ST3LE; de eerste 5000 km

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Hoi Reinout.

Wat heb je weer een mooi uitgebreid verhaal gemaakt van je persoonlijke ervaringen op de ST3LE. Heb er even de tijd voor genomen. Zeer plezierig om te lezen.
Zag daardoor nu pas dat je de combi Jeroen's spatbordverlenger/Brooks spatlapje ook toepast. Zal jouw gebogen lapje overnemen, want waarom niet? Top.

Veel plezierige kilometers gewenst.

Groet Steven
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Reinout-ST3 schreef: 14 aug 2019, 05:14 Ten opzichte van de WinterStromer-band (Vee-Tyre) een stuk minder grip in nat weer maar die WinterStromer is dan ook een toppertje in dat opzicht. In de regen bij een bocht voel je dat de Conti het water niet snel genoeg weg krijgt en dat het neigt naar slippen. Niet zo erg als de Schwalbe Big Ben maar zeker voelbaar.
Wat geeft het als je deze Conti's onder dezelfde natte omstandigheden zou vergelijken met de originele Pirelli's op de ST3 ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Golvas,

vanuit de eerste kilometers op de ST3 zaten de Pirelli's er onder. Dat was vroeg in het jaar in slechte omstandigheden. Prima droogweerbanden maar onder sippe omstandigheden vond ik ze niet fijn. Was dan ook wat blij met de Vee-Tyre winterbanden (speciaal voor Stromer). Dat zijn werkelijk fantastische asfaltplakkers; wat een grip ! Heel zeker rijden in slechte omstandigheden. Nadeel van deze slechtweertoppers: ze raken makkelijk lek. Niet alleen is het een zachte rubber-samenstelling (wat voor een deel van de fantastische grip kan verklaren) maar er zit ook geen breaker-laag in. En dat vind ik een serieuze tekortkoming aan deze band. Een Stromerfiets- en berijder zijn geen grammenjagers want de motor trekt die zwaardere band toch wel. Ik heb er te vaak in een te korte tijd mee plat gestaan; onacceptabel. En zeker jammer ! Ik had zo gehoopt dat dit net zo een persoonlijke favoriet als de Winter-Conti's zou worden die ik alle seizoenen door op de ST1X had gebruikt.
Vervolgens overgestapt op de Continental Contact Plus City. Een zeer betrouwbare band (met de ervaring van nu) met acceptabel rijgedrag. Standaard band in droogweer (de Pirelli ST3 rijdt echt fijner) maar weer wat beter dan de Vee-tyre die in droogweer toch zwaarder rijd en duidelijk meer geluid maakt. In zware regen legt deze Conti het ruim af tegen die Vee-tyre maar dat doet iedere band. Blijft nog wel prima bruikbaar in de zware regen en zeker beter dan de Pirelli's die dan niet lekker rijden.
Om nu weer effe te zeuren: er zit in de profielvorm van de Conti-band een gleuf die je voelt als je lekker schuin door een bocht wil hangen/rijden. Raar.

Dus:
- Pirelli ST3: zeer fijne droogweer band; slechte band voor sippe omstandigheden. Geen breakerlaag ? Maar niet eens een lek ondergaan want toen had ik ze al gewisseld vanwege het weer.
- Vee-Tyre winterband: prima droogweer band; indrukwekkend goede band voor slechtweer omstandigheden. Teleurstellende ervaring met lek rijden.
- Continental Contact Plus City: betrouwbare allrounder. In geen enkel aspect een topper maar inzetbaar in alle omstandigheden.

En natuurlijk is dit een heel persoonlijk staatje. Iemand anders zal de Pirelli ST3 ook prima vinden rijden in zware slagregen. Of heeft nog nooit een lek-gereden Vee-Tyre winterband gehad.
Mijn zoektocht naar de optimale band gaat dan ook vrolijk door en op dit moment is dat de Continental Contact Plus City. Geheel acceptabele rij-kwaliteiten en betrouwbaar. De andere banden tot op heden waren heel goed in slechts 1 aspect maar stelden teleur in andere aspecten. En het weer en de weg in Nederland zijn verre van constant......ik heb een goede allrounder nodig die ook nog eens betrouwbaar is.

