Hoi Stromeraars,
Inmiddels ben ik bijna een jaar in 't bezit van mijn ST2. De teller staat nu rond de 4000km. Sinds een tijdje merk ik dat de hoogste versnelling "doortrapt". Bij de laatste servicebeurt bij de dealer (bij 3000km) aangegeven en volgens hen moest er alleen iets gesteld worden. Daarna was het ook weer even goed maar inmiddels trapt de versnelling weer door.
Wederom bij de fietsenmaker geweest, en daar vertelde men me dat eigenlijk de tandwielen op zijn en vervangen moeten worden. Bovendien zou de ketting gerekt zijn en ook vervangen moeten worden. Het advies was om de achtertandwielen, het voortandwiel en de ketting allemaal samen te vervangen omdat bij deels vervangen de nieuwe onderdelen weer harder zouden slijten. Totaalkosten inclusief arbeidsloon ~190.
Nu heb ik geen probleem met vervangen van onderdelen die defect zijn maar ik heb er wel wat vragen over. Is het normaal dat bij 4000km de hele boel aan vervanging toe is? Ik vind het nogal vroeg voelen. Is 190 euro daarvoor een redelijk bedrag? Aangezien ik alleen problemen merk met de hoogste versnelling heb ik de FM nog gevraagd of het een optie was alleen dat tandwiel te vervangen; dat kon niet omdat ze alleen een hele cassette konden bestellen en geen losse tandwielen. Bovendien vind ik het wel gek dat "1000km geleden" het probleem alleen afstelling was, en dat nu alles compleet versleten zou zijn.
Ik heb zelf de ketting af en toe gereinigd en gesmeerd, alhoewel achteraf gezien misschien niet vaak genoeg. In de bijlage wat foto's van de huidige toestand. Ik hoor graag jullie mening!
(Edit: het forum doet een beetje gek met bijlagen, ik krijg de dubbele foto niet weg.)
ST2: tandwielen en ketting versleten na 4000km?
- Bijlagen
-
- 20190719_110805.jpg (1.21 MiB) 5162 keer bekeken
-
- 20190719_110624.jpg (1.48 MiB) 5162 keer bekeken
-
- 20190719_110805.jpg (1.21 MiB) 5163 keer bekeken
-
- 20190719_110846.jpg (1.12 MiB) 5174 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mathijs op 19 jul 2019, 12:02, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Ketting kan na 4000 km. Kleinste kransje ook, voortandwiel lijkt me complete onzin.
Kransjes zijn wel los verkrijgbaar, maar dan moet je het wel zelf gaan doen. Bij bijna alle dealers is alleen de hele cassette te vervangen.
Staat verder de clutch op 'on'? Dit is een klein hendeltje op het onderste gedeelte van je derailleur. Daarmee span je de ketting wat strakker en kan helpen tegen doortrappen.
Kransjes zijn wel los verkrijgbaar, maar dan moet je het wel zelf gaan doen. Bij bijna alle dealers is alleen de hele cassette te vervangen.
Staat verder de clutch op 'on'? Dit is een klein hendeltje op het onderste gedeelte van je derailleur. Daarmee span je de ketting wat strakker en kan helpen tegen doortrappen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Op basis van je foto's kan ik alleen maar de conclusie trekken dat je na 4.000 km een nieuwe ketting nodig hebt. De tandwielen achter en het tandwiel voor zien er zo vanaf de foto's nog goed uit. Wil je zeker weten dat je ketting versleten is, dan kun je dit vaststellen met een kettingslijtagemeter of met een schuifmaat.
Een ketting vervangen is een fluitje van een cent. Neem je als nieuwe ketting de Wippermann Connex (tip van Golvas, zie elders op dit forum), dan is het plaatsen van die nieuwe ook nog eens kinderlijk eenvoudig. Misschien moet je de ketting een paar schakels inkorten, maar daar is een kettingpons voor te verkrijgen. Die kettingpons zul je waarschijnlijk ook nodig hebben om de huidige ketting van je fiets te kunnen verwijderen.
Een ketting vervangen is een fluitje van een cent. Neem je als nieuwe ketting de Wippermann Connex (tip van Golvas, zie elders op dit forum), dan is het plaatsen van die nieuwe ook nog eens kinderlijk eenvoudig. Misschien moet je de ketting een paar schakels inkorten, maar daar is een kettingpons voor te verkrijgen. Die kettingpons zul je waarschijnlijk ook nodig hebben om de huidige ketting van je fiets te kunnen verwijderen.
Witte ST3 van maart 2019
Het voorblad ziet er op zich nog goed uit (voor zover ik dat kan beoordelen), het argument van de fietsenmaker was dat de ketting weer harder zou slijten als je die niet ook zou vervangen.
Ik kan het lastig inschatten, omdat ik niet weet hoe versleten de tandjes eruit mogen zien. Ze zijn (zeker voor het kleinste wieltje) niet allemaal puntgaaf...
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Op https://www.bike-discount.de/en/search?q=Cs-m8000 koop je voor € 20 de eerste 5 kleine losse tandwielen voor je cassette. De Wippermann Connex kost € 41.
Het FSA voortandwiel kost € 36 + verzendkosten naar NL. (Hoeveel Golvas?) Erop zetten kan je zelf doen. Daarvoor heb je dan wel gereedschap nodig om de cassette los te maken, de ketting in te korten en de schakel los en vast te maken. Werkze
Het FSA voortandwiel kost € 36 + verzendkosten naar NL. (Hoeveel Golvas?) Erop zetten kan je zelf doen. Daarvoor heb je dan wel gereedschap nodig om de cassette los te maken, de ketting in te korten en de schakel los en vast te maken. Werkze
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
En een momentsleutel om het achterwiel weer juist vast te zetten. 1x investeren en de rest van je leven profijt hebben... Het is geen rocket science.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Momentsleutel is de duurste, vwb cassette sleutel en zweep was ik minder kwijt dan de prijs van 1 cassette, dus direct terugverdiend.
Verder heb je eigenlijk alleen een goede set inbussleutels nodig en wat Torx. Eenmalige investering in een redelijke doppen set en je bent volledig voorzien.
Verder heb je eigenlijk alleen een goede set inbussleutels nodig en wat Torx. Eenmalige investering in een redelijke doppen set en je bent volledig voorzien.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Haa mensen, dank voor de reacties. Ik zit al vast bij stap 1: ís het überhaupt versleten en wat moet er wel en niet vervangen worden? Is het inderdaad alleen de ketting? Kan het doortrappen daardoor veroorzaakt worden? Of zijn de tandwielen toch ook op?
Als je een schuifmaat in huis hebt, dan kun je eenvoudig vaststellen of de ketting versleten is.
Witte ST3 van maart 2019