Afgelopen zaterdag werd de TMM sensor van mijn ST3 in het servicemenu gereset door de FM. Ik zag de twee onderste waarden enkele tienden verhoogd worden naar 0,85.
Daarna startte de fietstocht. Mij bekroop het gevoel dat een olifant met een kleine teen op mijn bagagedrager drukte. De ST3 reed niet meer als voorheen.ik werd er niet vrolijk van
Thuis aangekomen opende ik weer het servicemenu. Bij een reset bleef de waarde vrijwel hetzelfde. De FM vertelde “hoe lager, des te beter”. Hoe krijg ik dat voltage omlaag?
Ik ontdekte dat wanneer ik tegen het achterwiel drukte bij het slot het voltage versprong. Dat biedt kansen. Kan ik de TMM sensor kietelen en de SP zelf 47 km/uur kan voortstuwen. Ja dat kan.
Ga in het servicemenu naar de TMM sensor. Kijk naar het voltage. Druk het achterwiel bij slot stevig naar rechts. Het voltage neemt af. Houd het voltage lager dan in ruststand en reset de waardes zodat die ongeveer op 0,62 V staan. Deze springen naar de lagere waarde. Laat het wiel weer los. Ik merkte dat de ST3 met de lagere waarde veel feller werd. Op waarde 0,62V bleef de ST3 zelfs de snelheid vasthouden als ik stopte met trappen. Bij stand 1,2 en 3 respectievelijk 27,37 en 47 km/ uur. Geinig
Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1047
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 53.000
Dat zou ik dan weer niet willen. Gevaarlijk omdat wanneer ik stop met trappen wil ik niet dat ik met een bepaalde snelheid verder ga. Ik stop niet voor niets met trappen.
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Het is een experiment. Het zelfrijden is de extreme kant. Door het voltage met stappen van slechts 0,05 te verhogen of verlagen is het effect al merkbaar. Ik ontdekte het bij toeval. Ik heb wel eens vaker de sensor gereset en vond het toen wel merkbaar. Soms positief maar ook negatief zoals zaterdag. Ik denk dat er ook een relatie is met de temperatuur en het aantrekkoppel van de achteras zoals WFVst5 beschrijft.
Het is nu bekend, iedereen mag zelf besluiten om hiermee verstandig om te gaan.
Het is nu bekend, iedereen mag zelf besluiten om hiermee verstandig om te gaan.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ik heb toevallig gister de offset gereset. Beestje liep net niet perfect. Hij is van 0.964 naar 0.911 gegaan.
Voelde wel beter, maar morgen na een volledig w-w rit weet ik meee.
Voelde wel beter, maar morgen na een volledig w-w rit weet ik meee.
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Grote ellende is het. Bij 47 km/uur uur zelfrijdend piekt de vermogensbalk regelmatig in het rood. 3-4%. per km is de norm. Lekker ging het wel
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Vreemd...enige maanden geleden vloog mijn fiets er ook vandoor zonder te trappen zomaar uit het niets. Nadat ik de achteras losgedraaid heb en weer op het juiste koppel vastgezet was dit fenomeen over.
Ik heb het idee (rij vaak met zware tassen)dat de as door werking/gaten in de weg zich vast werkt/verplaatst.
Ik rij nu een paar weken met achteras op "sensorspanning" ipv. koppel en de fiets werkt perfect stroomverbruik hou ik niet bij, kan nog steeds ruimschoots heen en terug komen als er niet teveel wind staat maar laad de batterij altijd tot 80-90% op bij mijn werk, thuis weer 100% dit wordt alleen maar gunstiger omdat wij over anderhalve maand 18 km. dichter bij mijn werk gaan wonen.
Overigens heb ik bij andere dealer vernomen dat de spanning boven de 0,9V moet blijven
Ik heb het idee (rij vaak met zware tassen)dat de as door werking/gaten in de weg zich vast werkt/verplaatst.
Ik rij nu een paar weken met achteras op "sensorspanning" ipv. koppel en de fiets werkt perfect stroomverbruik hou ik niet bij, kan nog steeds ruimschoots heen en terug komen als er niet teveel wind staat maar laad de batterij altijd tot 80-90% op bij mijn werk, thuis weer 100% dit wordt alleen maar gunstiger omdat wij over anderhalve maand 18 km. dichter bij mijn werk gaan wonen.
Overigens heb ik bij andere dealer vernomen dat de spanning boven de 0,9V moet blijven
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Als ik uitga van 3,5% dan is dat dus 3,5% * 983 Wh per km, ofwel 34,405 Wh/km. Da's best enthousiast ja! Actieradius van 28 bijzonder angstaanjagende kilometers
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]