Wie rijdt er met platen?

allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Beste Tomasj,
Op dit forum wordt niet op de man gespeeld. Dus ik word niet graag eikel genoemd. Jammer want op sommige gebieden zouden we elkaar wel vinden denk ik, bv ecologisch tuinieren. Maar iemand die mensen eikel noemt of kwal (zoals ik me herinner uit een privébericht toen het over iemand anders ging), nee, daar pas ik voor. Moderator, hier graag ingrijpen.

Mijn ervaring gaat over wannabe wielrenners die met 2 of 3 zijn en toch het fietspad negeren. Dat zijn arrogante nep coureurs die het verpesten voor al de rest. Dat een groep van 15 of meer zonder verdere vergunning of volgwagen de weg mag gebruiken wist ik niet. Dat gezegd zijnde zal ik met de auto enkel toeteren naar wannabes in groepjes van 5 ofzo die mij en zichzelf in gevaar brengen, maar nooit naar dat soort grote groepen. Daar begin ik niet aan.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

allesstroomt schreef: 25 aug 2019, 08:58 Beste Tomasj,
Op dit forum wordt niet op de man gespeeld. Dus ik word niet graag eikel genoemd. Jammer want op sommige gebieden zouden we elkaar wel vinden denk ik, bv ecologisch tuinieren. Maar iemand die mensen eikel noemt of kwal (zoals ik me herinner uit een privébericht toen het over iemand anders ging), nee, daar pas ik voor. Moderator, hier graag ingrijpen.
Ik heb het niet over jou, en als je dat zo begrepen hebt, mijn excuses. Ik heb het in het algemeen over mensen die groepen wielrenners in gevaar brengen (door te toeteren, de weg afsnijden en rakelings te passeren). Ik maak minstens één of twee keer per jaar een levensbedreigende situatie tegen van chauffeurs die zich aggressief gedragen tegen ons (terwijl we rgelmentair op de weg rijden). We zijn al eens met een groep in de berm gereden om ons hachje te redden.

En ja, ik rijd ook soms alleen op de weg met de racefiets. Voornamelijk omdat er een wagen op 't fietspad gestationneerd staat, en dan ga ik pas terug op 't fietspad wanneer ik dat veilig kan zonder te vertragen. Of wanneer het fietspad die naam echt niet waardig is, maar zoals gezegd, dat soort wegen probeer ik te vermijden.

En nog een edit: wat je hier neerschrijft is vergelijkbaar met wanneer iemand hier zou komen schrijven dat hij flinkt toetert iedere keer hij een speedpedelec op de openbare weg ziet rijden, die dingen horen op 't fietspad...

En ik heb Lomito een kwal genoemd ja, dat was in een pb, lijkt me dat je dat normaal ook zo houdt. Dus dat hier toch maar even melden, voor anderen zich onterecht aangesproken zouden voelen. :lol:


Mijn ervaring gaat over wannabe wielrenners die met 2 of 3 zijn en toch het fietspad negeren. Dat zijn arrogante nep coureurs die het verpesten voor al de rest. Dat een groep van 15 of meer zonder verdere vergunning of volgwagen de weg mag gebruiken wist ik niet.
Iedereen is geacht de wegcode te kennen...;
Dat gezegd zijnde zal ik met de auto enkel toeteren naar wannabes in groepjes van 5 ofzo die mij en zichzelf in gevaar brengen, maar nooit naar dat soort grote groepen. Daar begin ik niet aan.
Toeteren mag je alleen in noodgevallen. In alle andere gevallen is dit verkeersagressie die bij klacht leidt tot de onmiddellijke intrekking van je rijbewijs.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

allesstroomt schreef: 25 aug 2019, 08:58 Dus ik word niet graag eikel genoemd.
Tomasj refereert niet aan jou, maar aan agressieve automobilisten.

allesstroomt schreef: 23 aug 2019, 09:58 Maar iemand die mensen eikel noemt of kwal (zoals ik me herinner uit een privébericht toen het over iemand anders ging)
Privéberichten (het woord zegt het al) zijn geen zaak van de Moderator. Een klacht indienen over een privébericht kan altijd, maar het moet wel heel ver gaan wil ik ingrijpen.

