WA verzekering op het fietspad

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Naar aanleiding van een opmerking in de discussie over de kentekenplaten heb ik even uitgezocht hoe het nou zit met de WA dekking als je illegaal op het fietspad fietst.
Ik heb hiervoor mijn broertje geconsulteerd die jurist is bij grote verzekeringsmaatschappij en dit soort zaken dus ziet langskomen.

-roekeloosheid is heel moeilijk te bewijzen illegaal fietsen op een fietspad (zelfs met 45km/uur) valt daar niet onder. Hij gaf als voorbeeld een verzekeraar die had geprobeerd een automobilist die een ongeluk veroorzaakte toen hij rood kruis negeerde op de snelweg als roekeloos te bestempelen, dit hield uiteindelijk geen stand.
-WA verzekering is juist ook bedoeld om je te verzekeren voor verkeersfouten
-alleen bij heel evident roekeloos gedrag bijvoorbeeld dronken rijden kan schade bij verhaald worden
-hij gaf nog wel aan dat voor het casco gedeelte (dus vergoeding schade aan jouw fiets) mogelijk afhankelijk van verzekeraar gauwer zal worden gezegd dat het jouw eigen schuld is.

Kortom: je bent gewoon verzekerd als je op het fietspad rijdt. En gelukkig maar!
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Rood kruis negeren mag van mij een misdrijf worden. Ik haat die dingen want ze branden te vaak, maar er zal net wél iemand lopen....
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je zal maar op een 6-baans weg in een kettingbotsing stilstaan tijdens de vrijdagmiddagspits. Ik dank de RWS meneer die dat rode kruis bestelde nog bijna dagelijks op mijn blote knieën. (En herinner me ook het getoeter en gevloek vanuit voorbij scheurende auto's, terwijl ik happend naar adem op de achterbank van mijn auto die vol rook stond probeerde mijn hond kalm te houden. Wat een hufters zijn mensen toch.)

Dus ja: eens @misdrijf

En dank voor het uitzoeken Stromerfred :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 24 jul 2019, 21:06 Je zal maar op een 6-baans weg in een kettingbotsing stilstaan tijdens de vrijdagmiddagspits. Ik dank de RWS meneer die dat rode kruis bestelde nog bijna dagelijks op mijn blote knieën. (En herinner me ook het getoeter en gevloek vanuit voorbij scheurende auto's, terwijl ik happend naar adem op de achterbank van mijn auto die vol rook stond probeerde mijn hond kalm te houden. Wat een hufters zijn mensen toch.)

Dus ja: eens @misdrijf

En dank voor het uitzoeken Stromerfred :ay
Dat is de moderne "mens", een voor allen en allen voor ik.
Plaats reactie