derrie wieltjes, nieuwe ketting&cassette en gaan met dat ding. Schakelt gewoon weer als nieuw. Groep is van 2004 of 2005.
Met de juiste (smeer)middelen is het onderhoud helemaal geen tijdrovende klus.
Tja, ik doe ook > 15.000 per jaar, en heb daar dus geen probleem mee. Met de juiste smeermiddelen hoef ik zelf niet iedere week aan kettingonderhoud te doen.ocramarco schreef: ↑29 aug 2019, 22:07 Pinion specifiek op speed pedelec verhoudingen lijkt mij best zaligmakend. Met ruim 15k km per jaar was ik behoorlijk klaar met ketting onderhoud zeker op de natte dagen. Daarbij lijkt het verlies in schakel systeem meer significant te zijn dan de vorm van de overbreging. De ketting vorm van de fiets is de slechtste die er is op weerstand maar schakelt wel als beste.
Een pinion die dus niet bestaat...Ik zou het in ieder geval goud vinden een pinion met riem in de juiste verhoudingen.
Tja, ik zou geen cardan moeten, weerom zelfde issue: onvoldoende keuze in overbrengingsverhoudingen voor het snelheidsbereik van 30-45 km/hOveigens heb ik een stadsfiets met cardan as wat minder efficient is maar in vergelijking met het onderhoud aan ketting van de gemiddelde fiets veel efficienter. Dus het is ook de inzet van de gebruiker dat telt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)