Met belangstelling kijk ik uit naar de nieuwe Schwalbe SP-banden (zie ander topic). Schwalbe is een serieuze naam en ondanks dat ik dan de Big Ben geen fijne regenband vind, zitten er Schwalbes op mijn gewone fiets. Gewoon omdat het goede banden zijn ! Hopelijk worden ze straks ook gemaakt voor Stromer-maten.

Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Heldere analyse weer.
Staat deze nog ergens op je lijstje? https://www.continental-tires.nl/fietsb ... r2-premium
Wel 2.00 breed ipv 2.25, maar op 26” bewezen goed.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Reinout-ST3 schreef: 15 aug 2019, 05:07 Met belangstelling kijk ik uit naar de nieuwe Schwalbe SP-banden (zie ander topic). Schwalbe is een serieuze naam en ondanks dat ik dan de Big Ben geen fijne regenband vind, zitten er Schwalbes op mijn gewone fiets. Gewoon omdat het goede banden zijn ! Hopelijk worden ze straks ook gemaakt voor Stromer-maten.
De huidige Marathon GT 365 is ook een serieuze asfalt plakker. Bergen grip in alle omstandigheden, van vorst tot 37 graden Celsius indrukwekkend.
Enige echte nadeel van die band is de rolweerstand (en, net als de Vee Tyre winterband maken ze wat geluid, maar storend vond ik dat niet), als ze die rolweerstand nu serieus verbeterd hebben zonder teveel van de andere eigenschappen nadelig te beïnvloeden dan hebben ze echt een topper.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Mooi dat er ontwikkelingen zijn bij de fabrikanten en het assortiment steeds uitbreid. Ben heel benieuwd naar de grip en anti-lek-laag van de nieuwe Schwalbe; het lijkt een all-season band te zijn.
Het zou mooi zijn voor de 27,5" geschoeide Stromers dat de Continental Top Contact II Winter Premium Band Vectran Breaker 27.5'' vouwbare reflexband (2019) :mrgreen: behalve in de maat 27,5x2.00, ook in breedte 2.35 geleverd gaat worden.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Reinout-ST3 schreef: 15 aug 2019, 05:07 Nadeel van deze slechtweertoppers: ze raken makkelijk lek. Niet alleen is het een zachte rubber-samenstelling (wat voor een deel van de fantastische grip kan verklaren) maar er zit ook geen breaker-laag in. En dat vind ik een serieuze tekortkoming aan deze band.
Dankjewel voor het posten van je bevindingen ! :ay

Je zou die tekortkoming kunnen oplossen door het zelf (laten) toevoegen van een (polyurethaan) breaker laag :

- https://www.bike24.com/p2130368.html

- https://www.bike-components.de/de/Proli ... and-p2209/

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

De Vee-tire TW757 zou volgens opgave toch minder snel lek moeten raken: "Uitstekende lekbescherming door Aramid inleg".
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Golvas schreef: 15 aug 2019, 09:15 Je zou die tekortkoming kunnen oplossen door het zelf (laten) toevoegen van een (polyurethaan) breaker laag :

- https://www.bike24.com/p2130368.html

- https://www.bike-components.de/de/Proli ... and-p2209/
Zonder het zelf getest te hebben: ik ben bang dat dat de rijeigenschappen van een band wel aan zal tasten. De door de fabrikant beoogde souplesse zal toch wel minder worden met zo'n inlegvel denk ik.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen allen, even wat reacties.

Daniel: die winter-Conti's zijn geweldig. Heb heel goede/fijne ervaringen op de 26" ST1X opgedaan maar deze is nu nog niet leverbaar in de juiste ST3 maat. J3r heeft al meer kennis op een aankomende geschikte winter-Conti. Zal wel weer een gevalletje giethaartjes afknippen worden maar inderdaad een heel interessante band.

Freddy: ook die schwalbe 365GT lijkt een mooie allrounder maar ik zie nergens dat deze SP-geaccrediteerd is. Wel ebike; maar ook 50 km/h ?

Ik blijf even weg van zelf breakerlaagjes in mijn band frutten. Ik vrees dat dit onmogelijk naadloos zal zijn en dat voel je dus bij iedere ommegang.

Stromer ze
Reinout
Plaats reactie