Over het bericht in kwestie heb ik nooit een klacht ontvangen, maar nu wordt er wel inhoud op het openbare forum geplaatst. Dat vind ik niet zo chique.

Persoonlijke issues graag onderling per PB uitpraten.
Klachten svp niet op het forum plaatsen, maar per PB naar mij sturen zodat topics niet vervuild raken.

Back on topic maarweer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Oké, dan maar: Wie rijdt er met platen?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 25 aug 2019, 12:48 Oké, dan maar: Wie rijdt er met platen?
:bj

Lijkt me gemakkelijker om het om te draaien, nu moet immers bijna iedereen reageren.

Afijn: ik rijd vanaf dag 1 (ergens okt. 2014) met platen. Eerst blauwe, sinds 1-7-2017 met gele platen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Kunnen die eraf dan?
En als dat kan, mag dat dan?

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Bij aanschaf van mijn ST3 heb ik lang getwijfeld of ik een afneembare kentekenplaat wilde hebben. Mijn FM vond dat geen goed idee, daarnaast heb ik me door Lamkram laten overhalen om de kentekenplaat gewoon te voeren. Dus ja, ik rijd ook mijn rondjes met een kentekenplaat, eentje die er niet zo eenvoudig af kan.

Als ik word aangehouden op het rijden op het fietspad, wil ik de agent overtuigen dat het gezien de situatie het beste alternatief voor me was, dat ik me met gepaste snelheid op het fietspad bevond en zonder me ook nog te moeten verantwoorden voor het niet voeren van de kentekenplaat.

Ik hoop in zo’n situatie maar dat ze niet weten dat ik ook een spiegel moet hebben...
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vooruit dan. Sinds de aanschaf van een SP 8 2016 met platen eerst nog blauw en vanaf juli 2017 met de gele. Nooit overwogen om hem te verwijderen. Blijf opgevoerde e-bikers en plaatlozen onderweg gewoon aanspreken op de kentekenplicht.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 25 aug 2019, 12:48 Oké, dan maar: Wie rijdt er met platen?
Ik heb nooit overwogen om mijn plaat eraf te halen. Maar tot een jaar of anderhalf geleden had ik er wel begrip voor dat SP'ers dit, met name in de grote steden, in bepaalde situaties deden. B.v. om door de fietstunnel bij Amsterdam CS te kunnen rijden zonder te worden geflitst. Ik zie ons gevoelsmatig nog steeds als fietser, niet als gemotoriseerd voertuig.

Hetzelfde geldt voor het fietspad pakken waar dat niet mag. Daar ben ik lang erg makkelijk in geweest i.v.m. onze veiligheid. Maar sinds ik zelf met meer vertrouwen de rijbaan pak en merk dat dit in 90% van de gevallen probleemloos kan, heb ik standpunt wel wat herzien.

Rijden zonder platen (en zonder helm) vind ik een grote no-no. En het aantal situaties waarin ik ermee akkoord ben dat een SP'er het fietspad pakt is ook fors geslonken. We zijn inmiddels met teveel SP'ers om allemaal maar wat aan te rotzooien en massaal de wet aan onze laars te lappen. Situaties waarin ik vind dat het fietspad gerechtvaardigd is zijn er m.i. nog steeds, en ik ben ook nog steeds voorstander van vrije keus voor de SP'er: fietspad met gematigde snelheid of rijbaan met max 45km/u. Maar ik raak ook toenemend gecharmeerd van het alternatief, en dat is dat lokale overheden uitzonderingstrajecten aanwijzen waarop de SP wél is toegestaan.

Maar die platen, ik vind het geen optie om ze eraf te laten, ook niet als iemand z'n gemak houdt op het fietspad. (Koop dan een 25km/u e-bike.) De mafklappers die overal zonder platen, zonder helm en met 45km/u doorheen jakkeren die maken het er voor ons imago bepaald niet beter op.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

In België zie je ook redelijk wat mensen op een speedpedelec zonder platen. Ik snap dat niet goed, want uiteindelijk is er sowieso zo goed als geen handhaving, en kennen veel agenten de verkeerscode niet (al heel wat voorbeelden gepasseerd op het forum hier)

Ik kom 's morgens soms iemand tegen op een Bultaco, die draagt zelf geen helm (maar wel een muts)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie