Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Afgelopen zaterdag werd de TMM sensor van mijn ST3 in het servicemenu gereset door de FM. Ik zag de twee onderste waarden enkele tienden verhoogd worden naar 0,85.
Daarna startte de fietstocht. Mij bekroop het gevoel dat een olifant met een kleine teen op mijn bagagedrager drukte. De ST3 reed niet meer als voorheen.ik werd er niet vrolijk van :aq

Thuis aangekomen opende ik weer het servicemenu. Bij een reset bleef de waarde vrijwel hetzelfde. De FM vertelde “hoe lager, des te beter”. Hoe krijg ik dat voltage omlaag?
Ik ontdekte dat wanneer ik tegen het achterwiel drukte bij het slot het voltage versprong. Dat biedt kansen. Kan ik de TMM sensor kietelen en de SP zelf 47 km/uur kan voortstuwen. Ja dat kan.
Ga in het servicemenu naar de TMM sensor. Kijk naar het voltage. Druk het achterwiel bij slot stevig naar rechts. Het voltage neemt af. Houd het voltage lager dan in ruststand en reset de waardes zodat die ongeveer op 0,62 V staan. Deze springen naar de lagere waarde. Laat het wiel weer los. Ik merkte dat de ST3 met de lagere waarde veel feller werd. Op waarde 0,62V bleef de ST3 zelfs de snelheid vasthouden als ik stopte met trappen. Bij stand 1,2 en 3 respectievelijk 27,37 en 47 km/ uur. Geinig💨
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Je hebt nu dus een scooter. :D
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

mboelis schreef: 05 aug 2019, 02:14 Bij stand 1,2 en 3 respectievelijk 27,37 en 47 km/ uur. Geinig💨
Dat zou ik dan weer niet willen. Gevaarlijk omdat wanneer ik stop met trappen wil ik niet dat ik met een bepaalde snelheid verder ga. Ik stop niet voor niets met trappen.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Is het niet handiger en veiliger om de ondersteuning aan te passen aan een sensor waarde ipv de sensor waarde te veranderen?
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het is een experiment. Het zelfrijden is de extreme kant. Door het voltage met stappen van slechts 0,05 te verhogen of verlagen is het effect al merkbaar. Ik ontdekte het bij toeval. Ik heb wel eens vaker de sensor gereset en vond het toen wel merkbaar. Soms positief maar ook negatief zoals zaterdag. Ik denk dat er ook een relatie is met de temperatuur en het aantrekkoppel van de achteras zoals WFVst5 beschrijft.
Het is nu bekend, iedereen mag zelf besluiten om hiermee verstandig om te gaan.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik heb toevallig gister de offset gereset. Beestje liep net niet perfect. Hij is van 0.964 naar 0.911 gegaan.
Voelde wel beter, maar morgen na een volledig w-w rit weet ik meee.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik ben ook wel benieuwd naar de impact op het verbruik. Je krijgt namelijk niks voor niets.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Grote ellende is het. Bij 47 km/uur uur zelfrijdend piekt de vermogensbalk regelmatig in het rood. 3-4%. per km is de norm. Lekker ging het wel😀
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Vreemd...enige maanden geleden vloog mijn fiets er ook vandoor zonder te trappen zomaar uit het niets. Nadat ik de achteras losgedraaid heb en weer op het juiste koppel vastgezet was dit fenomeen over.
Ik heb het idee (rij vaak met zware tassen)dat de as door werking/gaten in de weg zich vast werkt/verplaatst.
Ik rij nu een paar weken met achteras op "sensorspanning" ipv. koppel en de fiets werkt perfect stroomverbruik hou ik niet bij, kan nog steeds ruimschoots heen en terug komen als er niet teveel wind staat maar laad de batterij altijd tot 80-90% op bij mijn werk, thuis weer 100% dit wordt alleen maar gunstiger omdat wij over anderhalve maand 18 km. dichter bij mijn werk gaan wonen.

Overigens heb ik bij andere dealer vernomen dat de spanning boven de 0,9V moet blijven
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mboelis schreef: 05 aug 2019, 22:21 Grote ellende is het. Bij 47 km/uur uur zelfrijdend piekt de vermogensbalk regelmatig in het rood. 3-4%. per km is de norm. Lekker ging het wel😀
Als ik uitga van 3,5% dan is dat dus 3,5% * 983 Wh per km, ofwel 34,405 Wh/km. Da's best enthousiast ja! Actieradius van 28 bijzonder angstaanjagende kilometers :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie